וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח: חיילים התעללו בפלסטינים בעופרת יצוקה

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

6.7.2010 / 10:50

מדו"ח של הוועד נגד עינויים וארגון עדאלה עולה כי במבצע עופרת יצוקה אירעו מקרים של התעללויות ועינויים, וכן שימוש בעצירים כמגן אנושי. דובר צה"ל מסר בתגובה כי הטענות ממוחזרות והן נדחו בעבר בביהמ"ש העליון

דו"ח מיוחד שמפרסמים הבוקר (שלישי) הוועד הציבורי נגד עינויים וארגון עדאלה חושף ממצאים קשים על הפרת זכויות אדם של עצורים פלסטינים במהלך מבצע 'עופרת יצוקה'. הדו"ח מביא עדויות לפיהם במהלך המבצע הפר צה"ל באופן מכוון את זכויות העצירים הפלסטינים, החזיק אותם בתנאי שבי מחפירים, הפעיל נגדם אלימות ועינויים בחקירות והשתמש בהם כמגנים אנושיים לחיילים. את העדויות העניקו אזרחים פלסטינים שנעצרו בידי צה"ל והועברו לחקירה בישראל.

כך מתאר א"כ את מה שקרה לו לאחר שכוחות צה"ל פלשו לתוך ביתו ברצועת עזה, ולאחר שהוחזק למשך מספר שעות על ידי הכוחות בתוך ביתו: "התחלתי לצעוק שאני רוצה לפגוש את אמי. אז אחד החיילים הוריד את הקסדה והכה אותי באמצעותה על ראשי. איבדתי את ההכרה. התעוררתי יותר מאוחר כאשר הייתי בשירותים בהם היו עוד שלושה חיילים".

א"כ מוסיף, כי "אחד החיילים הוציא את אבר מינו והחל להשתין עלי בעודי שוכב על הרצפה ושני החיילים הנוספים צחקו. כולי הייתי רטוב והיה ריח דוחה של שתן. כאשר החייל שהשתין עלי גילה שהתעוררתי החל לתת לי בעיטות על פלג גופי העליון מצד שמאל".

בדו"ח נטען כי העצירים הפלסטינים נכלאו במחפורות ובצינוקים קרים וחשוכים ונמנעו מהם מזון ותנאים סניטריים מינימליים. עוד נטען, כי יחס זה היווה תשתית לעינויים ולהתעללות שעברו חלק ניכר מהעצורים בשלבים השונים של החזקתם וחקירתם. הדו"ח טוען עוד כי צה"ל עשה שימוש בתושבי עזה כמגנים אנושיים לצורך הגנה על חיי חיילים במהלך פעילותם הצבאית בתוך הרצועה במשך ימים ארוכים – לעיתים עד עשרה ימים.

שבי בצינוק ללא מזון

ע"ס, תושב ג'בליה מעיד בדו"ח: "במשך 10 ימים החיילים השתמשו בי ובבני כמגנים אנושיים, כשהיו מכריחים אותנו להיכנס לבתים של אנשים כדי לחפש שם אם ישנם אנשים בבית. במהלך 10 הימים האלה הכניסו אותנו החיילים לאין-ספור בתים". עדות אחרת מתארת את תנאי המעצר במחנה הצבאי זיקים: "הותירו אותנו בבור. לא סיפקו לנו אוכל ומנעו מאיתנו גישה לשירותים. היה שם קור עז ולא סיפקו לנו שמיכות".

על פי הדו"ח, ישראל יצרה הגדרה משפטית שאינה מוכרת במשפט הבינלאומי וכונתה "לוחמים בלתי חוקיים". מעמד משפטי מיוחד זה אפשר לישראל לא להעניק לעצורים תנאים של שבויי מלחמה, על כל הזכויות המשתמעות מכך ובו בזמן גם למנוע מהם מעמד של אזרחים מוגנים. לטענת הדו"ח, באופן זה התחמקה ישראל מהמחויבות שלה לחוק הבינלאומי.

בסיכום הדו"ח מוגשות שורה של המלצות בתחומים השונים של זכויות העצירים, אשר יבטיחו כי בעתיד לא תהיה פגיעה דומה בזכויות עצורים ובחוק הבינלאומי במסגרת לחימה של צה"ל. על פי ההמלצות יש להקים ועדת חקירה ממלכתית על פי קריטריונים בינלאומיים לצורך חקירת ההפרות שבוצעו במהלך מבצע "עופרת יצוקה" ולהעמיד לדין, במשפט הוגן, את אלה שכלפיהם יש חשדות לכאורה כי ביצעו עבירות. הדו"ח ממליץ גם להקים מנגנון פיקוח יעיל על תנאי הכליאה הצבאיים ולבטל לאלתר את חוק כליאתם של לוחמים בלתי חוקיים.

דובר צה"ל מסר בתגובה: "לצערנו 'הוועד הציבורי נגד עינויים' ממשיך למחזר טענות שנידונו ונדחו על ידי בית המשפט העליון. הטענה לפיה חוק הלוחמים הבלתי חוקיים יוצר מעמד משפטי חדש מאפשר לישראל להתחמק ממחויבותיה לפי המשפט הבין - לאומי נדחתה באופן מלא ונחרץ על ידי בית המשפט העליון בפסק דין עקרוני שניתן למעלה משנתיים, שאף מוזכר בדו"ח הוועד המלא.

"בעקבות תלונת ע"ס ובנו נפתחה חקירת מצ"ח שהסתיימה, וממצאיה הועברו לבחינת הפרקליטות הצבאית. גם במקרה של ע"כ הסתיימה חקירת מצ"ח וממצאיה הועברו לבחינת הפרקליטות הצבאית". לגבי סוגיית תנאי ההחזקה בשטח הרצועה בכללותה, אמרו גורמים הצבאיים כי מתקיים תחקיר מטכ"לי בנושא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully