וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפלסטינים: "מו"מ ישיר? תלוי בתשובות נתניהו"

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

6.7.2010 / 16:23

לקראת הפגישה בין רה"מ לנשיא ארה"ב בוושינגטון, אומר בכיר פלסטיני לוואלה! חדשות כי נתניהו ייאלץ להכריע בעניין המשך הקפאת הבנייה. "מעבר למו"מ ישיר תלוי בתשובות נתניהו". ליברמן: "אין סיכוי שההקפאה תוארך"

ההנהגה הפלסטינית אינה תולה תקוות רבות בפגישתם הצפויה של ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארה"ב ברק אובמה הערב (שלישי) בוושינגטון, אך מעריכה כי נתניהו ייאלץ להכריע בעניין המשך הקפאת הבנייה בהתנחלויות. בכיר פלסטיני העריך בשיחה עם וואלה! חדשות כי הפגישה תתמקד בהצעה אמריקאית לכרוך בין מעבר משיחות קרבה למשא ומתן ישיר לבין המשך הקפאת ההתנחלויות. "מעבר למשא ומתן ישיר תלוי בתשובות נתניהו", ציין.

"לאובמה לא תהיה ברירה אלא לקשור בין מעבר לשיחות ישירות לבין הארכת הקפאת הבנייה בהתנחלויות בגדה המערבית", הסביר הבכיר. לדבריו, לפלסטינים אין שום התנגדות לעבור לשיחות ישירות אולם הם מתעקשים שיוכנס בהם תוכן: "אנחנו לא רוצים לשבת עם הישראלים בשביל לחיצות הידיים והצילומים וכדי להגיד לעולם שאנחנו מדברים. הבעיה שלנו היא המהות, אין לנו בעיה עם שיחות ישירות אלא על מה נדבר בהן".

"עדיין לא שמענו מנתניהו תשובות לשאלות הבסיסיות שלנו ושל האמריקאים", הוסיף ופירט: "על איזה בסיס יתנהל המשא ומתן? האם על בסיס נסיגה ישראלית לגבולות 67' עם חילופי שטחים והשארת גושי ההתנחלויות בישראל? האם המשא ומתן יתחדש מהנקודה שבה הופסק על ידי אבו מאזן ואולמרט או שמתחילים מאפס?". לדבריו, הפלסטינים "יודעים שנתניהו רחוק מלהתקרב לעמדת הקהילה הבינלאומית התומכת בהקמת מדינה פלסטינית בגבולות 67'".

בנתיים מקבל נתניהו מסרים משר החוץ אביגדור ליברמן, שנפגש לפני זמן קצר בהלסינקי עם נשיאת פינלנד, טריה הלונן. השניים שוחחו על המו"מ בין ישראל לפלסטינים לקראת פגישת בנימין נתניהו עם ברק אובמה וליברמן אמר כי "חשוב שהשיחות הישירות עם הפלסטינים יחודשו וכל ממשלת ישראל תומכת בכך, אך לא נסכים לשום תשלום בעבור זה. אין סיכוי שההקפאה תוארך. ב-26 בספטמבר יחזרו החיים ביהודה ושומרון להיות חיים נורמליים ואם הפלסטינים רוצים חיים נורמליים גם בעבור אנשיהם, הדרך היחידה היא לשוב למו"מ ישיר ללא תנאים מוקדמים".

ראש הממשלה המריא אמש לארצות הברית, לקראת פגישתו הערב עם נשיא ארצות הברית. הפגישה תוכננה לתחילת יוני, אלא שבשל אירועי המשט, נתניהו החליט לדחות אותה. נראה כי בבית הלבן מאותתים שהם מבקשים להעביר את הביקור הפעם בצורה חיובית ולכן רעיית הנשיא, מישל אובמה, הזמינה את רעיית ראש הממשלה שרה נתניהו, לביקור מיוחד ב"אגף רעיית הנשיא" בבית הלבן.

במהלך הפגישה נתניהו ואובמה ישוחחו על נושאי ביטחון שונים עם דגש על הנושא האירני, אולם ההערכה היא שנושא המו"מ המדיני בין ישראל לפלסטינים, יעמוד במרכז הפגישה בין השניים. בעיתון הבריטי "הגרדיאן" דווח אתמול כי הנשיא האמריקאי צפוי ללחוץ על נתניהו להמשיך את הקפאת הבנייה בשטחים גם לאחר 26 בספטמבר, תוך הבנה כי הרחבת ההתנחלויות עשויה לפגוע בשיחות הקרבה. גורמים בבית הלבן הבהירו בשבוע שעבר כי הנשיא רוצה "לנצל את המומנטום" שהושג על ידי ההקפאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully