וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצלם: 42 אחוזים משטחי הגדה - התנחלויות

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

6.7.2010 / 6:00

מדו"ח ארגון "בצלם" עולה עוד כי חמישית מהשטח הבנוי בהתנחלויות נמצא על אדמה המוכרת על ידי ישראל כקרקע פלסטינית פרטית: "ההתנחלויות מתייחסות בציניות לחוק"

"השטח הכולל שבשליטת ההתנחלויות עומד על יותר מ-42 אחוז מהגדה המערבית" – כך עולה מדו"ח של ארגון "בצלם" שפורסם היום (שלישי). הדו"ח מסתמך על נתונים ומסמכים רשמיים של המדינה, בהם מפות הצבא והמנהל האזרחי, דו"חות של מבקר המדינה ומסד הנתונים שבנה תא"ל ברוך שפיגל. הדו"ח קובע כי חמישית מהשטח הבנוי בהתנחלויות נמצאת על אדמה פלסטינית פרטית.

בדו"ח נטען כי על אף שהשטח הבנוי בהתנחלויות עומד על כאחוז אחד משטח הגדה, הרי ששטחי השיפוט המוניציפאליים של ההתנחלויות ושטחי המועצות האזוריות שלהן חולשים על למעלה מ-42 אחוז ממנה. "מפעל ההתנחלות התאפיין מראשיתו בהתייחסות אינסטרומנטלית, צינית ואף עבריינית להוראות המשפט הבינלאומי, לחקיקה המקומית, לצווים הצבאיים הישראליים ולמשפט הישראלי, כל זאת על-מנת לאפשר השתלטות על שטחי קרקע רבים ככל הניתן", נכתב.

בדו"ח נכתב כי מהצלבה של נתוני המינהל האזרחי עם צילומי אוויר של ההתנחלויות משנת 2009, עולה כי 21 אחוזים מהשטח הבנוי בתוך ההתנחלויות (כחמישית משטחן), נמצאים על קרקעות המוכרות על-ידי ישראל כרכוש בבעלות פלסטינית פרטית. עוד נכתב כי כשני שלישים משטחן הבנוי של ההתנחלויות בנויים על אדמות מדינה. "הקצאת קרקעות אלה להתנחלויות התאפשרה בזכות פרשנות מניפולטיבית של כל רבדי החקיקה הקיימים בגדה", נטען.

הדו"ח טוען גם כי ישראל מפעילה מנגנון הטבות ותמריצים במטרה לעודד מעבר להתנחלויות. בדו"ח נכתב כי למנגנון זה משמעות כספית מיידית עבור כל משפחה המתגוררת בהתנחלויות שכן רוב ההתנחלויות בגדה מוכרות עדיין כאזורי פיתוח א', וככאלה הן זכאיות לשורה של הטבות בתחום הדיור, החינוך, התעשייה והחקלאות.

טיוטת הדו"ח הועברה למשרד המשפטים לקבלת תגובה. הממונה על זכויות האדם וקשרים עם ארגונים בינלאומיים במשרד המשפטים מסרה לארגון בצלם כי המדינה תימנע מתגובה לדו"ח "לאור אופיו המדיני/פוליטי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully