וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ישראל לא חוששת מניתוק היחסים עם טורקיה"

פנחס וולף וניר יהב

5.7.2010 / 12:19

גורמים מדיניים בירושלים התייחסו בביטול לאיומי שר החוץ הטורקי, לפיהם ינותקו היחסים עם ישראל, אם זו לא תתנצל על אירועי המשט. לדבריהם, מהלך כזה "יחזור לטורקיה כבומרנג". ברק: "אין לנו עניין להגיע לעימות עם הטורקים"

"ישראל לא חוששת מאיומי טורקיה לנתק את היחסים הדיפלומטיים עמה". כך אמרו בצהריים (שני) גורמים מדיניים בירושלים, בעקבות איומי שר החוץ הטורקי אחמט דאווט אולו לנתק את היחסים עם ישראל, אם זו לא תתנצל על אירועי המשט לעזה.

גורם מדיני אמר בשיחה עם וואלה! חדשות, כי "טורקיה איננה מתנהגת כמי שמעוניינת בהשבת היחסים למצב תקין ומנסה לגרור את ישראל להתנצחות פומבית שתוביל למעשה קיצוני. אין בכוונת ישראל לתת לטורקים את התענוג". לגבי דרישת טורקיה להקמת ועדת חקירה הבנילאומית לחקירת אירועי המשט הצהיר הגורם כי כבר הוקמה ועדת בדיקה ישראלית עם משקיפים בינלאומיים. בהתייחס לדרישת טורקיה שישראל תתנצל מסר הגורם: "עמדת ישראל ברורה והיא בוטאה בנאומו של ראש הממשלה".

מוקדם יותר אמר גורם מדיני אחר כי "מי שנוקט לשון איומים ואולטימטום ודאי אינו מעוניין בהיענות לדרישותיו, אלא במציאת תירוץ לנקיטת צעדים חריפים. תירוצים אלה לא ישכנעו את דעת הקהל באירופה ובארצות הברית אם טורקיה תחליט לממש את איומיה. אנחנו לא חוששים שטורקיה תממש את איומיה, כי אם תחליט על ניתוק יחסים הצעד הזה יחזור אליה כבומרנג מצד שותפותיה במערב והיא תינזק מזה הרבה יותר מישראל". הוא הוסיף, כי "כאשר ברית המועצות הגדולה החליטה לנתק את היחסים עם ישראל ב- 67', היא דחקה לשוליים של הפוליטיקה המזרח תיכונית את עצמה ולא את ישראל".

בראיון שפורסם הבוקר בעיתון הטורקי "הורייט" אמר דאווט אולו: "בשבוע שעבר נפגשתי עם שר התעשייה והמסחר הישראלי בנימין בן אליעזר והעברתי לו מספר מסרים שאותם יעביר לממשלת ישראל. לא קבענו מועד מדויק לקבלת תשובה, אבל לא נמתין לנצח. טורקיה דורשת מישראל להתנצל, לפצות את משפחות הקורבנות של המשט ולהסכים לוועדת חקירה בינלאומית".

"יש שינוי עמוק במדיניות הטורקית"

שר החוץ הטורקי ציין, כי "לישראל יש מספר אופציות: עליה להתנצל בפנינו או להסכים לוועדת חקירה בינלאומית ולהכיר במסקנות שלה. אחרת היחסים הדיפלומטיים בינינו ינותקו. הראינו להם דרך יציאה", הצהיר דאווט אולו. "אם הם יתנצלו כתוצאה ממסקנות החקירה שהם עצמם עורכים, זה יהיה בסדר מבחינתו. אבל כמובן שקודם כל אנחנו צריכים לראות זאת". השר הוסיף: "נתכנן את מפת הדרכים שלנו בהתאם להתפתחויות בנושא".

גם שר הביטחון אהוד ברק התייחס היום ליחסים בין ישראל לבין טורקיה. בדיון בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת אמר ברק: "מה שקורה בינינו לבין טורקיה לא התחיל ביומיים האחרונים, אפילו לא בחודשיים האחרונים. מדובר על תהליכים פנימיים הקורים בטורקיה שהעצימו מאז הסירוב האירופי להכניס את טורקיה לאיחוד האירופי. במובן מסוים נפגע האיזון בתוך המערכת הטורקית עצמה באופן שהגורמים שהיו בעלי זיקה למערב ולשיתוף עם ישראל נחלשו".

שר הביטחון הוסיף, כי "יש שינוי עמוק במדיניות הטורקית. העובדה שהשינויים הללו אירעו בטורקיה גרמה לתוצאות המשט. למרות כל ההתפתחויות הללו, אין לנו עניין להגיע לעימות עם טורקיה. אבל יהיה לא נכון לעצום את העיניים למגמות שאנחנו רואים בטורקיה".

מאז ההשתלטות האלימה של צה"ל על ספינות המשט לעזה ב-31 במאי חלה הידרדרות קיצונית בין בעלות הברית שעד אז חלקו קשרי מסחר ענפים, ושיתוף פעולה מדיני וצבאי הדוק. שתי הדמויות הטורקיות המובילות את החזית נגד ישראל הם ראש הממשלה רג'פ טייפ ארדואן ושר החוץ דאווט אולו.

השניים כבר הבהירו יותר מפעם אחת שאילו ישראל לא תעמוד בדרישותיה של אנקרה, זו תשית עליה סנקציות כאלו ואחרות. הטורקים שבו וחזרו על דרישתם שישראל תפצה את משפחות ההרוגים מה"מרמרה", תתנצל על אירועי המשט, תסיר את המצור מעל עזה ותסכים להקמת ועידת חקירה בינלאומית לבדיקת האירועים.

(עדכון ראשון: 9:29)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully