וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרב על תפקיד הרמטכ"ל תופס תאוצה

יהושע בריינר

2.7.2010 / 8:01

חמישה אלופים רוצים לרשת את אשכנזי, ברק משחק בונקר וכולם מחכים לדוח ועדת החקירה על אירועי המשט. יהושע בריינר עושה סדר במטה הכללי

באחד המפגשים הבודדים שערך שר הביטחון אהוד ברק עם עיתונאים מעט לפני חג הפסח, נשאל ברק האם בכוונתו להאריך בשנה נוספת את כהונת הרמטכ"ל גבי אשכנזי. זו הייתה תקופה של דיווחים סותרים ומבולבלים וברק התחמק מלענות תשובה ברורה. הדבר היחיד שהוא הסכים להגיד היה, שהוא לא רואה צורך להתייחס לנושא. מספר ימים לאחר מכן שינה ברק את דעתו, והודיע שאין בכוונתו להאריך את כהונת אשכנזי. הודעה זו הוסיפה למתח שבין שתי הלשכות וגם הקפיצה חמש לשכות אחרות של אלופים במטכ"ל, שרואים את עצמם כמועמדים לתפקיד, ופתחה באופן רישמי את מה שהיה אמור להיות המרענן של הקיץ, הקרב על תפקיד החייל מספר אחת.

קרב הירושה קיבל השבוע תפנית נוספת, כאשר דווח שראש הממשלה בנימין נתניהו אינו מתכוון להאריך את כהונת ראש המוסד מאיר דגן, ושהמועד להחליפו הוא אלוף פיקוד הדרום יואב גלנט. אבל גלנט הוא גם המועמד המוביל לתפקיד הרמטכ"ל, לצד סגן הרמטכ"ל האלוף בני גנץ והאלופים מזרחי, שמני ואייזנקוט.

גלנט, שלהוט להחליף את אשכנזי, היה מוכן להמשיך לשנה חמישית בפיקוד הדרום, ובלבד שלא לזוז לתפקיד אחר, כמו למשל מפקד זרוע היבשה שהוצע לו, שירחיק אותו מלשכת הרמטכ"ל. נראה היה שהידיעה על מועמדותו של גלנט לראשות המוסד אמורה היתה להרגיע את ארבעת המועמדים האחרים, אבל זה לא באמת קרה. גלנט מעולם לא היה, וכנראה גם לא יהיה, קרוב יותר לדרגות רב האלוף, והוא לא ירצה לוותר על התפקיד תמורת תפקידו של דגן.

צפוי סבב מינויים

אשכנזי צפוי לעזוב את תפקידו עוד קצת יותר מחצי שנה, בחודש פברואר, והיה רוצה שההודעה על זהות מחליפו תצא רק בסביבות חודש נובמבר. המועד הזה, לדעתו, יאפשר לו כארבעה חודשי חפיפה. אשכנזי גם היה מעדיף שלא לבלות את ארבעת החודשים האלה עם גלנט. היחסים בין השניים מורכבים, בלשון המעטה, ולפי גורם בכיר הם אפילו רעים מאוד. ברק, לעומת זאת, רוצה כבר בסוף חודש יולי להכריז על זהות הרמטכ"ל החדש, למרות שהודעה כזו תהפוך את אשכנזי לברווז צולע. בפועל, נראה שנדע מי הרמטכ"ל הבא בסביבות חודש ספטמבר. החגים הם תמיד זמן טוב לבשורות חדשות.

אחרי גלנט, המועמד המוביל הוא סגן הרמטכ"ל בני גנץ. הצנחן, שהיה מועמד של פשרה בין אשכנזי לברק לתפקיד, נמצא בעמדת מפתח קלאסית. הסגן השני בכהונת הרמטכ"ל בדרך כלל הוא המועמד הטבעי לתפקיד המפקד, אלא שבמצב הנוכחי, שר הביטחון, שהוא הקובע, מעדיף את גלנט. בין השניים קיימת הערכה רבה, והעובדה שגם גלנט וגם ברק מנהלים מערכת יחסים מורכבת מול אשכנזי, מחזקת את אלוף פיקוד דרום. מלבד גנץ, גם מפקדי שני הפיקודים הנוספים, אלוף פיקוד מרכז אבי מזרחי ואלוף פיקוד צפון גדי אייזנקוט מועמדים, ולאחרונה הצטרף לבורסת ההימורים גם נספח צה"ל בוושינגטון, האלוף גדי שמני. מזרחי ושמני הצליחו לשרבב את שמם לרשימה בעיקר כדי למצב את עצמם טוב יותר לקראת הסיבוב הבא על תפקיד הרמטכ"ל. עד כה ולמרות הכל, לא זומנו החמישה לשיחות עם שר הביטחון, ונראה שזה יקרה רק בשבועות הקרובים.

מתכוננים לקרב של 2015

הקרב המתחולל כיום הוא לא על תפקיד הרמטכ"ל ה-20, אלא על תפקיד הרמטכ"ל ה-21. זה שיחליף את המחליף של אשכנזי. ההערכות הן שגלנט וגנץ יאבקו ראש וראש והמפסיד יפרוש מצה"ל. סיכוייו של אייזנקוט לזכות בתפקיד נראים נמוכים, למרות, ואולי בגלל תמיכתו של אשכנזי בו. מזרחי ושמני ינסו להתברג כסגן הרמטכ"ל בחצי השני של הקדנציה, על מנת למקם אותם בעמדה טובה יותר לתפקיד הרמטכ"ל ה-21. אייזנקוט, שייתכן וימונה לראש אמ"ן (במקומו של האלוף עמוס ידלין) יגיע אז להתמודדות אחרי שכיהן בשלל תפקידים במטה הכללי ויחשב וכמועמד מוביל לתפקיד.

על אף שעל פני השטח המועמדים לא מחליפים ביניהם מהלומות, אבל מקורביהם דואגים ללחוש על כל אוזנו של כל מי שמסתובב בסביבת ברק. נתניהו מצידו יסמוך את ידיו על כל בחירה של ברק, מי שזה לא יהיה. בצה"ל, בינתיים, מעדיפים להתמקד בדו"ח של גיורא איילנד בעניין המשט, שצפוי להיות מוגש בשבוע הבא. דו"ח חריף נגד צה"ל עלול לעורר הדים, או גלים, במערכת הביטחון ואולי אף להביא להתעוררות ציבורית כנגד התנהלות אשכנזי. מי שצפוי להרוויח מכך הוא דווקא גלנט, שגדל בחיל הים ואף היה מפקד השייטת, ועשוי להיראות כמי שמסוגל להתמודד טוב יותר עם המשטים הבאים, שבוודאי עוד יגיעו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully