וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין שיחות חינם

נורית אמיתי

1.7.2010 / 15:04

חברות הסלולר נלחמות נגד הורדת תעריפי הקישוריות על מנת לשמר את רווחיהן. נורית אמיתי חושבת שהגיע הזמן שהצרכן הפשוט יעמוד על זכויותיו

בשבוע האחרון געשה קהילת בכירי התקשורת הסלולרית בארץ מחשש לפגיעה בנתח הרווחים העצום שלהם בשל הפחתה צפויה בדמי הקישוריות והרחבת התחרות בענף. ואיפה המשתמשים? מדברים ומדברים... ומשלמים! מאחורי הקלעים הכל פעל כמרקחה: בכירי חברות הסלולר, בעלי מניות, אנשי יחסי ציבור ולוביסטים מיומנים, מוכשרים ומקושרים ניצבו בכל צומת אפשרית בכנסת ומחוצה לה, כדי להשפיע עליה ולמנוע את הפגיעה האפשרית במחזור העסקים והרווחים של לקוחותיהם והכל - על חשבון המשתמש.

עובדה קיימת וכמעט מוכחת היא שכל מה שקשור בתקשורת, תמיד מתחבר גם להון ולשלטון. כך קרה, ואין זו הפעם הראשונה, שגם סוגיית הקישוריות הפכה ליעד לפעילות נגדית מתישה אצל הרגולטור - משרד התקשורת והשר העומד בראשו.

לפי שעה מציגות חברות הסלולר עמדה נוקשה המתנגדת לכל מהלך של הרחבת התחרות, ובעיקר להפחתה החדה שמתוכננת בדמי הקישוריות. עם זאת, יש מי שכבר מדבר על פשרה שתאפשר את הרחבת התחרות תוך פגיעה ממותנת יותר בחברות עצמן. מנגד, ניצב האזרח שאין לו לוביסטים, אנשי יחסי ציבור ואחרים המציגים בצורה ראויה את כוחם האמיתי בשוק.

גם זמן אוויר עולה כסף

מכשיר הטלפון הנייד הפך בשנים האחרונות למכשיר שפשוט אי אפשר בלעדיו. הוא מחבר אותנו לענייני עבודה, לילדים ופיקוח על תנועותיהם. הנייד גם מניע אותנו בדרכים באמצעות הג'י פי אס המושתל בו ומקדם אלינו בזמן אמת את התשדורות האלקטרוניות (מיילים בשפת היומיום). הוא גם זה שמתעד עבורינו ארועים בזמן אמת ומאפשר לנו אפילו להחליף את העיתון במידע ישיר וחדשותי לנייד.

מיליוני מכשירים סלולריים מופעלים על ידי תושבי מדינת ישראל. כולם מדברים עם כולם ומשלמים נתח משמעותי משכרם עבור כך. זו הסיבה שאצבע מאשימה בכל האדישות הציבורית הקיימת בנושא יש להפנות רק כלפי המממנים – שהם כל אחד מאיתנו.

כן, האדישות שלנו – המשתמשים והמשלמים במחי כרטיס האשראי חודש בחודשו - מאפשרת את המסע הנרחב לכיסנו. כי אנו נזכרים בתוצאה שבחשבון הבנק רק עם קבלת החשבונית, וגם אז, איך לא – ממשיכים במסע החיים, כי לא לכל אחד מאיתנו יש את הפנאי להמתין למיטל משרות לקוחות שתענה ותסביר. אין זה סוד כי גם אלו החיים על קצבאות או שכר מינימום, נמצאים ברשימת החייבים לחברות הסלולר ורשימות ההוצאה לפועל בגין קשיי גבייה.

הבנת הנקרא

האם ניסיתם אי פעם לבחון את מה שקורה בחשבון הטלפון בסוף החודש? האם הבנתם את כל החיובים והזיכויים? ברור שמי שבודק, כמעט תמיד יאתר איזה שקל או שניים שנגבים בטעות. תעשו חשבון, אם כל מנוי משלם "סתם" שקל, כמה זה בסופו של חודש בחשבון הרווחים של חברת הסלולר?

והכל, למרות שבתחילת השנה במסגרת רפורמת הגילוי הנאות בחשבון הטלפון הנייד שבמסגרתו חברות הסלולר אולצו לפשט את החשבוניות שלהן. עדיין, למשתמש המצוי, לא הכל בהיר וברור ומובן. מטרת הרפורמה היתה שנוכל לא רק לקרוא את חשבונות הטלפון שלנו אלא גם להבין אותם יותר.

ואם רציתם, סתם לנתק את הילד משיחות לכל החברים ולהותיר לו רק מסרונים. אין דבר כזה, יאמרו לך בשרות לקוחות. והכל, בעידן הטכנולוגיה המתקדמת שבה אין גבול ליצירתיות. מדוע? בחברות הסלולר לא יתנו לכם להתענג על אפשרות כלשהיא שאינה בין ביטול שיחות יוצאות לבין דיס פוזיציה פונקציונאלית אחרת המתאימה למשתמש. כל זאת משום שעדיף שהם ירוויחו ואם הלקוח לא יוכל לשלם – יש את חברות הגבייה והמהלכים הידועים בגין כך.

ובינתיים – מול דרישות מפעילי הסלולר, חייבים לעשות סדר ולקבוע את זכויות המשתמשים בטלפון הנייד ולפקח גם בסוגיה זו על החברות. ובינתיים, אנחנו המשתמשים, במחשבה תחילה ולפני כל שיחה, חייבים לחשוב אם היא נדרשת ובלי מילים מיותרות של ''סבבה, ייאלה וביי''. ולך שר התקשורת: נכון, אנשי הממון וההשפעה וכל מה שמחבר בין הון, שלטון ותקשורת חשובים לתדמית אך את הרייטינג הציבורי המשמעותי ביום הבחירות, תקבל מציבור המשתמשים. ואת זה אתה צריך לזכור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully