וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קשה דרכם של בעלי לקויות הלמידה לפסיכומטרי

גיל סימה

1.7.2010 / 11:07

בעלי לקויות למידה מתקשים לקבל הקלות בבחינת הפסיכומטרי שיאפשרו להם שיוויון בסיכוי ההצלחה בבחינה. סטודנט: "היו לי את כל ההוכחות אך בפעם הראשונה דחו את הבקשה"

נתי גוזלן (25) מת"א לא האמין עד לפני מספר חודשים שהוא יוכל להיות חלק מנבחני הבחינה הפסיכומטרית. את לקויות הלמידה של נתי אבחנו רק בכיתה י', גיל מאוחר יחסית כשבבית הספר היו משוכנעים שבחינת הבגרות תהיה עבורו משוכה בלתי אפשרית. נתי לא ויתר ולאחר שקיבל הזדמנות שנייה וניתנו לו התאמות מיוחדות ואישיות למבחני הבגרות הוא גם הצליח להגיע לקו הגמר ולהוציא תעודת בגרות מלאה.

כעת הוא פונה למשוכה הבאה. "המושג פסיכומטרי עבורי היה סוג של סיוט", מספר גוזלן אשר החליט למרות הכול לעשות את הבחינה לאחר שהשתחרר מהשירות הצבאי. הוא ניגש לעשות קורס ולאחר שהציג למכון ההכנה את רשימת לקויות הלמידה הבין שההתאמות אותן קיבל שנים קודם לכן בבגרות כבר לא יעמדו לזכותו במסגרת הבחינה הפסיכומטרית והתהליך לקבלן ארוך ומייגע.

הבחינה הפסיכומטרית אשר נערכת היום נחשבת לכרטיס הכניסה לחיים האקדמיים אולם בשונה מבחינת הבגרות במסגרתה קרוב ל-30 אחוז מהנבחנים מקבלים התאמות מיוחדות ללקויות למידה במסגרת הפסיכומטרית מדובר באחוזים בודדים כשרק תלמיד אחד מכל עשרה מקבל התאמות אלו. "כל שאלות ההיגיון והתשובות המבלבלות שנמצאות בבחינה ובאות להקשות על נבחנים רגילים אינן אפשריות עבור תלמיד כמוני הסובל מלקויות למידה", מסביר גוזלן.

הנתונים הרשמיים מדברים על קרוב לרבע מהאוכלוסייה הסובלת מלקויות למידה ובעיות של קשב וריכוז. אבחונים מקצועיים בודקים לקויות למידה אלו וכאשר מגלים זאת ניתנים לנבחנים הללו התאמות והקלות הבאות לידי ביטוי במבחנים ממוחשבים, אישור לקבלת סיוע ממחשבון וגם משך הפסקות רב יותר מפרק לפרק.

"מערימים קשיים לא פרופורציונליים"

גם ויטלי רשבסקי (22) מת"א מכיר היטב את הקשיים בקבלת ההתאמות הנדרשות: "היו לי את כל ההוכחות ללקויות מהן אני סובל, בפעם הראשונה דחו את הבקשה, אחרי שהגשתי שוב החליטו לקבל, בינתיים בזבזתי זמן ו'הלכה' לי שנה באוניברסיטה", הוא מספר.

"המצב שנוצר הוא שמערימים על התלמידים קשיים לא פרופורציונליים כשלכולם ברור שמדובר בתלמידים אשר על פי כל הגורמים המוסמכים, לרבות משרד החינוך והרשות המקומית, מוגדרים כבעלי לקויות למידה וגם לאחר שיתקבלו לאוניברסיטה הם יקבלו את ההקלות וההתאמות המגיעות להם", מסביר יותם שואר, מנכ"ל רשת מכוני הפסיכומטרי 'זינוק-רשת מכוני הפסיכומטרי לליקויי למידה'.

מהמרכז הארצי לבחינות והערכה מסרו שהם מקפידים להעניק תנאים מותאמים לבעלי מוגבלות או לקות. "מכיוון שמוגבלויות אלה הינן שונות מקפיד המרכז להעניקן לאחר בדיקת האבחון והלקויות הרלוונטיות לקבלת תנאים מותאמים להם. המרכז אינו אחראי על ההקלות הניתנות לבחינות הבגרות אלא לבחינה הפסיכומטרית שבה למשל אין צורך בכתיבה אלא במילוי שאלון. רק אחוזים בודדים מהאוכלוסייה פונים אלינו בבקשה לקבלת ההתאמות. נהלי הפניה לקבלת בחינה בתנאים מותאמים מפורסמים באתר של המרכז הארצי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully