וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קיץ מדיני חם

דן מרגלית

1.7.2010 / 7:50

יותר משעה הסתגרו ברק אובאמה ואבו מאזן בבית הלבן, ובמהלך השיחה פרס הנציג מרמאללה את תוכניתו: ישראל ופלשתין יוקמו לאורך גבולות הקו הירוק עם נכונות מצד אבו מאזן לחילופי שטחים שיגיעו כדי ארבעה אחוזים מיהודה ושומרון. זה היה חידוש, שכן סאיב עריקאת ממשיך להפיץ בעולם את הגרסה הרשמית שהפלשתינים מוכנים לחילופי קרקע בשיעור של 1.9 אחוזים בלבד, שזה כמו סירוב מפני שמפה כזאת אינה יכולה לכלול בתחומי ישראל את העיר אריאל.

בתמורה הוא מוכן לסידורי ביטחון מרחיקי לכת. הוכח שאין אינתיפאדה מתחומו, והוא מסכים שכוח זר כמו נאט"ו יפקח על הביטחון, אבל לא צה"ל. בנקודה מסוימת הובן כי הוא מוכן גם שצה"ל יישאר לזמן קבוע מראש על מעברי הירדן.

אבו מאזן אמר לאובאמה, וחזר על כך שלשום בפני כתבים ישראלים, שהגיע להסכם בנדון עם אהוד אולמרט, ואם הדבר מקובל גם על בנימין נתניהו אפשר להתחיל מיד במשא ומתן המדיני הישיר. הוא כמובן לא סיפר כי אולמרט ביקש את חתימתו למפת הסדר כזה ואבו מאזן נעלם. גורמים פוליטיים המקורבים לקדימה המליצו להנהגה הפלשתינית להסביר את עמדתה לציבור בישראל. ביטוי ראשון לכך ניתן בהרצאתו של עריקאת במכון ללימודי ביטחון לאומי באוניברסיטת תל אביב, ושלשום במפגש של אבו מאזן עם ארבעת העיתונאים ברמאללה (בהם שלמה צזנה מ"ישראל היום"). הכל מכוון לקראת מפגשו של נתניהו עם אובאמה ב?6 ביולי.

נתניהו שומר על זכות השתיקה

אבו מאזן טוען כי הצעתו הועברה מארה"ב לישראל, אבל נתניהו שומר על זכות השתיקה. אם יסכים לעניין הגבולות תמורת סידורי הביטחון, ייאות הצד הפלשתיני לפתוח מיד במשא ומתן על שאר הנושאים. אך התגובה בארץ מסויגת ומעורבת וגם מודאגת מפני שמסתמן כי אובאמה הפנים את הצעת אבו מאזן ואימץ אותה, ויקשה על נתניהו לפורר אותה.

הצעת אבו מאזן נתפשת כאפשרות מפתה, שעדיפה על פני הקיפאון במשא ומתן המדיני. אך אליה ושני קוצים בה: אם יוסכם מראש על הגבולות לחלוקת הארץ - אילו קלפי מיקוח יישארו בידי ישראל בשני נושאים מרכזיים אחרים, הוויתור הפלשתיני על "זכות השיבה" של הפליטים וההתחייבות לראות בהסכם את קץ הסכסוך בין שני העמים? היא תגיע לשולחן הדיונים בידיים ריקות.

במצב זה יכול נתניהו להציב ברירה אחת: משא ומתן כולל על קשת הנושאים שמפרידה בין הצדדים, בלי לגבות התחייבות מוקדמת מצד ישראל בשני העניינים שמעניינים את הפלשתינים - גבולות וביטחון; או להתקדם להסדר בשיטה הקרויה "מלמטה למעלה", צעד אחר צעד, הכל באורח חלקי, ואז אין צורך בהגדרת היעדים הסופיים.

כל זאת עוד בטרם עוסקים בתבערה המיידית, והיא תביעת האמריקנים להאריך את הקפאת הבנייה בהתנחלויות. קיץ שרבי בזירה המדינית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully