וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השרים יחליטו אם להרחיב סמכויות ועדת טירקל

גלעד גרוסמן ופנחס וולף

29.6.2010 / 22:12

הממשלה תדון בהרחבת הסמכויות שניתנו לוועדה לבחינת אירועי המשט לעזה. זאת לאחר שהשופט בדימוס יעקב טירקל, העומד בראשה, ככל הנראה איים להתפטר. הוועדה תחדש את דיוניה רק בעוד שבועיים

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוקל להרחיב את הסמכויות שניתנו לוועדה לבדיקת אירועי המשט לעזה, לבקשת העומד בראשה, שופט בית המשפט העליון בדימוס יעקב טירקל. כך עולה מבקשה שהגישה הערב (שלישי) הפרקליטות לבג"ץ לדחות דיון בעתירה שהגישה תנועת "גוש שלום" נגד הוועדה. עוד עולה מהבקשה כי הוועדה לא תתכנס עד 11 ביולי.

ראש מערך ההסברה ניר חפץ מסר לאחר הגשת הבקשה לבג"ץ, כי "השופט טירקל פנה לשר המשפטים נאמן בבקשה להרחיב את סמכויות הוועדה בתחום של חיוב עדים להופיע בפני הוועדה ובאפשרות לחייבם להופיע בשבועה. בהיוועצות של ראש הממשלה, שר הביטחון, שר המשפטים והיועץ המשפטי לממשלה, היתה תמימות דעים כי אין מניעה להיענות בחיוב לבקשה זו ושר המשפטים יביא את הסוגייה להחלטת הממשלה בקרוב. במקביל, עלתה האפשרות להרחבת הרכב הוועדה. גם נושא זה ייבחן בחיוב. ראוי להדגיש, כי הרחבת סמכויות הוועדה אינה מתייחסת לחיילי צה"ל ולעיקרון השמירה על מוסד התחקיר הצבאי".

ככל הנראה, בפגישה בין השניים איים טירקל לפרוש מתפקידו, אם סמכויותיה של הוועדה לא יורחבו בדומה לאלה של ועדת וינוגרד לבדיקת מלחמת לבנון השנייה. בנוסף, דרש טירקל להגדיל את מספר החברים בוועדה.

תנועת "גוש שלום" עתרה לבג"ץ בדרישה שיורה למדינה להקים ועדת חקירה ממלכתית לאירועי המשט במקום ועדת טירקל. זאת, מכיוון שלטענתם הוועדה לא צוידה בסמכויות החוקיות ובכתבי המינוי הדרושים כדי לבצע כראוי את החקירה הנדרשת.

מחר היה אמור להתקיים דיון בעתירה, אולם הערב פנו נציגי הפרקליטות – עורכות הדין אסנת מנדל ודינה זילבר לבג"ץ, בבקשה לדחות את הדיון בעשרה ימים. בבקשה נכתב, כי לבקשת טירקל, "ובהתחשב בהיבטים נוספים, בוחן הדרג המדיני אפשרויות שונות ביחס לסמכויות הוועדה, ולענין זה יש כמובן השלכה על נושא העתירה". עוד נכתב, כי ראש הממשלה החליט בשעות הצהריים לקיים דיון בנושא בימים הקרובים.

"הוועדה לא תתייחס לפרסומים"

"נראה כי עוד בטרם הגיעה העתירה לדיון כלשהו בפני בית המשפט כבר מודים למעשה נציגי המדינה בנכונות הטענה העיקרית שהעלה גוש שלום - כי ועדת טירקל, בסמכויות המצומצמות מאד וכתב המינוי המוגבל שניתנו לה על ידי הממשלה, לא הייתה מסוגלת לבצע חקירה רצינית ובלתי תלויה בנסיבות שהובילו להרג תשעה מנוסעי המשט לעזה ובעקבות כך לפגיעה חמורה במעמדה של מדינת ישראל בזירה הבינלאומית", אמר אבנרי. "אני שמח לראות שכנראה גם ראש הממשלה הבין זאת, אם גם במאוחר". הוא הוסיף כי הוא ממשיך לדרוש הקמת ועדת חקירה ממלכתית.

ביום ראשון הגישה המדינה את תגובתה לבג"ץ. נכתב בה, כי הסיבה העיקרית להקמת ועדת טירקל היא למנוע הקמת ועדת חקירה של האו"ם. בפרקליטות הסבירו כי "מכלול השיקולים המדיניים, הביטחוניים והבינלאומיים הובילו למסקנה שהדרך שבחרה הממשלה היא המתאימה ביותר להתמודד עם השלכות המשט הטורקי, שעיקרן בתחום יחסי החוץ".

עוד נטען, כי הוועדה הינה רק חלק ממאמצי המדינה לבדוק את ארועי המשט, שלצדה מתבצע תחקיר צה"לי בראשות האלוף (במיל.) גיורא איילנד ובדיקה של מבקר המדינה. "הקמת הוועדה נועדה לבחון במיוחד טענות והיבטים שהתעוררו במישור הבינלאומי על ידי מדינות וגופים שונים, בעיקר בשאלה אם ישראל קיימה את כללי המשפט הבינלאומי", מוסבר בתגובה, "ועל מנת לייתר או למנוע הקמת ועדת חקירה בינלאומית בחסות האו"ם".

דובר ועדת טירקל עופר לפלר הגיב לפרסומים על בחינת סמכויותיה של הוועדה וכן לפרסומים כי בכוונתו של העומד בראשה להתפטר. לדבריו, "אין בכוונת הוועדה להתייחס או לעסוק בכל נושא שהוא אלא בעבודתה על פי המנדט שקיבלה מממשלת ישראל". לפלר הוסיף כי "למען הסר ספק, השופט בדימוס יעקב טירקל אינו שוקל התפטרות ועבודת הוועדה תימשך כסדרה".

עדכון ראשון: 20:05

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully