וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתי הצדק והחוק הוחלפו באג'נדה אישית?

ג'ודי שלום ניר מוזס

29.6.2010 / 16:05

דו"ח המבקר בעניין תיק רמון חשף את המיעוט שעושה לכל מערכת האכיפה והצדק שם רע. בינתיים, כל העולם מזהיר את ג'ודי שזוהי רק שאלה של זמן עד שילבישו משהו על בעלה

מפחידה אותי המחשבה, שישנם אנשי משטרה שמסמנים מטרות ויוצאים לצוד אותן. מפחיד אותי שיש ירידה כה גדולה באמון הציבור בפרה הקדושה לי מאד, שנקראת מערכת האכיפה. מפחידה אותי האפשרות (גם אם הדמיונית) שקבוצה קטנה של אנשי משטרה, שופטים ופרקליטים, יקיימו ישיבות סודיות כמו בספרי מתח ויחליטו לחסל את כל מי שלא מציית להם - גם אם נבחר בצורה דמוקרטית.

מפחידה אותי התגובה של כל מי ששומע אותי מדברת על הנושא בתכניתי ברדיו או בפורומים אחרים, ששואל אותי אם השתגעתי ומודיע חגיגית שזה רק עניין של זמן עד שילבישו משהו על בעלי. לאן הגענו?

מבלי להתעסק מחדש בפרטי הפרשה, העובדות היבשות הן שאם היה בוזגלו מעורב, היתה התלונה נחקרת במפלג המוסר של מרחב ירקון. אבל כאן, דובר בחקירת שר המשפטים שהועברה לחוקר ראשי הממשלות המנוסה ערן קמין, ולראש יחא"ה תנ"צ מירי גולן, חקירה פשוטה לכאורה. עם מיטב החוקרים?

מסתירים, מאלצים, מכריחים ומחללים

חקירה שכזו מתחילה בכך שמתלוננת מגיעה למשטרה ומבקשת להגיש תלונה נגד אלמוני שלכאורה ביצע בה מעשה אסור, כשהחקירה נחקרת ביסודיות במחלק המוסר. אך לפי המתואר בדו"ח, במקרה הזה השוטרים עצמם רדפו את הפקידה לשעבר והטילו עליה אימה עד שנכנעה ללחץ ומסרה מה שביקשו. החקירה התבצעה על ידי חוקרי פשעים חמורים מנוסים, כשגם במהלך המשפט עצמו מסתירים מידע וחומרים מצוות ההגנה.

אנקדוטה שמסמלת את "עודף המוטיבציה" של הגב' גולן טמונה בהחלטת שומרת שבת שכמותה לחלל את היום הקדוש, כך על פי פרסומים בעיתונות, כדי להגיע למתלוננת (שעוד לא הייתה מתלוננת) ולשכנע אותה להתלונן, דווקא בשבת. האם מדובר בפיקוח נפש? ובאותה שיחה, שהוקלטה, הפחידה את הבחורה כי "אם לא תתלונני הוא יתלונן עלייך". מדובר בעיני בזדון אמיתי.

מי שסרח - שייענש, מי שלא - הניחו לו

אני אוהבת ומעריכה את שלטון החוק ואת בתי המשפט. אני חושבת שהם הסלע שעליו מושתתים הסדר והחוק במדינה מפולגת פוליטית כמו שלנו. דווקא מאותה הסיבה, אני מרגישה צריבה וזעזוע מחלק מהאנשים שמאיישים את תפקידי המפתח במשטרה, בפרקליטות ובבתי המשפט. נדמה שמה שעשו כביכול בשם החוק, עכשיו נועד לשרת את עצמם ולא את התפקידים אותם הם ממלאים.

חיים רמון נישק פקידה לשעבר (של מישהו אחר), הורשע בעבירה וחייו הפוליטיים הסתיימו. הגב' גולן עשתה מה שיכול להתפרש כהטרדה של עדה, הפעלת לחץ להעיד, ותרמה לכך שההגנה לא קיבלה את האזנות הסתר וחומרי החקירה שמוכיחים את כל זה. מה העונש שהיא תקבל על רמיסת שלטון החוק? על ששדדה מאדם את חייו?

טוב שמבקר המדינה חקר וחשף את ההתנהלות המטורפת הזאת, גם אם מחולליה הם אנשי "שלטון החוק". ביהמ"ש והפרקליטות תמיד מוצבו כגוף החיצוני, האובייקטיבי שבודק את המערכת הפוליטית ולכן טהור ונקי ממנו. אבל את הגוף הפוליטי האזרחים בוחרים ואותם לא. הם נשארים בתפקיד שנים, בלי קשר למידת המקצועיות שלהם או לאמון הציבור. מי בודק אותם? חייבים לפעול לאור המסקנות החמורות של המבקר ולא לטאטא את הדברים מתחת לשטיח.

בסרט "השופט דרד", סילבסטר סטלון משחק תפקיד של שומר חוק בכיר. כשבאים לעצור אותו בגין עבירה על החוק, הוא זועק ומשתלח בהם – "אני עצמי החוק!". חייבים להבהיר שאף אחד לא נמצא מעל לחוק – גם לא נציגיו. חיזרו לשפיות, נקו את העשבים השוטים, הענישו את מי שסרח גם אם הוא ראש ממשלה או שר, אבל בבקשה בלי אג'נדות אישיות. אני הכי בעדכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully