וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הילדים הבדואים הפכו לעבדים, לרשויות לא אכפת

גיל סימה

29.6.2010 / 16:20

ועדת החינוך של הכנסת דנה בהעסקה בלתי חוקית של עשרות ילדים ברהט. יו"ר המועצה לשלום הילד: "אחת התושבות דיווחה לנו שלוקחים לה את הילד בחמש בבוקר לעבודות חקלאיות ושם גם מרביצים לו כשהוא לא עובד מספיק טוב"

חילופי האשמות וזריקת אחריות מצד גורמי האכיפה והרשויות היו במוקד של דיון שנערך היום (שלישי) בוועדת החינוך של הכנסת בנושא העסקת ילדים בדואים ברהט שלא כחוק. הכוונה היא לילדים שאינם לומדים במערכת החינוך ומועסקים על ידי קבלני משנה בעבודות קשות במשך כל שעות היממה.

לדברי יו"ר הוועדה זבולון אורלב (הבית היהודי), שקיים את הדיון ביוזמת חבר הכנסת ראלב מג'אדלה (עבודה), "מקומם של הילדים במערכת החינוך ולא בשדות. אני רואה בחומרה את התופעה ואוזלת היד של הרשויות ומשרדי הממשלה בטיפול שנעשה בעניינה". אורלב אמור לצאת בחודש ספטמבר יחד עם חברי הוועדה לסיור ברהט והוא יבחן מקרוב את ממדי התופעה.

"התקשרה אלינו אמא שאני מודה שזה היה לה קשה מאד, ובכתה לנו על זה שלוקחים לה את הילד בחמש בבוקר לעבודות חקלאיות ושם גם מרביצים לו כשהוא לא עובד מספיק טוב", סיפר יו"ר המועצה לשלום הילד, ד"ר יצחק קדמן.

"מדובר בתופעה שנמשכת זה זמן רב", אמר המפקח על המגזר הבדואי במשרד החינוך, "אנחנו יודעים על מספרים גדולים יותר ממה שפורסם. כאשר קיבלנו את המידע, כבר בימים הראשונים ביקרנו בבתי ההורים והודענו לרשות המקומית". בעקבות הדברים נזף יו"ר הוועדה, ח"כ אורלב, במשרד החינוך ובנציגיו. לדבריו, אף שהם ידעו על כך שתלמידים אינם נמצאים במערכת החינוך, הם לא התלוננו על כך בפני הרשויות בהקדם. "כדאי שתתעוררו", קרא ח"כ אורלב לנציגי המשרד.

"תופעה שהולכת ומתרחבת"

ד"ר יצחק קדמן סיפר במהלך הדיון, כי רק לפני יומיים הוא קיבל למשרדו טלפון מאזרח המתגורר ברחובות, אשר סיפר לו כי זה תקופה ארוכה מועסקים שני ילדים בבניין הסמוך לבית מגוריו כשהם עומדים על פיגומים במשך יממה שלמה. "בדרום, מי שהעסיק את הילדים היו קבלני משנה. כאשר הגענו לחקלאים במושבים בסביבה ושאלנו אותם על פשר ההעסקה של ילדים מתחת לגיל המותר הם אמרו לנו, אולי בהתחכמות: 'אנחנו לא מעסיקים אותם, תלכו לקבלני המשנה, הם הכתובת'. אבל זה רק ההתחלה, תלכו חמש דקות מכאן לשוק מחנה יהודה או לשוק הכרמל, ותראו מי מפעיל את הילדים האלה", אמר קדמן.

מפקד תחנת המשטרה ברהט, רפ"ק אייל אזולאי, סיפר כי היה קושי לטפל בנושא, בין היתר בשל העובדה שלא הוגשה תלונה מסודרת. גם כאשר נשלחו הניידות לשטח, המכוניות בהן נשלחו הילדים יצאו ממספר רב של כבישים ושבילים ועשו את דרכן לכבישי הדרום.

"מדובר ב-52 ילדים מרהט, כשהתופעה הולכת וגדלה ויש להילחם בה. זוהי תופעה כלכלית חברתית ויש לתת תשובה לאמהות אשר נלחמות בתופעה. אמנם הן לא נמצאות כאן, אך בזכותן אנו יודעים על התופעה", אמר מג'אדלה בסיום הדיון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully