וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחכים לאטאטורק הישראלי

אלי פינברג

29.6.2010 / 11:26

דווקא טורקיה, המדינה שאותה אנחנו כל כך אוהבים לשנוא, היא דוגמה מעולה למקום בו מהפכה חילונית הולידה שוויון אזרחי שישראל יכולה רק לחלום עליו

בתחום יחסי דת ומדינה ישראל רחוקה מלהיות מדינה נורמלית. במישורים מסוימים כבר מזמן לא מדובר ביחסי הגומלין בין השתיים אלא בפעולה של גוף אחד, הכלאה חיה ובועטת. זאת הסיבה שלעתים הרעיון של הפרדת הדת מהמדינה, שבו משתעשעים ישראלים ליברליים רבים כבר במשך דורות, נראה פחות ופחות מציאותי, הרי יישומו לא רק יגרום לשינוי אופי תפקודו של הממסד אלא גם לפירוקם של גופים שלטוניים שלמים.

לא מפתיע אם כן שעד היום הרעיון הצודק הזה לא נוסה אצלנו אפילו כפיילוט, ונכון לשנת 2010 נשאר בגדר סיסמא אטרקטיבית, אך כמעט דמיונית. מאכזב ועצוב לדעת שאנחנו חיים במדינה בה מותרים אך ורק נישואים פנים שבטיים וישנו איסור של "נישואי תערובת". ובכך המדינה "הנאורה" שלנו מפלה בזדון את אזרחיה שאותם היא לא מגדירה כיהודים (להזכירכם יש כ-300 אלף כאלה כאן) ולא רק אותם. השליטה המוחלטת של גופי הממסד הדתיים בדיני האישות בישראל היא תופעה מכוערת שלה יש לשים סוף. העובדה שזוג ישראלי שאינו מעוניין או אינו יכול להתחתן ברבנות נאלץ לטוס לחו"ל על מנת לממש את הזכות הבסיסית להינשא, זכות אותה מעניקה לאזרחיה ולאורחיה כמעט כל מדינה בעולם, היא חרפה שאין כדוגמתה.

המהפכה החילונית

בהקשר הזה אני רוצה להזכיר דווקא את טורקיה, מדינה אותה כל כך אוהבים לשנוא אצלנו בימים האלה. טורקיה המוסלמית וה"פרימיטיבית" ש"לא ניסע לקלאבים שלה לעולם", מאפשרת נישואים אזרחיים בשטחה לכל טורקי באשר הוא. זאת, בזמן שישראל "המערבית" שולחת את אזרחיה להתחתן בקפריסין ופראג. למרות התחזקותו של האיסלם, טורקיה עדיין נשארת רפובליקה הפועלת עפ"י עקרונות המהפכה החילונית שהכתיב מוסטפא כמאל אטאטורק, אבי האומה הטורקית, אדם שבמו ידיו הפך את מדינתו הנחלשת למדינה מודרנית. היחסים המיוחדים שהיו לטורקיה עם ישראל עד לאחרונה הם רק הוכחה אחת קטנה לקיומה של מורשת אטאטורק. לא קשה לתאר לאיזה טורקיה היינו עדים היום אם לא היה מתרחש בזמנו תהליך החילון של אטאטורק.

אני סבור שמתקרב הזמן שגם בישראל יצמח מנהיג בעל שיעור קומה דומה. הרי אנחנו זקוקים לו נואשות. אי אפשר להשלים עוד עם המצב המביש בו התושבים בישראל מחולקים על פי מוצאם, מופרדים בחתונתם ובמנוחתם. כמה זמן עוד נשלים עם המצב שבעל יהודי ישראלי לאישה רוסיה ישראלית לא יוכל להיקבר לידה? כמה זמן עוד נשלים עם מצב בו נאסר על אמה של ישראלית רוסיה שנשואה ליהודי לעבור לגור עם בתה? כמה זמן עוד נשלים עם פועלם של בתי הדין הרבניים שמעמידים מכשולים בדרכם של ישראלים חדשים אשר באים להתגייר או להתחתן? כמה זמן עוד נסמוך רק על בג"ץ, הגוף היחיד במדינה שעוד מעיז להגן על ישראל החילונית? אבל תאמינו לי הוא אינו גוף הכל יכול וכשמתייצבים מולו הפרקליטים החילוניים של גופי הממסד הדתיים, גם הבג"ץ יודע לסגת.

אנחנו עדיין מחכים

אטאטורק הישראלי יידרש להחלטות קשות. אני רואה אותו בדמיוני פונה לכל הישראלים ואומר: "כולנו עם אחד! עם אחד ללא הבדלי גזע ודת, יהודים, חצי יהודים, דרוזים, נוצרים וערבים, כן גם הערבים! כולנו אזרחי ישראל המודרנית, כולנו שווים. לא נסווג עוד אף אחד לפי מוצאו". על בסיס הצהרה זאת תתבצע חקיקה רלוונטית שעיקרה חילון תהליכי החיים של כל ישראלי. סמכויות השיפוט של בתי הדין הרבניים יבוטלו, לאום, אם בכלל, יירשם על פי הצהרת האזרח, נישואים אזרחיים יהפכו סוף סוף למציאות בישראל.

אין לי ספק שאם יקום בישראל מנהיג שיכיר בשוויון המיעוטים, כולל המיעוט הערבי, ובכך יפעל לעיצובה של האומה הישראלית, יגרום הדבר גם לשינוי אווירה דרמטי באזור הסכסוך שלנו. ישראל שבה אזרחיה ה"לא יהודים" הם אזרחים שווי זכויות, לא תיחשב אוטומטית לאויבת האומה הערבית. אם יתקיים עד אז הכיבוש יהיה על המנהיגות החדשה, כמובן, לסיימו.

כל הדברים הללו אינם סותרים את המשך קיומה של ישראל כמדינת העם היהודי. העלייה לישראל החדשה לא רק שלא תיעצר, אלא תגדל מפני שהפיכתה שישראל השוויונית תהפוך ליעד יותר אטרקטיבי להגירה. מדינתנו תצא מהמלכוד בו היא מצויה מיום הקמתה. רק תהליך החילון ימנע ממנה להמשיך להידרדר לעבר עתיד חשוך ועצוב. בוא לא נשכח מי ולמה הקים את המדינה הזאת. אלה היו אנשים שמרדו בדת, לא השלימו עם חוקיה, התבטאו נגדה ובעצם פועלם להקמתה של ישראל קראו עליה תיגר. בן גוריון יכול היה להפוך לאטאטורק הישראלי, אבל כמסורת האבות ציווה את מימושה של הזכות הזאת לדורות הבאים. ואנחנו עדיין מחכים...

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully