וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנתיבות מריצים את הנוער לקרבי

רמי שני

16.7.2010 / 9:39

50 בני נוער משתתפים בפרוייקט איתנים, שמכין אותם לשירות צבאי קרבי. נתן רובין, מ"כ משוחרר, רוצה לתת להם קצת יותר מכושר

סירוב פקודה של אחד מחייליו גרם לנתן רובין מנתיבות להפוך עולמות, כדי לשנות את דרך החשיבה של בני נוער על השירות הצבאי. "הייתי מ"כ בגבעתי. אחד הטירונים סרב לקום למסדר השקמה באחד מאימוני השטח. התירוץ שלו היה 'אני לא יודע למה אני צריך לקום ב 04:00 לפנות בוקר. אני לא מבין את זה'. החייל טופל כמובן משמעתית, אבל זה הדליק אצלי נורה אדומה ובוהקת. הבנתי שלא ברור למתגייסים מה המשמעות של לשרת את המדינה". לאחר שהשתחרר חיפש רובין במשך מספר שנים דרך לחבר בין צעירים, לבין ההכרה בצורך הזה. "הקמתי בנתיבות את פרוייקט איתנים מתוך הבנה, שההכנה לשירות הצבאי הוא לא רק לעשות כושר גופני עם החבר'ה. הם צריכים משהו הרבה יותר רחב. כי נוסף להכנה לגיוס, הם צריכים להבין שלא מדובר בשירות של שלוש שנים והולכים הביתה אלא זהו כרטיס כניסה לעולם המבוגרים, שבו יש גם הרבה אחריות".

פרוייקט איתנים הוקם בנתיבות ופועל כבר שנתיים. שלושים מחניכיו התגייסו לצה"ל ורובם משרתים ביחידות קרביות, אחד מהם גם קיבל תואר 'חניך מצטיין פלוגתי' בחטיבה 7. הפעילות בפרוייקט מושתת על מערך של הענקה חוויתית, לצד פיתוח והרחבה של הרבדים הערכיים. רובין מספר שחניכיו "עושים למשל תרגילי ניווט, אבל לא רק כאימון צבאי, אלא כהכנה לחיים בכלל, כלומר איך מתארגנים ומכינים את הדרך ויחד עם זה איך מסתכלים על הנוף ולומדים על מה שהם רואים. בנקודות שאליהן הם צריכים להגיע, מחכות לחניכים משימות שהתוצאות שלהן הם מסרים ערכיים, בהם שיתוף, הכרה עם מורשת המקום והארץ וכדומה".

לשאוף הכי גבוה שאפשר

"אני חושב שזה דבר חשוב, וככה אני יכול ללמוד יותר על הצבא" אמר יצחק זרביב, חניך בפרוייקט, "הבנתי איך הצבא פועל והיום יש יותר מקומות שאני רוצה ללכת אליהם. קרבי, ברור שליחידה קרבית. הכי קרבית". לדבריו, הוא תמיד רצה להגיע ליחידה לוחמת, אבל מסלול איתנים, הגביר אצלו את הרצון לשאוף הכי גבוה שאפשר "הפרוייקט עובד על התחום הפיזי, אבל גם בכיוון ערכי. אני מרגיש שגיבשתי אצלי יותר יחס לאחריות שאני צריך ליטול על עצמי".

חברו של זרביב, איתן מופרדי, ממשיך בפרוייקט עוד כשנה "היינו בטיולים, היינו במסעות ניווט, נפגשנו עם לוחמים ביחידות קרביות שונות, עברנו אימוני קרב מגע. אני יכול לסכם שהיה טוב מאוד עד עכשיו". וויתור על השירות לא עמד על הפרק אצל מופרדי אבל בתום שנה הוא נושא עיניו בשאיפה למצות מעצמו הרבה יותר ממה שחשב שהוא יכול: "אני רוצה להגיע ליחידת דובדבן. לשרת ביחידה הכי קרבית שאפשר". אברהם אטלי, יוצא אתיופיה, השתלב בפרוייקט בכיתה י"א והיום גם הוא מחפש את הדרך להגיע ליחידת עילית "באופן אישי הפרוייקט נתן לי יותר דגשים של אחריות, סבלנות ועוד. גם בקטע הפיזי קיבלתי הרבה וגם ערכים. חשבתי ללכת לשירות קרבי אבל ליחידות לוחמות. היום אני רוצה ללכת ליחידה מובחרת או לסיירת".

"שיחזרו להדריך כאן בתום השירות"

בתוכנית איתנים נמצאים כעת 50 חניכים, ורובין מקווה שבשנה הבאה המספר יוכפל. לדבריו, בני נוער רבים פונים אליו "נוצרה מסגרת חברתית, שמגבירה את המוטיבציה לשירות" הוא הסביר, "הכנו תפאורה לפעילות צבאית והחניכים עוסקים באימוני כושר, אימוני לוחמה, ניווטים וכדומה. הדגשים הם בהבט של התרומה של כל אימון כזה לצד הערכי".

הפעילות בתוכנית מיועדת לתלמידים בכיתות י"א וי"ב. המדריכים הם בוגרי שירות צבאי, חלקם מיחידות קרביות והשאיפה של רובין היא שבוגרי התכנית יהיו המדריכים שלה בעתיד. יצחק זרביב כבר אישר את הגעתו: "אני חושב שזה חיוני מאוד שדווקא אני אגיע בתום השירות הצבאי להדריך כאן" הוא אמר. פרוייקט איתנים בנתיבות צפוי לעבור לחסות המתנ"ס העירוני ובימים אלו הוכר על ידי קרנות פילנטרופיות, בהן קרן IVN, המקדמת יוזמות חברתיות לפעילות קהילתית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully