וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיכורים בחסות החוק

שלומי דיאז

25.6.2010 / 6:26

פסיקה של בית המשפט לתעבורה, שהעלתה את רף האלכוהול המותר בנהיגה, גררה גל של 27 זיכויים של נהגים שיכורים. בעוד המשטרה מגבירה את האכיפה, בית המשפט נוטה להתחשב בעבריינים. עמותת אור ירוק: "החלטת ביהמ"ש היא הכשרה להמשיך לסכן חיי אדם"

לא פחות מ-27 נהגים שנתפסו נוהגים כשרמת האלכוהול בדמם גבוהה בעשרות אחוזים מעל המותר, זוכו בשלושת החודשים האחרונים בבתי המשפט. הזיכוי התאפשר לאחר שבמרבית המקרים טענו השופטים כי הרף שנקבע לבדיקות מכשיר הינשוף, 240 מיקרוגרם (מק"ג) לליטר אוויר נשוף, הוא נמוך מדי ובעייתי כל עוד יעילות המכשיר לא הוכחה. פסק דין תקדימי של בית המשפט לתעבורה בירושלים קבע שהרף יעמוד על 400 מק"ג כדי להבטיח "הוכחה טובה".

עמותת אור ירוק ביקרה בחריפות את ההחלטה והגדירה אותה "הכשרה לנהגים שיכורים להמשיך לנהוג ולסכן חיים". ההחלטה גם הקשתה על עבודת המשטרה, שכן עם העלאת הרף, בית המשפט משחרר נהגים שבעבר היה פוסל את רישיונם. "זה מתסכל", אומר קצין תנועה בכיר, "אנחנו עוצרים אנשים, בית המשפט משחרר, וזה הורס את כוח ההרתעה ואת היכולת שלנו להגן על האזרחים מפצצות מתקתקות על הכביש".

היתר לנהוג בשכרות

לפני יותר מעשר שנים נקבע כי אדם נוהג בשכרות אם בבדיקת מכשיר הינשוף השנוי במחלוקת נמצאו בדמו מעל ל?240 מק"ג אלכוהול, קרי 0.5% אלכוהול בדם. המשטרה משתדלת לא להסתמך רק על בדיקת הינשוף ולרוב כשהתוצאה עולה על 290 מק"ג היא מצרפת לתיק האישום תוצאות בדיקת דם, שמותרת לביצוע רק בהסכמת הנהג.

כמות השתייה העשויה להשפיע על אדם לצורך הגדרת נהיגה בשכרות תלויה בראש ובראשונה במשקלו של האדם, בגובהו, בארוחה שאכל וביכולת השתיה שלו. החוק מגדיר את הסף החוקי לנהיגה ל?0.05% אלכוהול בדם, כלומר מקסימום שתי מנות אלכוהול לגברים ומנת אלכוהול אחת לנשים. מנת אלכוהול שווה לשליש ליטר בירה, כוס יין או שוט של משקה חריף כוויסקי או וודקה. כמות זו מקבילה, פחות או יותר ל?240 מק"ג לליטר אוויר נשוף. העלאת הרף על ידי בתי המשפט ל?400 מק"ג הציבה, למעשה, את הרף החוקי על כמות המשתווה ל?0.08% בדם, כלומר: שלוש מנות אלכוהול לגברים ושתי מנות אלכוהול לנשים. באור ירוק מדגישים כי ממחקרים עולה שגם ברמת שכרות של 0.05% בדם, הסיכוי למעורבות בתאונה עולה בכ?40%. על אחת כמה וכמה עולה הסיכוי לתאונה לפי הרף החדש, ולכן ממליצים בעמותה לא לשתות כלל לפני נהיגה.

ובכל זאת, ב?7 באפריל האחרון פסק שופט התעבורה בירושלים, אברהם טננבוים, שהרף הקודם נמוך מדי ובעייתי. במשפטה של עינת עוזרי, תושבת ירושלים שנתפסה ביולי 2007 עם רמה של 315 מק"ג, דחה השופט את טענות הסנגור שהמכשיר סובל מפגמים, אך קבע כי יש להעלות את הרף. "המכשיר אמנם מבצע מלאכתו כהלכה ובאופן מדויק במרבית המוחלטת של המקרים. עם זאת, קיימים מקרי קיצון (בעיות כיול, בעיות טכניות, בעיות אחזקה ותפעול; ש.ד.) שבגינם ראוי לקבוע למכשיר שולי סטייה רחבים מהקיימים. שוליים אלו יבטיחו כי נהג יועמד לדין רק אם בגופו תימצא רמת אלכוהול העולה על זו שקבע המחוקק". לאחר מכן קבע השופט כי מעתה בית המשפט יקבע רף אכיפה שיעמוד על 400 מק"ג לליטר אוויר נשוף כדי להבטיח שכל סטייה
אפשרית במכשיר לא תשפיע על תוצאות הבדיקה.

על בסיס הזיכוי מיהרו עורכי דין המייצגים נאשמים בנהיגה בשכרות לעתור להגנת מרשיהם, בתי המשפט החלו לזכות נהגים שהואשמו בנהיגה בשכרות, והשוטרים ראו נאשמים הולכים הביתה. ב?27 פסקי דין שניתנו מאז אפריל ועד היום, הוגשו כתבי אישום נגד מי שבדמם התגלו בין 227 ל?1,000 מק"ג. שלושה זוכו מחמת הספק אף על פי שסירבו להיבדק. שניים נוספים זוכו מחמת הספק בשל ליקוי בבדיקה, וכל היתר מכיוון שלא עברו את רף ה?400 מק"ג.

"תפקיד בית המשפט הוא להרתיע כדי לעקור את תופעת הנהיגה תחת השפעת אלכוהול, שהפכה למגיפה", אומר שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק. "העלאת הרף, בניגוד לחוות דעת של המדען הראשי וגורמים נוספים, היא מסר לפיו שיכורים יוכלו להמשיך לנהוג. יש לנו ביקורת נוקבת על בית המשפט, ואנו מקווים שהערעור שהגישה המדינה על ההחלטה יתקבל, כי המסר שיוצא כעת עם תופעת הזיכויים הוא שאפשר לתת המשך לתופעה הקטלנית של נהיגה בשכרות. ההחלטה מפרקת לגורמים גם את היכולת של המשטרה להגן עלינו, האזרחים, בכביש מפניהם של נהגים שיכורים".

ההרתעה נעצרת בביהמ"ש

קביעת הרף החדש היתה רק הקש ששבר את גב העוסקים במאבק בתאונות הדרכים. באור ירוק טוענים כי חלק מהשופטים הולכים לקראת עברייני נהיגה בשכרות שחוזרים על העבירה. עיון בפסקי דין מחצי השנה האחרונה העלה דוגמה מאלפת: בדצמבר 2009 נגזר דינו של תושב בת ים שהתנגש עם רכבו בשני כלי רכב כשהוא נוהג בשכרות. התביעה דרשה מאסר בפועל והציגה גיליון תעבורתי עשיר, הכולל שלוש עבירות של נהיגה בשכרות, נהיגה במהירות מופרזת, אי ציות לרמזור אדום ודיבור בטלפון סלולרי בזמן נהיגה. עמד נגדו מאסר על תנאי לחצי שנה. בית המשפט לתעבורה בתל אביב גזר עליו מאסר, אך בית המשפט העליון קיבל את בקשת הסנגוריה להתחשב בו כדי לאפשר לו שיקום מאלכוהוליזם. הוא נדון לבסוף ל?200 שעות עבודות שירות ולשלילת רישיון למשך שלוש שנים.

בנוסף, מוטרדים הגורמים משחרורם ממעצר של מאות נהגים שיכורים, שהשוטרים בשטח חשים חסרי אונים מולם. רק בשבוע שעבר נעצר באזור בית שמש נהג בן 48, ובדיקת ינשוף העלתה כי בדמו 1,245 מק"ג אלכוהול. השוטרת שתפסה אותו גילתה כי מדובר באדם שתפסה שנה קודם לכן בעבירה דומה ושקיבל בגינה עונש של חצי שנת שלילת רישיון. האיש הובא בפני שופט שהורה לשחררו בערבות עצמית בטענה שאין צורך להחזיקו מאחורי סורג ובריח עד לדיון המשפטי, והסתפק באישור בקשת המשטרה לשלילת רישיון באופן מינהלי לחודש ימים.

כל זאת לא עולה בקנה אחד עם פעילותה הענפה של המשטרה, שהביאה בשנה שעברה לירידה משמעותית של 29% במספר התאונות הקשורות לאלכוהול (353 ב?2009 לעומת 466 ב?2008). כמו כן, חלה ירידה של 46% במספר התאונות הקטלניות שבהן מעורב אלכוהול (14 לעומת 26), ירידה של 26% בנפגעים בתאונות אלכוהול (663 לעומת 901) וירידה של 39% במספר ההרוגים בתאונות אלכוהול (19 לעומת 31). היעד שהציבה המשטרה לשנת 2010 הוא מיליון בדיקות אלכוהול, כלומר בדיקת שליש מהנהגים בישראל. יעד זה מעמיד את ישראל בשורה אחת עם המדינות המתקדמות בעולם בתחום זה, בהן אוסטרליה, ניו זילנד, שבדיה ופינלנד.

אלא שפסקי הדין המתקבלים בבתי המשפט מתסכלים את השוטרים. "נכון, יש מקרים שנהגים מזוכים בשל טעויות טכניות של שוטרים ברישום דו"חות או טיפול במכשיר, אבל אחוז הטעויות הוא נמוך", אומר קצין משטרה, שגם מתאר מצב אבסורדי שבו אין אפשרות להחמיר עם נהגים בסיטואציות מסוימות. "נהג שנתפס נוהג בזמן שרישיונו פסול מקבל עונש של פסילת רישיון. רק אחרי שהוא הורג מישהו הוא מקבל עונש חמור יותר. עשרות אלפי נהגים ממשיכים לנהוג בפסילה ומאות הורשעו בעבר בנהיגה בשכרות וממשיכים לנהוג שיכורים, נעצרים, עומדים לדין ומקבלים עוד זמן פסילה. נהגים שיכורים מצפצפים עלינו".

גורם משפטי מציין כי תופעת הזיכויים נובעת מכמה סיבות. "עד 2007 אנשים זוכו כיוון שהינשוף לא פורסם ברשומות ותקנות התעבורה. אבל מאז, לאחר הפרסום שלו, אנשים מזוכים או נשפטים לקולא כי בתי המשפט מתחשבים בעבר אישי, בבעיות כלכליות, באלכוהוליסטים הזקוקים לשיקום ועוד. היו גם כאלה שזוכו בשל ספקות בתקפות הינשוף".

יחס בתי המשפט עורר ביקורת חריפה מצד עו"ד אוריאל לין, יו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. "אין להתייחס בסלחנות לנהיגה בלתי זהירה. ענישה לכשעצמה לא תשנה את נורמות ההתנהגות, אך הענישה בבתי המשפט אינה עומדת בפני עצמה והיא חלק בלתי נפרד ממערכת אכיפת החוק האמורה ליצור הרתעה ממשית כדי לשנות את דפוסי ההתנהגות שמולידים תאונות".

"הענישה חייבת להיות מותאמת לדפוס ההתנהגות", מוסיף לין. "כדי ליצור הרתעה חייב הנהג להבין שהעונש אשר יושת עליו אם הוא עובר עבירת תנועה יהיה חמור דיו. כך יבין הנהג כי לא משתלם לו לעבור את העבירה".

המשפחה והחברים מספרים על ילד טוב, אבל זו לא ההסתבכות הראשונה: פרחח או פושע, מי אתה טל מור? / מאת: אורי שבתאי

בתא בכלא הדרים, שבו הוא נמצא מאז ערב שישי האחרון, מנסה טל מור לשחזר את הלילה ששינה את חייו: היכן בילה, מה שתה ומה גרם לו לסטות מהדרך ולגרום, על פי החשד, למותו של רוכב האופניים שניאור חשין. בשחזור המשטרתי התקשה מור לזהות את מעקה הבטיחות שבו נטען שפגע. המשטרה מציגה לו עדויות שמחברות תמונה קשה של תאונה שיכולה היתה להימנע. מור טוען שאינו זוכר דבר.

"יש לו לב ענקי", מספר חבר ילדות, "קשה לי להאמין שהוא פגע וברח. זה פשוט לא טל. לא מתאים לו לראות אדם מדמם על הכביש ולברוח. הוא אחד כזה שרואה זקנה ברחוב ומיד ניגש לעזור לה לסחוב שקיות".

לא ברור אם הטיעון הזה יסייע למור מול מארג הראיות שמגבשת נגדו המשטרה, ובהן פירוט המשקאות ששתה, עדותה של ר', הידידה שאיתה בילה בלילה, ותמונת השמשה המנופצת של רכבו. לעורכת דינו, תמי אולמן, יהיה קשה לטשטש ולסתור את התמונה, בעיקר נוכח הגרסה שהעניק לערוץ 2 דקות לפני שהסגיר את עצמו. בקול רועד ובעיניים דומעות סיפר כי חזר מהלימודים בשעת לילה מאוחרת ונח לפני הנסיעה. "ראיתי את הידיעה באינטרנט בבוקר והלב התחיל לדפוק", סיפר. "חשבתי שבסך הכל פגעתי במעקה". אחר כך החלו לזרום ידיעות על רישום פלילי ועבר תעבורתי ועל המשקאות האלכוהוליים שאיתם "תידלק", לכאורה, לפני שעלה על הכביש.

מור, בן 26, גדל בקריית טבעון. לפני כחמישה חודשים חזר לארץ לאחר שהות של שנתיים בארה"ב, כדי ללמוד מוסיקה. "עשו ממנו אדם אחר לגמרי", מספר אביו, איציק, בן השבעים. "הוא אדם ערכי, שהיה מיועד לצאת לקורס טיס, שירת בסטי"לים, והיה חייל מצטיין". גם אמו, סופי, יוצאת להגנתו ושוללת אפשרות שפגע וברח. "זה לא מתאים לאופי שלו. נקודה", היא אומרת. "כשהוא שמע על התאונה והבין שיש אפילו סיכוי של אחוז אחד שהוא קשור, מיד ניגש למשטרה. אין סיכוי שהוא היה מפקיר אדם בכביש. אני מאמינה בבית המשפט, אבל המטרה של ההשמצות בתקשורת היא להוסיף לו שנות מאסר אם יורשע".

גם חבריו של מור מתיכון אורט טבעון התייצבו להגנתו. החברים, שמסרבים להזדהות בשמם, ניסחו הודעה שבה מסרו תנחומים למשפחת חשין. בד בבד הפצירו בציבור שלא לשפוט את חברם מוקדם מדי. "שניאור היה אדם דגול ומדובר באבדה ענקית", כתבו, "כשהחבר'ה יבואו לראות אצלכם את המונדיאל, תסתכלו עליהם - אנחנו מבטיחים לכם שכל אחד מהם יכול להיות טל מור.

מביקור קצר ב"אילקה" וב"סקס בוטיק" בת"א, הברים שבהם חושדת המשטרה כי בילה מור באותו לילה, נראה שהוא העביר את הערב בשתייה מרובה. "הוא לא בא לפה באופן קבוע", מספר אחד מהברמנים, "אבל אם היינו יודעים שהוא הולך לנהוג היינו עוצרים אותו או מכריחים אותו לשתות מים".

בבקשת הארכת המעצר של המשטרה נכתב כי "לחשוד מיוחסות עבירות של גרימת מוות ברשלנות, הפקרת פצוע, גרימת תאונה ונהיגה בהשפעת משקאות חריפים". ר', שבילתה איתו באותו הערב, סיפרה שהם שתו הרבה ועישנו ג'וינט. אם המידע יאומת, צפויים להתווסף לכתב האישום סעיפי הריגה ונהיגה בהשפעת סמים ואלכוהול.

זו לא תהיה ההסתבכות הראשונה של מור עם החוק. יש לו תיק פתוח מ?2009 על אחזקת חשיש. הוא שוחרר בלי שיוגש נגדו כתב אישום. למור יש גם חמש עבירות תעבורה: ארבע על אי ציות לתמרור עצור ואחת על גרימת תאונה. בשל אותן עבירות לא חודש רישיון הנהיגה שלו, וכעת נבדק אם יכול היה לנהוג עם רישיון הנהיגה האמריקני שלו.

כשמחברים את חלקי התמונה, נדמה שמצבו המשפטי של מור לא קל. אבל על נושא אחד לא צפויה להיות מחלוקת: שניאור חשין אינו בין החיים. הוא נהרג מפגיעת מכונית בליל חמישי שעבר בין ראש העין לכפר קאסם. המעקה באותו המקום נשאר שלם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully