וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצוות למען זכויות

אליס שלוי

24.6.2010 / 10:15

דעת הקהל הישראלית נסחפה אל תודעת המצור: משוואה מקובעת לפיה ויתור שווה הימור, יצרה אצל רבים מדי את ההיגיון שהתעמרות בפלסטינים תספק ביטחון

נציגים של 15 ארגונים, בהם מספר ארגונים אורתודוכסים, הגיעו לאחרונה לביקור בכפר איבטין, למחות על השחתת המסגד שם. לדבריהם מדובר ב"חילול שם שמיים שנעשה כביכול באיצטלה של קדושה ובשם הדת היהודית". הארגונים התקבצו למה שהם מכנים "ברית" בשם "חושך לגרש". דתיים לאומיים, חילונים מכבדי מסורת, קונסרבטיבים ותנועות נוער, התקבצו ביחד להיאבק על דמותן המוסרית של מדינת ישראל ושל היהדות.

דעת הקהל הישראלית נסחפה אל תודעת המצור. היא בטוחה כי כל ביקורת על ישראל היא התעלמות מסכנה קיומית ממשית שאורבת לנו בכל צעד של פיוס והוגנות מול הפלסטינים. משוואה מקובעת לפיה ויתור שווה הימור, יצרה אצל רבים מדיי את ההיגיון שהתעמרות בפלסטינים תספק ביטחון. קיצוניים מכך הם אנשי "תג-מחיר" שבמובהק מוצאים פורקן לזעמם על מדיניות הממשלה בפגיעה בחלשים מהם.

המאבק במגמות מסוכנות אלו מובל, בדרך כלל, על ידי חילונים המתבססים על עקרונות הומניסטיים אוניברסליים של דמוקרטיה, סובלנות ושוויון. פעילותה של ברית "חושך לגרש" מעידה על התחזקות המגמה של הבעת מחאה "יהודית" נגד פעולות אלימות ואנטי דמוקרטיות. זוהי איננה רק מחאה על עצם הפעולות הפסולות הללו אלא גם מחאה על השימוש שנעשה במקורות היהודיים כדי להצדיק אותן.

האירוע שהוביל להקמת ברית "חושך לגרש" היה ההוצאה לאור (או שמא יש לומר "הוצאה לחושך"...) של הספר ההלכתי הגזעני והמזעזע "תורת המלך" (העוסק ב"הלכות הריגת גויים"). חברי "חושך לגרש" מסבירים כי: " אנשי 'תג מחיר' עובדים לפי ספר ההדרכה 'תורת המלך'. בעמוד האחרון של הספר נכתב: 'לא צריך החלטה של אומה כדי להתיר את דם המלכות הרשעה וגם יחידים מתוך המלכות הנפגעת יכולים לפגוע בהם'. מי שמחלל מסגד ועוקר עצי זית כתג מחיר יודע גם לפגוע בנפש".

הרוח החיה בברית "חושך לגרש", יחד עם ארגונים אורתודוכסים נוספים, היא תנועת י"ב בחשוון. בשנה שעברה התנועה יזמה, יחד עם הקרן החדשה לישראל, מצעד הסולידריות באום אל פאחם, בתגובה למצעד השנאה של אנשי הימין הקיצוני בראשות ברוך מרזל. מאז עשתה התנועה פעולות רבות נגד הסתה גזענית במגזר הדתי-לאומי שהיא משתייכת אליו.

המאבק, כאמור, הוא לא רק מאבק על הדמוקרטיה הישראלית אלא הוא גם מאבק על דמותה של היהדות – האם היהדות הדומיננטית בישראל תהיה יהדות המתבססת על גזענות, שנאת זרים ואלימות או יהדות שבבסיסה סובלנות, שמירה על כבוד האדם ורדיפת שלום. ברית "חושך לגרש" מוכיחה שבמאבק הזה נחצים קווי ההפרדה הישנים של החברה הישראלית – המונחים "דתי" ו"חילוני" אינם רלבנטיים עוד, ולא רלבנטי אם אתה הולך לבית כנסת בשבת או נוסע לים, מה שחשוב הוא ערכי המוסר שאתה מחויב להם כיהודי.

לאחרונה דובר רבות על סדק המתרחב והולך בין יהדות התפוצות, ובעיקר יהדות ארצות הברית הליברלית ברובה, לבין ישראל המתרחקת מעקרונות הדמוקרטיה והשוויון. מעבר לחשיבותה בתוך השיח הישראלי הפנימי, ברית "חושך לגרש" מסמנת את המקום בו יהדות התפוצות והיהדות הישראלית יכולות למצוא שפה משותפת.


• פרופ' אליס שלוי היא כלת פרס ישראל למפעל חיים וחברת המועצה הציבורית של הקרן החדשה לישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully