וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורם מדיני בכיר: "להתנתק סופית מעזה"

פנחס וולף

22.6.2010 / 19:37

לדברי גורם בכיר בירושלים, אין פרטנר פלסטיני לשלום, ועל ישראל להשלים את ההתנתקות מהרצועה. בתוכנית: גורמים אירופים יבנו עבור התושבים רשת חשמל, וכוחות נאט"ו יפקחו על הברחות נשק

ההתנתקות מרצועת עזה תושלם בקרוב? לאחר ששר התחבורה ישראל כץ הציע לפתוח את מעבר רפיח בין ישראל לפלסטינים, גורם מדיני בכיר הצהיר הערב (שלישי) כי על ישראל להתנתק לחלוטין מהרצועה. לדבריו, התהליך המדיני עם הפלסטינים מוביל כעת ל"שום מקום", משום שאין לישראל פרטנר פלסטיני אמיתי לשלום.

לעומת זאת, לדברי הגורם, אם כבר מבקשים לקדם מהלכים מדיניים, יש לעשותם בעזה. "שם כבר פינינו את השטח עד המטר האחרון ולא קיבלנו תמורה", הוא אמר. "האינטרס חייב להתמקד בדבר אחד – להתנתק מעזה. אנחנו גם אכלנו את הדגים המסריחים וגם גורשנו מהכפר. אם כבר פינינו את השטח, עלינו לנסות לקבל את המקסימום".

הגורם המדיני הבכיר ציין, כי על ישראל להגיע להבנות עם גורמים אירופיים כדי שיבנו רשת חשמל ומתקני התפלה לתושבי הרצועה. לאחר מכן תוכל ישראל לנתק את שירותי החשמל והמים שלה מהרצועה, וכך תפחת אחריותה למצב הפלסטינים בעזה. "בעזה יש מצוקת חשמל, גם לנו יש מצוקת חשמל, ואנחנו נותנים להם חשמל משלנו. גם הביוב שלהם זורם למדינת ישראל, ואין שום סיבה להסכים לכך", הוא אמר.

בנושא המעברים הציע הגורם להביא לרצועה כוחות נאט"ו או כוחות משמעותיים אחרים שיהיו פעילים ולא רק כמשקיפים. "שיהיו מסוגלים להגן על עצמם", כדבריו. אותם כוחות יצטרכו למנוע מחמאס להבריח את החייל החטוף גלעד שליט מהרצועה וכן למנוע הברחת אמצעי לחימה לתוך הרצועה. לדבריו, "צריך להבטיח פעילות שתביא לרווחת תושבי עזה ולניתוק ישראל מהרצועה. התוכנית הזו תתקבל בברכה גם באירופה. הבעיה היא הקיבעון המחשבתי שלנו".

"אין סיבה להמשיך בהקפאה"

בנוגע להקפאת הבנייה בגדה, שאמורה לפוג ב-26 בספטמבר, אמר הגורם הבכיר: "אין שום סיבה להמשיך בהקפאה. זה לא נכון, לא מעשית ולא מוסרית. היתה התחייבות ברורה על כך של ראש הממשלה ושל שרים אחרים. לא ראיתי תועלת שזה הביא. עשינו הרבה ג'סטות כלפי הפלסטינים. תמכתי כשקיבלנו את ההחלטה, והיום הוכח שלא היתה בכך שום תועלת. גם רוב החברים בממשלה, בקבינט ובשביעייה בדעה שאי אפשר להמשיך בהקפאה". הגורם הוסיף כי, "לקראת ספטמבר, ראש הממשלה יצטרך להגיע למסקנות ברורות".

הגורם התייחס גם למצב המדיני בין ישראל לפלסטינים, ואמר כי על ישראל להוביל מודל משלה למצב המדיני. "הבעיה שלנו היא היעדר מודל לפתרון הסכסוך", הוא הצהיר.. "הפלסטינים שמו על השולחן את המודל שלהם, מודל ברור ופשוט. אני מנסה אצלנו להבין מה המודל של ישראל שנהיה ברורים. מה שמעצבן את העולם זה העדר גישה של מדינת ישראל. חייבים לשים מודל מול המודל של הפלסטינים. כשאתה לא שם שום דבר, אתה מפסיד. אם אנחנו נאמץ את הגישה הזו גם העולם יקבל אותה, אבל הכי גרוע זה שאנחנו לא מגדירים את המודל שלנו".

לדבריו, אבו מאזן אינו פרטנר לשלום משתי סיבות: טכנית ומהותית. "ברמה הטכנית לא ברור את מי אבו מאזן מייצג. הוא בוודאי לא מייצג את תושבי עזה, ולא ברור אם הוא מייצג את תושבי יו"ש. אם יהיו בחירות ברשות הפלסטינית, אני לא בטוח איך הן יסתיימו. ברמה המהותית, אבו מאזן קישר בין הציונות לנאציזם. מי שעושה הקבלה כזאת, מטבע הדברים אינני סומך עליו בלשון המעטה".

דברים נוספים שמפריעים לגורם לסמוך על אבו מאזן הם העובדה שעד כה לטענתו 110 רחובות בערים הפלסטיניות ביו"ש נקראו על שם מחבלים והניסיון של אבו מאזן ושל סלאם פיאד ליצור דה לגיטימציה לישראל, כולל ניסיונות שכשלו להכשיל את כניסת ישראל לארגון OECD. כמו גם גזר דין מוות שהרשות מטילה על פלסטינים שמוכרים קרקעות ליהודים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully