וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערכה: מפלס הכנרת עולה בסנטימטר וחצי מדי יום

תמר נהרי

14.1.2002 / 14:35

מתחילת החורף עלה המפלס ב-45 סנטימטר, 7 בסוף השבוע האחרון; ועדיין המפלס גבוה רק בחצי מטר מגבול השאיבה; מדידות האקוויפרים – בחודש הבא; מיליון וחצי קוב גלשו ממאגר מלאכותי

סיכום ביניים של מצב המשק המים עם שוך הסערה האחרונה לא מאפשר מנוחה על זרי הדפנה, בציפיה לקיץ הקרוב. כמויות המים שירדו בשבוע האחרון אכן היו יפות, ומפלס הכנרת עומד עתה על מינוס 214.42 מטר, אך הוא גבוה בכחצי מטר בלבד מגבול יכולת השאיבה של משאבות המוביל הארצי – העומד על מינוס 215 מטר. מפלס הכנרת עלה מאז תחילת החורף ב-45 ס"מ בסך הכל, שבעה מתוכם במהלך סוף השבוע האחרון. מדובר ב-70 מיליון מ"ק של מים, מתוך גירעון של כמיליארד מ"ק – שהם כחמישה וחצי מטר.

בשנה ממוצעת יורדים באזור כ-350 מיליון מ"ק מים. מנציבות המים נמסר, כי עד כה ירדו באגן ההיקוות כ-23 אחוז מכמות זו, וגם זו כמות ממוצעת לעונה. הזרימה השוצפת בנחלי הגולן ואגן ההיקוות של הכינרת תוסיף בימים הקרובים, על פי ההערכה, כסנטימטר וחצי מים, שהם כשני מיליון מ"ק ליום למפלס הכינרת. נתונים אלה אינם מבטיחים, בשלב זה, עליה דרסטית במפלס. מחברת מקורות ומנציבות המים נמסר, כי ללא רצף של שנים גשומות אין מקום לתקווה ממשית להתאוששות משק המים.

התפלה על חשבון מי תהום

גם את מצב האקוויפרים - מאגרי מי התהום – מוקדם עדיין לחגוג. מדידות עדכניות יערכו רק בסוף החודש, אך קשה להניח שכמויות הגשמים יוכלו לאושש אותם מסכנת הזיהום שריחפה עליהם בשל שאיבת יתר בקיץ האחרון.

חברת מקורות מתפעלת שני מאגרי חילחול גדולים, שמטרתם אגירת מים לשם חילחולם לתוך האקוויפרים. שניהם קלטו מאז תחילת החורף כמות נאה של 20 מיליוני מ"ק – אך אין בכך די. מנתוני מקורות עולה, כי במאגר שקמה שבאזור אשקלון נאגרו בסך הכל 11.5 מיליון מ"ק מתחילת החורף. לא כולם נשארו שם, שכן המאגר עלה על גדותיו במהלך סוף השבוע האחרון, ולפי ההערכות גלשו ממנו כמיליון וחצי מ"ק מים. במאגר נחלי מנשה, המנקז את נחלי רמות מנשה ונמצא ליד קיסריה, נאגרו כ-8.5 מיליון מ"ק מים. בנוסף מפעילה מקורות בכל הארץ עשרות מאגרים קטנים, המכילים גם מי קולחין ומשמשים להשקיה בחקלאות בלבד.

יש לציין כי מיעוט מאגרי החילחול בארץ, שניים בלבד, נובעת משיקולים כלכליים גרידא: דוברת מקורות מסרה, כי מדובר במאגרים התופשים שטח נרחב של מאות דונמים, ואינם מלאים במשך רוב ימות השנה. קניית קרקע במרכז הארץ מחייבת השקעה כלכלית שיכולה להגיע למיליארדי דולרים. לכן ממוקמים המאגרים בצפון ודרום המדינה. ההשקעה בהתפלת מים, הנחשבת לזולה יותר, באה על חשבון ההשקעה במאגרי חלחול ועלולה להביא לחיסול מוחלט של מאגרי מי התהום בארץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully