וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ יכריע בסוגיית מעצר האמהות מעמנואל

גלעד גרוסמן, גיל סימה, פנחס וולף ואריאל נוי

20.6.2010 / 0:01

פרשת עמנואל תחזור הבוקר לפתחו של ביהמ”ש העליון. שופטי בג”ץ יכריעו בסוגיית מאסר האמהות שלא התייצבו לריצוי עונשן. שר החינוך סער הבהיר הוא מתנגד למאסר האמהות, לטובת הילדים. במערכת הפוליטית קראו לפטר את סגן שר החינוך פרוש, שיעביר את לשכתו לשערי הכלא

בבית הכלא "מעשיהו" העבירו 35 מהאבות שהתייצבו למאסר את יום השבת ללא אירועים חריגים. הם קיימו תפילות בבית הכנסת ובחצר בית הכלא. היום בבוקר (ראשון) צפוי לפסוק בית המשפט העליון האם לשלוח למאסר גם את 22 האמהות שלא התייצבו למאסר ביום חמישי.

השופטים ידונו בבקשת עורך דינם של האמהות שלא לחייבן להתייצב בבית המעצר במגרש הרוסים בירושלים ומשם להילקח לבית הכלא נווה תרצה. ההערכה היא שהשופטים יקבלו את הבקשה, כיוון שככל הנראה גם פרקליטות המדינה תמליץ שלא לאסור את האמהות, מתוך התחשבות בטובת הילדים שנותרו בבתי המשפחה.

משרד הרווחה המליץ לפרקליטות, שבשל טובת ילדיהן של האמהות, מוטב להסתפק במאסרם של האבות ולא לשלוח את האמהות לכלא. בלילה שבין חמישי לשישי הגישה הפרקליטות לבית המשפט את עמדתה ביחס לבקשת ההורים, ושם הבהיר היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין שהוא "מוחה מחאה חריפה על התנהלות ההורים, שלא מכבדים את פסיקת בית המשפט ועושים דין לעצמם". אך יחד עם זאת הוא ציין כי בשל שיקולים של טובת הקטינים, הפרקליטות לא תתנגד לבקשה לבטל את צווי המאסר של האמהות. גם משרד החינוך תומך באי מאסרן של האמהות ומסר הערב כי לפי עמדת המשרד "אין לאסור את האמהות, מטעמי טובת הילדים".

שר המשפטים, פרופ' יעקב נאמן, התייחס לראשונה לפרשה בראיון ל-TheMarker, ואמר כי "לבג"ץ לא היתה ברירה אלא לפסוק כמו שהוא שפסק. לא יכולה להיות אפליה בישראל על רקע מוצא". עם זאת, שר המשפטים מתח ביקורת על אופן ההכרעה בנושא ואמר כי "הנושא שיחק לידם של המתנגדים לעתירה. הם קיבלו תהודה וקיבלו חיזוק והיה צריך להביא זאת בחשבון כשניסו לפתור את הבעיה. אני חסיד גדול של פתרון בעיות בדרכי שלום. בדרכי שלום מגיעים לתוצאה טובה הרבה יותר. כשאין לבית המשפט ברירה, אז אין ברירה". נאמן גם מתח ביקורת על העותרים ואמר כי "הגשת העתירה לא היתה במקומה. אפשר היה להגיע להסדר הרבה יותר טוב בדרכי שלום, ולפעמים כאשר אתה מגיש עתירה אתה מרע את מצבך. ולכן אמרו חז"ל -­ סוף מעשה במחשבה תחילה".

אלפי חרדים יגיעו למשמרות מחאה

המחאה החרדית על מעצר ההורים מעמנואל תתחדש גם היא בבוקר, כשאלפי חרדים צפויים להגיע בהסעות מאורגנות למשמרות מחאה מחוץ לשערי בית הכלא מעשיהו, שם מוחזקים מאז יום חמישי ההורים. כמו כן, האדמו"ר מסלונים יעביר את לשכתו לשבועיים הקרובים לחצר שמחוץ לכלא. גם סגן שר החינוך, מאיר פרוש (יהדות התורה) הודיע כי יעביר את לשכתו לשערי מעשיהו, למשך תקופת מאסרם של הורי התלמידות מעמנואל. הרב פרוש אף יפרוש במקום אוהל בגודל 50 מטרים, ממנו תופעל לשכתו. כמו כן הודיעה סיעת יהדות התורה כי החליטה לקיים את ישיבת הסיעה השבועית, שתיערך ביום שני, באוהל המחאה מול כלא מעשיהו.

בעקבות הודעתו של פרוש, קרא אתמול ח"כ יוחנן פלסנר (קדימה) לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר החינוך גדעון סער "להשעות את פרוש מתפקידו לאלתר, למשך התקופה בה הוא מארגן את המחאות נגד בג"ץ, וזאת אם פרוש לא ייזום את ההשעיה בעצמו". פלסנר הוסיף, כי "בייחוד לאור שתיקתו הרועמת של ראש הממשלה עד כה בפרשה זו, נדרשת אמירה ברורה וחדה שלו ושל שר החינוך, שתבהיר כי לא ייתכן שחבר בממשלה עושה שימוש בלשכתו ובמשאבים הממלכתיים שהועמדו לרשותו, בכדי להוביל מחאה נגד בית המשפט העליון".

גם ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ) מתח ביקורת על כוונתו של פרוש להעביר את לשכתו אל מול הכלא ואמר כי "אם פרוש וחבריו כל כך בזים למדינה הציונית ולחוקיה, הם מוזמנים לצאת מהממשלה ולהפסיק את הסבל הנגרם להם בקבלת תקציבים ותמיכות, מהמדינה בה הם אינם מכירים".

שר החינוך עצמו התייחס הערב לנושא בראיון שהעניק לערוץ 2 ואמר כי " עמדתו של סגנו פרוש אינה מייצגת את עמדת המשרד". סער התייחס גם להפגנות החרדים נגד בג"ץ עמנואל ואמר כי "לצד כל הכאב שהיה כאן, אלה היו הפגנות שקטות בעיקרן, ולא אלימות. מדובר בזכות מחאה לגיטימית". סער ציין כי הוא "לא כל כך אוהב את זה, אבל גם לא כל כך מתרגש מזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully