וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מזכ"ל האו"ם באן: ועדת טירקל לוקה באמינותה

רון רייכמן

19.6.2010 / 8:32

מזכ"ל האו"ם באן ממשיך לדחוק בישראל להסכים לחקירה בינ"ל של אירועי המשט לעזה: "יש להגביר את אמינות הוועדה החוקרת". בנוגע להקלות במצור על הרצועה שאישרה ישראל אמר באן כי נדרש "שינוי מהותי" כדי לעזור לתושבי עזה

הרכב ועדת טירקל שהסמיכה ממשלת ישראל לבדיקת אירועי המשט לעזה חסר ייצוג בינלאומי הולם, דבר אשר פוגם באמינות הוועדה – כך אמר הלילה (שבת) מזכ"ל האו"ם באן קי מון במהלך מסיבת עיתונאים. באן הדגיש את דרישת מועצת הביטחון של האו"ם לביצוע בדיקה חסרת פניות של האירועים, במהלכם נהרגו תשעה מפעילי האונייה הטורקית "מרמרה", וציין כי "בלא שיתוף פעולה מלא מצד ישראל, יהיה קשה לבצע חקירה מקיפה ומהימנה".

באן חזר על הצעתו לכונן ועדת בדיקה בינלאומית לאירועי המשט, והסביר כי הוא ממשיך לקיים מגעים עם ממשלת ישראל בנושא. לדבריו, שתי החקירות עשויות להשלים זו את זו. "כשם שאני מאמין שישראל מסוגלת לבצע חקירה מבית, כך גם נדרשת חקירה נוספת שתגביר את אמינות הממצאים ברמה הבינלאומית", אמר.

על פי ההצעה, בראש ועדה זו יעמוד ראש ממשלת ניו זילנד לשעבר, ג'פרי פלמר, ובהרכבה יהיו ארבעה או חמישה נציגים, ביניהם נציג ישראלי ונציג טורקי. ההצעה אושרה על ידי ממשלת טורקיה ונדחתה על ידי ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו במהלך שיחת טלפון שקיים אם באן לפני מספר ימים.

בדבריו מתח באן ביקורת על המשך המצור הישראלי על רצועת עזה. אף על פי שציין את ההקלות על הסגר שאישר הקבינט הביטחוני בישראל, אמר מזכ"ל האו"ם כי נדרש "שינוי מהותי" במדיניות הישראלית בעזה. "יש לעשות שינוי מהותי כדי להיענות לצרכיהם של תושבי עזה", אמר.

"מצפה לתשובה חיובית מישראל"

עוד בתחילת השבוע שעבר הצהיר באן כי בכוונתו להמשיך לדחוף להקמת ועדת חקירה בינלאומית. דובר האו"ם פרחאן האק מסר כי "חקירה ישראלית יסודית היא חשובה ועשויה לעלות בקנה אחד עם הצעתו של מזכ"ל האו"ם, ולעמוד בציפיות הקהילה הבינלאומית לחקירה אמינה. יחד עם זאת, הצעתו של באן לחקירה בינלאומית עדיין נותרה על השולחן והוא מצפה לתשובה ישראלית חיובית".

לאור הצפי להגעת משטים נוספים לחופי עזה והפולמוס הבינלאומי שהפעולות הישראליות עוררו, שגרירת ישראל באו"ם, גבריאלה שלו, התייחסה אמש במכתב למזכ"ל האו"ם למדיניות ישראל בכל הנוגע למשטים הומניטריים. לדבריו, ישראל עשויה להשתמש בכוח צבאי כדי לחסום את ספינות המשטים, לרבות המשט הצפוי להגיע מלבנון. "ישראל לא יכולה לשלול את האפשרות שפעילי טרור או כלי נשק יוברחו על סיפון ספינות המשט הלבנוניות", כתבה שלו למזכ"ל האו"ם באן קי מון. "ישראל שומרת על זכותה בהתאם לחוק הבינלאומי להשתמש בכל האמצעים הדרושים בכדי למנוע מהספינות להפר את הסגר הימי המוטל על רצועת עזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully