וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תודה לך, אדמונד לוי

ישראל כהן

17.6.2010 / 11:57

התערבות בג"ץ בפרשת ההפרדה בעמנואל סתמה שנים של התקדמות ושיתוף שעברו על המגזר החרדי. ישראל כהן חושב שראש הרכב השופטים החזיר את החרדים לתקופת החושך

בשנים האחרונות סבלנו בציבור החרדי ממחלוקות פנימיות ומחוסר הסכמה משותפת במגוון רחב של נושאים. הפיצול הפנימי גרם לנו להרבה רעות חולות שהתפשטו אצלנו במגזר, וכל המאמצים לחזור לסוג של הומוגניות נכשלו.

אז תודה לך אדמונד לוי. על איחוד השורות, על תחושת השיתוף והלכידות הפנימית, על האחדות המשפחתית שכל כך היתה חסרה לנו ועל תחושת ה"ביחד" וגאוות היחידה שהענקת לנו.

בשנים האחרונות רבים מבני הציבור החרדי החלו להשתלב יותר ויותר בתחומי התעסוקה, האקדמיה ואפילו יצאו לשרת בשירות צבאי ולאומי. יתכן מאד שבמהלך שנים אלו היטשטשו הגבולות בינינו והפכנו להיות מדי ישראלים. הקו המפריד בינינו נשבר והתחלנו חלילה לטבוע בכור ההיתוך הכללי. כידוע, לא נגאלו ישראל ממצרים אלא מפני שלא שינו שמם, לשונם ומלבושם.

אז תודה לך אדמונד לוי. הצבת לנו גבולות ברורים והעמדת אותנו במקום. לנו יש תרבות אחרת, יהודית יותר, שאינה מבוססת על מדורת השבט הישראלית ולא מושפעת מכוכב נולד או הישרדות.

בשנים האחרונות בז הזרם החרדי המרכזי לאנשי נטורי קרתא וטען שהם מבזים את היהדות, טועים בשיטתם, ומעוותים בתפיסותיהם, עד כדי כך שהרגשנו יותר מחוברים לכלל הציבור מאשר לאותם קיצונים הזויים בעינינו.

אז תודה לך אדמונד לוי. החזרת אותנו לחיקם של נטורי קרתא והסברת לנו היטב מי הם אחינו ומי הם צרינו. דווקא חסידות סלונים המתונה והפועלת בדרכי שלום, פועלת כתף לכתף עם אנשי החרדית - זהו מחזה היסטורי פנים-מגזרי.

ולסיום, כמי שגדל במערכת החינוך החרדית, מגיל צעיר חונכתי והאזנתי לסיפורים על רדיפות הדת וגזירות השמד, החל מהיוונים והרומאים, עבור דרך שליטי ספרד לפני מאות שנים, וכלה בפריצים ממזרח אירופה. תמיד נראה לי שאלו מעשיות רחוקות עם ארומה וניחוח של עבר קדום ולוטה בערפל. בעידן המודרני קשה לחשוב על תסריט ועלילה בה אדם, וקל וחומר קבוצה שלמה, תלך לכלא בגלל עקרונותיה ואמונותיה.

אז תודה לך אדמונד לוי. סיפקת לנו סיפור חשוב, שיהווה חלק משושלת של סיפורים שעוברת מדור לדור. שנים רבות קדימה ימשיך לעבור מאבן לבן ומרב לתלמיד הנרטיב החרדי ההירואי, שיורכב מהדרך בה הקריבו ההורים הגיבורים את חירותם הפרטית, כבודם האישי וממונם, על מזבח העקרונות המקודשים של היהדות והשמיעה בקול רבותיהם. יסופר כיצד נפרדו אמהות בהריון ואבות לעוללים רכים ופעוטות מילדיהם, בשערי הכלא.


* הכותב הוא יועץ תקשורת חרדי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully