וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ישראל אינה נאבקת נגד הסחר בבני אדם"

איילה חננאל

16.6.2010 / 22:05

דו"ח אמריקאי ממקם את ישראל ביחד עם המדינות שאינן עומדות בסטנדרטים המינימליים למאבק בתופעת הסחר בבני אדם. לפי הדו"ח, קיים חוסר בולט באכיפה פלילית נגד העבריינים

מדינת ישראל אינה עושה די למאבק בסחר בבני אדם בתחומה, כך עולה מדו"ח מחלקת המדינה האמריקאי שפורסם אתמול (שלישי), אשר דירג את ישראל גם השנה בקטגוריה השנייה במדינות העולם בהם ישנה תופעה של סחר בבני אדם למטרות עבדות ומין. לטענת ארגוני זכויות האדם 'קו לעובד' ו'מוקד לסיוע לעובדים זרים', "אנו מתריעים מזה שנים על הכשלים החמורים המתועדים בדו"ח מחלקת המדינה, וקוראים לממשלת ישראל לאמץ את המלצות הדו"ח".

הדו"ח מדגיש כי קיים חוסר בולט באכיפה פלילית נגד עבריינים בתחום של סחר בבני אדם, בפרט בעבירות של עבדות ועבודות בכפייה. בנוסף, מכירה מחלקת המדינה האמריקאית ב"השלכות ההרסניות" על המאבק בסחר בבני אדם שנוצרו כתוצאה מהעברת סמכויות האכיפה ותקני הפקחים ליחידת עוז, שעיקר תפקידה הוא איתור ומעצר שוהים שלא כדין.

התקנים שהיו בעבר בידי משטרת ההגירה, הועברו ליחידת "עוז" שפועלת עתה במסגרת רשות ההגירה, האוכלוסין ומעברי הגבול. לפי הדו"ח, היחידה אינה מעבירה מידע אודות חשד לביצוע עבירות כלפי מהגרי עבודה ומרבית החקירות בתחום נפתחות בעקבות תלונות של ארגוני זכויות האדם.

מחלקת המדינה הדגישה שוב את דמי התיווך אותם גובים חברות כוח האדם בישראל, שנעים בין 1,000 דולר ל 21,000 דולר וציינה כי דמי התיווך משעבדים את מהגרי העבודה לתשלומי חובות כבדים כמו גם מהווים קרקע פורייה לניצולם למטרות סחר.

נאנסות בזמן שהותן במדבר

4,000 מבקשות מקלט הגיעו לישראל מאפריקה בשנים האחרונות, דרך גבול מצרים, באמצעות מבריחים. מאות נשים מתוכן זוהו כקורבנות של עבדות למטרות מין וארגוני זכויות האדם מעריכים כי רבות מהן נאנסו בעת שהותן במדבר. נשים אלו, שעשויות לענות על ההגדרה של קורבנות סחר להחזקה בתנאי עבדות לצורכי מתן לשירותי מין, הוחזקו במדבר ימים רבים, שבועות ואף חודשים ארוכים כשהן נאנסות מדי יום, מספר פעמים ועל ידי אנשים שונים. רשות ההגירה מאשרת את כליאתן הממושכת של נשים אלו, למרות האיסור לגרשן, ומשרד הבריאות נמנע ממימון ההפלות הנדרשות לעיתים כתוצאה ממעשי האונס.

מיקום של ישראל בקטגוריה השנייה בדו"ח משמעותו כי אין המדינה עומדת בסטנדרטים המינימליים למאבק בתופעה. יש למעשה ארבעה דירוגים כאשר בדרוג הראשון מופיעות מדינות שעומדות בסטנדרטים המינימליים למלחמה בסחר בבני אדם, אך עושות מאמצים משמעותיים לעמוד בהם. יש לציין כי בזכות דו"ח זה החליטה ממשלת ישראל להילחם בתופעת הסחר בנשים שפרחה בשנות התשעים והאלפיים המוקדמות.

לאור דירוגה של ישראל הרע של ישראל בדו"ח לאורך השנים ואיום ארה"ב בשנת 2003 כי מדינות שלא ישפרו את דירוגם בדו"ח חשופות לסנקציות כלכליות מצד ארה"ב - חוקק ב-2005 חוק האוסר על סחר בנשים ואשר שם עבריינים רבים מאחורי סורג ובריח.

"מוקד סיוע לעובדים זרים" ו"קו לעובד" הגיבו לממצאי הדו"ח ואמרו כי: "הממצאים תומכים בטענתם העקבית של הארגונים כי משרד הפנים בכלל ויחידת עוז בפרט, אינם מייחסים למאבק בסחר בבני אדם את החשיבות הראויה לו. על רשויות המדינה להכיר בחשיבות המאבק בסחר בבני אדם ולהקדיש את המשאבים הנדרשים להתמודדות רוחבית עם התופעה. על משטרת ישראל להכיר בקיומו של סחר פנים בנשים ישראליות למטרות זנות ולהגביר את מאמצי האכיפה ביחס לעבירות של החזקה בתנאי עבדות ועבודת כפיה."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully