וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יעלון: "טורקיה הופכת את חמאס ללגיטימי"

פנחס וולף

16.6.2010 / 16:16

השר משה יעלון אמר בכנסת כי היחסים עם טורקיה נמצאים בירידה מאז עלה ארדואן לשלטון. "לטורקיה יש נטייה להפנות גב למערב ולפנות מזרחה לכיוון סוריה ואירן"

"טורקיה פועלת להשגת לגיטימיות לחמאס כתנועה פוליטית תוך ניצול המצב המיוחד בעזה, אף שהיא מביעה תמיכה גלויה באבו מאזן. מדיניות זו בעייתית גם בעיני מדינות מערביות המתייחסות לחמאס כארגון טרור וגם בעיני מדינות ערביות מתונות". את הדברים הללו אמר אחר הצהריים (רביעי) המשנה לראש הממשלה משה (בוגי) יעלון (ליכוד) במליאת הכנסת.

במענה להצעה לסדר בנושא "מערכת היחסים בין ישראל לטורקיה", הוסיף השר לעניינים אסטרטגיים כי, "לישראל אינטרס עמוק לשימור היחסים עם טורקיה", שלדבריו היא מדינה חשובה בעלת מעמד ומשקל בסביבה האסטרטגית הקרובה.

יעלון הסביר כי מערכת היחסים הכוללת בין ישראל לטורקיה נמצאת בנסיגה מאז עליית מפלגתו של ראש הממשלה רג'יפ טייפ ארדואן, הא.ק.פ, בשנת 2002. "ישנה שחיקה מתמשכת בראיית טורקיה את ישראל כשותף אסטרטגי", אמר, "שחיקה הנובעת משינויים בסביבה הפוליטית ושיפור יחסי טורקיה עם שכנותיה סוריה ואירן. לטורקיה יש נטייה להפנות גב למערב ולפנות מזרחה".

האינטרס - להשיב את היחסים לסדרם

בהמשך סקר יעלון את ההידרדרות ביחסים בין שתי המדינות. לדבריו, לאחר מבצע "עופרת יצוקה" חלה הרעה משמעותית ביחסים בין בעלות הברית, כאשר את מירב ההרעה ניתן היה לראות בשיתוף הפעולה הביטחוני, המדיני והדיאלוג המדיני רב הדרג.

"הרעה נוספת ביחסים נרשמה בתכני השידור הממלכתי הטורקי, ובשידור סדרת טלוויזיה מתארת את חיילי צה"ל כקלגסים צמאי דם. בנוסף, שודרה סדרה בה נחטף ילד טורקי על ידי שגרירות ישראל בטורקיה בערוץ מסחרי", הוסיף.

"אירועי המשט, שגורמים טורקיים קיצוניים עמדו מאחוריו, הסלימו האווירה בהתבטאויות. בכירי השלטון בטורקיה אף התנו את עתיד היחסים בהסכמתה של ישראל להתנצלות ישראלית, פיצויים למשפחות והסכמה לוועדת חקירה בינלאומית", אמר יעלון.

בנוגע להתנהלות הממשלה הישראלית אמר המשנה לראש הממשלה כי ממשלת ישראל הפגינה איפוק רב חרף "גל (עכור - פ.ו.) חסר תקדים מצד הממשלה הטורקית שלצערנו פגע ברובד הציבורי של היחסים". לדבריו, ממשלת ישראל גורסת כי ליחסי ישראל טורקיה יכולה להיות תרומה מכרעת לביטחון וליציבות במזרח התיכון בתנאי שטורקיה תהיה חלק מהכוחות המתונים באזור ולא תצטרף ותתמוך בציר הרדיקלי. "האינטרס של מדינת ישראל הוא להשיב את היחסים לתקנם", אמר.

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully