וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הונו קשישים אמריקאים - ויוסגרו לארה"ב

16.6.2010 / 15:57

לאחר ש-11 ישראלים הואשמו בניו יורק בהונאה של קשישים אמריקאים, אישר ביהמ"ש את הסגרתם לארה"ב. הנאשמים התקשרו לקורבנות מת"א והוציאו מהם במרמה עשרות מיליוני שקלים

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכת וידאו: עידן גוראל)

בית המשפט המחוזי בירושלים אישר להסגיר לארה"ב 11 אזרחים ישראלים, שנגדם הוגש כתב אישום במדינת ניו יורק בגין הונאה של קשישים אמריקאיים בסכום של עשרות מיליוני שקלים. ארבעה נאשמים הסכימו מיוזמתם להסגרה ואילו שבעה סירבו ונאבקו נגד מהלך ההסגרה.

השבעה – אבי עייש, יובל מישל קרולין, ירון בר, יוליה רייז, לימור יובל, איאן קיי ואבי פרוב – נאשמים במעורבות בהונאה שנמשכה ארבע שנים. על פי כתב האישום שהוגש נגדם בארה"ב, הם רכשו העתקי טפסים שמילאו תושבי ארצות הברית שנרשמו להגרלות לוטו, כאשר על גבי טפסים אלה הופיעו שמותיהם, כתובותיהם ומספרי הטלפון שלהם. מדובר בטפסים שנמכרים בארה"ב למטרות שיווק.

הנאשמים נהגו להתקשר לקורבנות ממשרדיהם בתל אביב ואילת, ולהציג בפניהם מצג שווא, כאילו זכו בסכום גבוה בהגרלת הלוטו, וכי כדי לקבל את הכסף עליהם לשלם תחילה אלפי דולרים כתשלומי מס. כך קיבלו לידיהם הנאשמים סכומי כסף גבוהים, שהסתכמו לעתים במאות אלפי דולרים. רוב הקורבנות הם אנשים קשישים, שגילם של רבים מהם הוא מעל 75.

הפרשה נחשפה בעקבות חקירה של ה-FBI, שעלה על עקבותיהם של עייש וקרוליין, שהיו אלה שרכשו את הטפסים. לאחר שאנשי הבולשת פנו לרשויות החוק הישראליות, נעצרו הנאשמים לפני כשנה. בין השאר, הם נאשמים בעבירות של ביצוע הונאה באמצעות הדואר ובאמצעות אמצעים אלקטרוניים, וחלקם גם בהלבנת הון.

העונש המירבי: 30 שנות מאסר

עורכי דינם של השבעה טענו שאין מקום להסגירם, מכיוון ש"מרכז הכובד" של העבירות שמיוחסות להם מצוי בישראל, ולפיכך על רשויות האכיפה הישראליות להעמידם לדין בישראל. "מבין השיטין של הטיעון, ואולי אף באופן מפורש, עלה, כי החשש העיקרי של המשיבים מפני הסגרתם נעוץ בהערכתם כי הענישה בארצות הברית תהיה מחמירה לאין ערוך מן הענישה הנוהגת בישראל לגבי עבירות מסוג זה, ולפיכך, גם אם יוחזרו לישראל אם וכאשר יורשעו, עונשי המאסר שייאלצו לרצות הינם כבדים ביותר, ויהוו, כשלעצמם, פגיעה בתקנת הציבור", כתבה השופטת נאוה בן אור בפסק הדין. יצוין כי העונש המירבי על עבירות המרמה שבהן נאשמים השבעה עומד בישראל על חמש שנות מאסר, ואילו בארה"ב על 30.

השופטת קבעה שחקירת פרשה זו החלה בארה"ב, וכי פעולות חקירה רבות, מהותיות ומגוונות בוצעו שם. "מכאן, שהטענה לפיה עיקר הראיות ומרכז הכובד של החקירה נמצאים כאן, אין לה יסוד", קבעה. "המדובר בחקירה שהתחילה ונוהלה בארצות הברית, מתוך מניעים פנימיים, היינו, תלונות שהגיעו לרשויות האכיפה המקומיות מקשישים שנפלו קורבן למעשי מרמה חמורים, ותמונה שהצטיירה כי המדובר בתופעה ולא באירוע ספורדי".

השופטת בן אור גם דחתה את הטענה של ההגנה, לפיה אין מקום להסגיר אזרח ישראלי כאשר קיימת סמכות שיפוט מקומית. "פרשנות זו אינה עולה בקנה אחד עם תכליות חשובות של חוק ההסגרה. כך גם אין היא עולה בקנה אחד עם אמנת ההסגרה עליה חתומה מדינת ישראל", הבהירה.

השופטת גם דחתה את טיעונה של קרוליין, כי הסגרתה ללא תינוקה שנולד לאחרונה הינו מעשה בלתי אנושי. "הקושי המיוחד של המשיבה ושל בנה הרך, שפעיותיו, כמו גם מצהלותיו, מלאו את אולם בית המשפט במהלך הדיונים, לא נעלם ממני, וקשה היה להביט בתינוק שלא חטא, אשר אינו מודע כלל למה שעוד צפוי לו", כתבה, אולם הסבירה שהחוק האמריקאי אינו מתיר לאם עצורה לשהות במחיצת תינוקה. לדבריה, למרות הקושי בדבר, אין זה מונע את הסגרתה. היא הוסיפה שהתביעה האמריקאית הודיעה כי תינתן אשרת כניסה לבן משפחתה של קרוליין ולתינוק עצמו, על מנת שזכותה לביקורים תמוצה.

באוקטובר 2009 הורה בית המשפט על הסגרתם לארה"ב של שבעה ישראלים נוספים, שאף הם היו חשודים בהונאה של קשישים אמריקאים בשיטה דומה. השבעה - גיא ואלעד מאיו, אסי אלמקאייס, ליאור אורגד, דוד ימין, מור גלנטי ויניב קלברס - חשודים שהוציאו כשני מיליון דולר במרמה מהקשישים.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully