וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ח"כים: מערכת הבריאות בישראל על סף קריסה

אריאל נוי

16.6.2010 / 14:15

חברי כנסת ורופאים קיימו כינוס חירום על מצבה של מערכת הבריאות הציבורית וקראו להגדיל את מספר הרופאים ומיטות האשפוז. "אסור שנידרדר למצב המאפיין את מדינות העולם השלישי"

בכנס חירום שנערך אתמול (רביעי) בכנסת בנושא מחסור ברופאים הוצגה תמונה קשה ועגומה על מצב מערכת הבריאות בישראל. זאת כמעט חודש אחרי דו"ח מבקר המדינה החריף נגד משרד הבריאות שהתייחס לעומס בבתי החולים ולכך שחולים משלמים את המחיר הנובע גם ממחסור ברופאים. בסיכום הדיון, הציע ח"כ דב חנין שתגובש קבוצה של חברי כנסת שתידבר עם האוצר בסוגייה לקראת תקציב 2011. ח"כ אריה אלדד אמר שאם המצב לא ישתפר, יש לעגן בחקיקה את מספר מיטות האשפוז כך שיקביל לחציון המיטות במדינות האיחוד האירופי".

הכנס, ביוזמת ח"כ ד"ר רחל אדטו ובשיתוף ההסתדרות הרפואית בישראל, נערך על מנת להתריע על המשבר החמור בו מצויים בתי החולים בארץ ועל הצורך הדחוף בתוספת תקנים משמעותית אשר נשארו ללא שינוי ב-30 השנים האחרונות. בכנס השתתפו נציגים ממערכת הבריאות, מנהלי בתי חולים, מנהלי מחלקות, ראשי איגודים מקצועיים, נציגי משרד הבריאות בהם מנכ"ל משרד הבריאות וסגניו כמו גם חברי כנסת משמאל ומימין. ח"כ רחל אדטו אמרה כי "הכינוס שהתקיים היום הינו כנס חירום לאור העובדות שמוצגות כאן שמצביעות על כך כי מערכת הבריאות הציבורית במדינת ישראל הינה מערכת בקריסה. תפיסת האוצר כי אין מחסור ברופאים במדינה הינה מוטעית ומטעה. המחסור ברופאים מותנה גם במחסור במיטות אשפוז. בדיוני התקציב הנערכים בימים אלו חובה להגדיל את מסגרת התקציב על מנת לאפשר תוספת מיטות אשפוז, תשתיות ותקני רופאים, זאת על מנת שלא נידרדר למצב המאפיין את מדינות העולם השלישי."

ד"ר לאוניד אידלמן, יו"ר ההסתדרות הרפואית בישראל, הציג תמונה עגומה יותר של מצב בתי החולים והרופאים. לדבריו, הפתרון אינו נראה באופק. "רק מי שעיוור או שמתנהג כעיוור יכול להגיד שאין משבר ושאין מחסור ברופאים ובמיטות אשפוז", הוא אמר. "לא מדובר בנבואה פסימית אלא במציאות יומיומית – מספר הרופאים יורד כל הזמן. ב-50 מקצועות רפואיים חסרים רופאים. למערכת הבריאות יש צורך ב - 800 רופאים חדשים כל שנה, צריך להגדיל את מספר הסטודנטים ועלינו להעניק תמריצים חיוביים על מנת שהרופאים ימשיכו לעבוד ברפואה הציבורית".

את הנתונים הקשים אודות המחסור ברופאים והתחזיות ל-10 השנים הקרובות הציג ד"ר יצחק ברלוביץ, מנהל בית החולים וולפסון. "מאז 1992 בולטת הירידה בשיעור הרופאים ובעיקר בקרב רופאים צעירים שכיום עומדת על פחות מ-0.4 ל-1000 איש לעומת שיעור הגבוה מ- 0.65 נכון לשנת 1992. כיום יש כ-3.5 רופאים לכל 1000 איש, בהתאם למגמה הנוכחית בשנת 2020 מספר הרופאים ירד ל-2.73. גם שיעור המתמחים יורד באופן מתמיד, מ-0.11 מתמחים חדשים נכון לשנת 1999, הגענו לשיעור של 0.08 מתמחים נכון לשנת 2008. ברפואה פנימית למשל, מ-200 מתמחים חדשים בשנת 2000 ירד מספרם לפחות מ140- נכון לשנת 2008. "

הסיבה למשבר לדברי ד"ר חזי לוי, ראש מנהל רפואה במשרד הבריאות, היא בעיקר מעבר של רופאים רבים למערכת הפרטית. "הסיבות למשבר מגוונות בהן הירידה בעלייה לארץ שהובילה לירידה במספר הרופאים העולים. כמו כן יש נגיסה של רופאים מהמערכת הציבורית למערכת הפרטית. בנוסף הורדנו את התמותה, הארכנו את תוחלת החיים ובכך העלנו את הביקוש לרפואה מול המחסור המחריף בהיצע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully