וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקרי גיל הזהב: חשיבותו של ניסיון

דרור אידר

16.6.2010 / 8:33

הנה זה בא. קודם צולבים את הממשלה על אירועי המשט וקוראים להקמת ועדת חקירה, ולאחר מכן צולבים את חברי הוועדה על כך שאינם מתאימים לדרישת עיתוני האופוזיציה המבקשים בעיקר את ראשיהם של נתניהו וברק ולא את חקר האמת.

כעת "נתגלה" פרט קשה במיוחד על אודות חברי הוועדה - הם קשישים מדי. אוי. אחד מהם אף בן 93 לאורך ימים טובים. ומה הבעיה? באחד העיתונים נצפה פרשן בכיר לועג לגילה המופלג של הוועדה וטוען שהיא מונתה 30 שנה מאוחר מדי. האמת היא שגם אותו פרשן עבר מזמן את שיאו, וכל שנותר ממנו הוא עט להשכיר בשירות אדוניו והילת העבר.

גילם של חברי הוועדה הוא רק יתרון. פרופסור שבתאי רוזן הוא מומחה בעל שם עולמי למשפט בינלאומי בכלל ולמשפט ימי בפרט. חישבו על כך, הוא נולד בשנת הצהרת בלפור (1917) והיה במלוא אונו כבר בעת הקמת המדינה, שבשירותה עבד שנים רבות. הוא ראה כיצד האנטישמיות העולמית פושטת ולובשת צורה, החל ברדיפת יהודים בשל יהדותם ועד לרדיפת ישראלים בשל רצונם להגן על חייהם. הוא ראה כיצד הופכים ארגוני זכויות האדם מתנועות הומניטריות לארגוני מסווה המתעניינים פחות בעוולות העולם ויותר בעוולותיה המדומות של ישראל (ושום מילה על משטר האימים החמאסי).

הוא אף ליווה בחייו את הפיכתה של טורקיה למדינה חילונית מפותחת ששאפה להיות חלק מאירופה, ו"זכה" כמונו לראות כיצד מטביע ראש ממשלתה הנוכחי את הישגי ארצו בים השטנה האיסלמי?רדיקלי וחובר למדינות ציר הרשע. הוא אף ראה לא מעט ועדות חקירה. לא תמיד חקר האמת עמד בראש מעייניהן אלא עריפת ראשים, בעיקר לקול צהלות התקשורת ופוליטיקאים יריבים. לכן חשובה דעתו של אדם כמוהו הרבה יותר מכל לועגיו.

לבדוק את נוהל הקרב

הדברים קשורים לאמירתו החשובה של משה יעלון כי "במקום שבו צריך לתת צל"שים צריך לבדוק את נוהל הקרב". מאות דקות שידור הוקדשו לאמירה הפשוטה הזאת של המשנה לראש הממשלה. מה כל כך מסובך? במקום שבו נדרשו פעולות הרואיות כדי לנצח בקרב, צריך לבדוק את נוהל הקרב, את ההכנות, את המודיעין ואת שאר הרכיבים הקשורים. ייתכן שנמצא שהכל היה תקין ובכל זאת הופתענו, שהרי "המלחמה היא ממלכת אי הוודאות".

הדברים אינם מסובכים: ההחלטה לעצור את המשט ולא לאפשר לו להגיע לעזה היתה נכונה, שכן היא נעשתה במסגרת הגנה עצמית לאומית. גם ההחלטה לפתוח באש על הסיפון לוותה בגבורה של שיקול דעת ותוך הגנה עצמית. ובכל זאת צריך לבדוק ולחקור, לא מתוך הלקאה עצמית אלא כדי להפיק לקחים. למשל את אי התיאום בין משרד הביטחון לשאר הגופים, את המודיעין הלקוי וגם את משתתפי המשט והקשר לטורקיה. יש להרים את המסווה ולחשוף אחת ולתמיד את רשת ארגוני הטרור המשתמשת בתחפושות הומניטריות כדי לפגוע בישראל ולגרום לדה?לגיטימציה לעצם קיומה ולזכותה להתגונן.

אגב, הייתי שמח שהוועדה תחקור גם את התנהלות התקשורת הישראלית, שחלקים נכבדים בתוכה הרדימו את כולנו בדיווחים על "משט השלום" ועתה לועגים לגיל חבריה. באשר לגילם ה"מופלג" של חברי הוועדה, כבר נאמר בתנ"ך "בישישים חוכמה, ואורך ימים תבונה".

אדרבה, אזרחי ישראל היו מרוויחים לו פנו אל הזקנים והקשישים שבתוכם, כדי לקבל מהם עצה ותבונה בשלל הנושאים העומדים על סדר היום. יש לקוות כי מינויים של חברי ועדת טירקל הוא סנונית מבשרת לבאות, ומעתה נדע כי גיל 90 הוא ה?70 החדש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully