וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה ישראל ממשיכה לשפוך מי שתיה לביוב?

אריאל נוי

15.6.2010 / 19:48

עשרות מפגינים קראו לסגן שר הבריאות יעקב ליצמן לקדם את חוק מים אפורים. החוק יקדם שימוש במי המקלחת, הכביסה והמטבח כדי לשטוף אסלות. "בכל יום נשפכים אלפי ליטרים לאסלה"

פעילי עמותת "מגמה ירוקה" הפגינו היום (שלישי) מול משרד הבריאות בירושלים, בדרישה להפסיק לעכב את חוק מים אפורים, המבקש לקדם שימוש במי מקלחת, כביסה ומטבח לצורך הדחת אסלות והשקיית גינות. הפעילים הניפו שלטים וקראו "ליצמן: במקום קברים - תדאג למים אפורים!"

המפגינים, מלווים בח"כ ניצן הורוביץ (מרצ) שיזם את החוק, פגשו את סגן שר הבריאות יעקב ליצמן וטענו בפניו שמשרד הבריאות נוהג באטימות בסוגיית משבר המים ומתייחס אליו כבעיה של משרדים אחרים. לדבריהם, כך גם מעוניינים במשרד שפני הדברים יישארו.

אנטונינה פולביקוב, פעילת מגמה ירוקה במכללת אורנים, סיפרה על הפגישה: "כשדיברנו עם סגן השר ליצמן, ניסינו להיכנס איתו לפרטים ברורים אך הוא העדיף לדבר בסיסמאות ובמנטרות ולא היה נראה שהוא באמת מבין למה הוא מתנגד. ליצמן חייב לקחת אחריות ולהסיר את התנגדותו מהחוק. פתרון משמעותי למשבר המים נמצא כעת בידיו והוא בוחר להתנגד בניגוד לכל היגיון בריא", טענה.

ח"כ ניצן הורוביץ אמר כי יש צורך דחוף לקדם את החוק: "כל יום שבו חוק מים אפורים לא עובר בכנסת, אנחנו ממשיכים לשפוך לאסלה אלפי ליטרים של מי שתייה יקרים. במקום להמשיך לגרור רגליים, על הממשלה לאמץ את החוק הזה במהירות ולנצל אותו לטובת חיסכון אמיתי, יעיל ופשוט במים. הרגליים שהממשלה שמה לחוק הזה רק עולים לצרכן ולמשק המים כולו הון רב".

בהדחת אסלה נשפטים 9 ליטרים של מי שתייה טהורים

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה כי "בהצעת החוק כפי שהועברה קיימים מרכיבים שעלולים לסכן את הציבור, הועברו לגורמים שהעלו את החוק הערות של משרד הבריאות ואנו מקווים שהערות יתקבלו ונתמוך בחוק".

סטודנטים מהמכללה האקדמית לחינוך אורנים, המחנכים והמורים לעתיד, היו בין עשרות המפגינים מול משרד הבריאות. פרופסור יאיר קארו מנהל המכלל שליד טבעון, הסביר מדוע נסעו סטודנטים מהצפון אל ירושלים כדי להפגין וזהו לדבריו רק קצה הקרחון במאבקי המכללה. " יש קבוצה גדולה של סטודנטים עם מעורבות חברתית זה מתבטא בתחום של חיסכון במשאבים. סטודנטים יוצאים למאבקים למען הסביבה כל הזמן ואנחנו ניתן להם את הגיבוי המלא שצריך. אנחנו לא רק מפגינים אלא משמשים כדוגמה בכל מה שנוגע לחסכון במים. החלפנו את כל הניאגרות בשירותים ולנו יש מים אפורים במכללה. יהיה חיסכון עצום בתוך שלוש שנים חמישים אחוז ".

את המעורבות של המכללה בהפגנות הסביבתיות והגיבוי המלא שנותנים הנהלת המכללה הסביר קארו באני מאמין של המכללה "אנחנו קיבלנו קמפוס ירוק מטעם המועצה להשכלה גבוהה והמשרד להגנת הסביבה בשנת 2007. המעורבות שלנו באה לידי ביטוי גם בהפגנות שונות בנושאי זיהום האוויר במפרץ חיפה ועוד".

בכל הדחת אסלה נשטפים לביוב 9 ליטרים של מי שתייה טהורים. בהסתמך על נתוני רשות המים, הדחת מי אסלה מהווה כ-35 אחוזים מצריכת המים הביתית. לפיכך הטמעת מערכות מים אפורים בשליש מן הבתים בארץ תוכל לחסוך כ-75 מיליון קוב מים בשנה, להוסיף כ-30 סנטימטרים לכנרת, לחסוך אלפי שקלים בשנה לכל משפחה ולחסוך הקמת מתקן התפלה בינוני.
שימוש במערכות לטיפול והשבה של מים אפורים נהוגה במדינות רבות בהן קיימת מצוקת מים ביניהן אוסטרליה,יפן, ארה"ב וירדן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully