וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיון בערעור השייח' סלאח: "רדיפה פוליטית"

15.6.2010 / 18:07

בביהמ"ש נפתח הדיון בערעורו של השייח' ראאד סלאח על עונש המאסר שקיבל לאחר שהורשע בתקיפת שוטר. ח"כ זועבי מחוץ לביהמ"ש: "ניסיון להגביל את חופש הביטוי לאוכלוסייה הערבית"

בבית המשפט המחוזי בירושלים נערך היום (שלישי) הדיון הראשון בערעורו של מנהיג הפלג הצפוני של התנועה האיסלמית השייח' ראאד סלאח. ח"כ חנין זועבי (בל"ד) אמרה מחוץ לבית המשפט כי "זוהי רדיפה פוליטית. תפקיד המשטרה הוא להגן על המפגינים באשר הם ולא להפוך אותם לאויבים. זהו ניסיון להגביל את חופש הפעולה הפוליטי וחופש הביטוי לאוכלוסייה הערבית. על בכירי המשטרה לקרוא ולשנן את דו"ח ועדת אור ולפעול בהתאם".

סלאח עירער על עונש המאסר שנגזר עליו לאחר שהורשע בתקיפת שוטר לפני כשנתיים. סלאח ירק על שוטר במהלך הפגנה נגד הבנייה בשער המוגרבים ובית המשפט גזר עליו עונש של תשעה חודשי מאסר בפועל ושישה חודשי מאסר על תנאי. כמו כן, נגזר עליו לשלם פיצויים של 7,500 שקלים לשוטר.

המקרה אירע במהלך הפגנה נגד עבודות שיפוץ בגשר שנבנה בסמוך למקום, שם התפרעו 30 מחברי התנועה שאף החלו לקלל את השוטרים. סלאח הורה למפגינים לשבת ולסרב להתפנות: "אתם גזענים רוצחים אין לכם כבוד".

"הנאשם לא רק שהשתתף בהתפרעות, אלא גם ירק בפניו של השוטר כדרך להביע את הבוז שהוא חש לשוטרים. מעשהו מתיישב עם משנתו אותה הרצה במסירת עדותו", כתב השופט יצחק שמעוני–ניר בגזר הדין. השופט ציין שמטרתו של סלאח לא היתה לפגוע רק בשוטר אלא גם במה שהוא מייצג, בחוק ובמדינת ישראל עצמה. עוד כתב השופט שסלאח היה גורם דומיננטי בהתפרעות והסית יתר המתפרעים כשהוא מודע לרגישות המקום.

"אכיפה סלקטיבית"

פרקליטו של סלאח, עו"ד חסיין אבו חסיין, אמר בדיון כי מדובר בניסיון להפליל את סלאח על רקע השקפתו הפוליטית ופועלו, שלדבריו, חוקי במסגרת חופש הביטוי. "מה, אנו נמצאים במדינה דיקטטורית אנטי דמוקרטית שאסור למחות?", הקשה אבו חוסיין. "תפיסת העולם שאומרת שאנשים שמגיעים כדי למחות למטרה פוליטית או מדינית, עצם ההגעה והעמידה במקום הופכת את ההתקהלות שלהם לבלתי חוקית - זה לא נכון".

הוא הוסיף שסלאח הודה שירק באירוע, אולם לא לעבר השוטר. אבו חוסיין הגן על מרשו, ואמר, כי "תפיסת עולמו כבן אדם ומעמדו לא מרשה לו לירוק כלפי אדם שהוא יצור של אלוהים. הוא אכן ירק, אבל ירק במחאה על ההתנהגות של השוטרים במקום ועל החפירות שמתבצעות במקום".

עו"ד אבו חוסיין התייחס במפתיע גם לחוק החנינה למורשעי ההתנתקות, ואמר כי בעקבותיו עומדת לצד השייח' סלאח טענת ההגנה מן הצדק, מכיוון שמדובר כאן באכיפה סלקטיבית ביחס לעבריינות אידיאולוגית. "המאבק של השלטון נגד מרשי הוא רק על תפיסת עולמו. ישנה הפליה פסולה שהונהגה על פי חוק ומרשי רשאי להגנה מן הצדק".

מנגד, נציג המדינה, עו"ד שמואל הרבסט, אמר בדיון, כי העונש שנגזר על סלאח חמור מעונשים שגזרו בעבר, אולם יש מקום להגן על הרף החדש. לדבריו, מדובר ביותר מיריקה, אלא בהשפלה ממש, שבוצעה במקום שסביבו ישנה מחלוקת. "לבוא למקום הזה, ושם לתקוף שוטר המנסה לאפשר תנועה חופשית בכביש, הוא דבר שאנו רואים בחומרה רבה וגם השופט שמעוני ראה בחומרה רבה".

עו"ד הרבסט הזכיר את העובדה שהשייח' סלאח השתתף במשט הטורקי, והסביר שמדובר במנהיג שמציג את מעשיו כמעשים אידיאולוגיים, ולכן יש להתייחס אליו בחומרה רבה יותר. "האם ניתן להתייחס אליו כמו אל סתם אדם שיורק על שוטר? בוודאי שלא. כגובה מעמדך, כך גובה העונש שיוטל עליך", אמר הרבסט.

(עדכון ראשון: 13:07)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully