וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרימו עוגן: תורן הספינה הקדומה נחשף בצפון

קובי מנדל

14.6.2010 / 20:04

התורן שנחשף הוא של הספינה הטרופה "דור 2006" מהתקופה הביזנטית. זו הפעם הראשונה בה נחשף תורן של ספינה מהתקופה הביזנטית בחפירות ימיות

תורן עץ של הספינה הטרופה "דור 2006" מהתקופה הביזנטית נחשף השבוע מתחת למים על ידי חוקרי המכון ללימודי ים על שם ליאון רקנאטי ותלמידי החוג לציוויליזציות ימיות באוניברסיטת חיפה.

הספינה הטרופה "דור 2006" התגלתה בשנת 2006 על ידי דייג ממושב דור, דרומית ללגונה של חוף דור בצפון הארץ. בדיקות של דגימות העץ שנלקחו ממנה תארכו אותה למאה השישית לספירה (התקופה הביזנטית). כעת, עם סיום עונת החפירות השנייה, אותה מוביל ד"ר יעקב כהנוב ראש המכון ללימודי ים ע"ש ליאון רקנאטי ומהחוג לציוויליזציות ימיות נחשפו לוחות הגוף, הרצפה וצלעות הספינה וגם ממצא יחיד במינו: חלקו התחתון של תורן הספינה, כשהוא נמצא במקומו המקורי בבית התורן של האוניה.

לדבריו של ד"ר כהנוב, עד היום לא נחשף בחפירות ימיות תורן של ספינה ביזנטית וזו למעשה הפעם הראשונה שארכיאולוגים ימיים נוגעים מתחת לפני הים בתורן עץ כזה.

כבר עם חשיפת הספינה, בעונת החפירות הקודמת הבחינו החוקרים שאחד העצים שונה מהאחרים: היה זה עמוד עץ גדול ומסיבי יחסית לשאר חלקי הספינה שנראה ממוקם אנכית לגוף. החוקרים שיערו שהם הולכים לחשוף לראשונה תורן של ספינה מהתקופה הביזנטית, אולם גם ידעו שהגיוני יותר שבסופו של דבר יתברר כי מדובר בסתם חלק נוסף מתחתית הספינה. גם תנאי החפירה לא הקלו עליהם. מיקומה של הספינה הטרופה - במרחק של כ-100 מטרים מהחוף ובעומק של 3–4 מטרים – הקשה מאוד על החפירות. "גם בים שקט חפירה כזו מחייבת ניסיון רב, אולם הים אינו שקט. למעשה, תנאי הים אפשרו לנו דקות ספורות בכל פעם. עבודה של שבועיים הפכה לעבודה של עונה וחצי", אמר ד"ר כהנוב.

אולם לבסוף הצליחו החופרים להגיע ממש למקום החיבור של העץ לגוף ובכך התאפשר להם לקבוע סופית - מדובר אכן בתורן הספינה. "ממצא זה עשוי לשפוך אור על התורן, על דרך חיבורו לספינה, וכמובן על גוף הספינה ושיטת בנייתו. אפשר ששריד זה ילמד גם על המפרש, נושא אשר מעורר עניין רב בקהילה המדעית הבינלאומית", סיכם ד"ר כהנוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully