וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ש"ס: פסיקת בג"ץ על האברכים פוגעת בחלשים

פנחס וולף וגלעד גרוסמן

14.6.2010 / 15:15

המפלגות החרדיות זועמות על פסיקת בג"ץ, לפיה לא ניתן לכלול בתקציב המדינה תשלום גמלת הבטחת הכנסה לאברכים הלומדים בכוללים. בש"ס מגבשים "חוק עוקף בג"ץ", וביהדות התורה תקפו את השופטים

ש"ס יוצאת למאבק בעקבות פסיקת בג"ץ. שר הפנים ויו"ר המפלגה אלי ישי הודיע בצהרים (שני) כי בכוונתו להגיש הצעת חוק שתעקוף את הפסיקה, לפיה לא ניתן יהיה לכלול בתקציב המדינה תשלום גמלת הבטחת הכנסה לאברכים הלומדים בכוללים. הוא הוסיף כי הנחה את יו"ר הסיעה, ח"כ אברהם מיכאלי, להכין הצעת חוק להסדרת הנושא.

שר הפנים הוסיף שאם נתיב החקיקה לא יעלה דבר, סיעתו תנסה להסדיר את הנושא במסגרת חוק ההסדרים. "אמנם נשמע בית המשפט קול בודד שדיבר בחשיבות לימוד התורה ועל כך שהתורה היא ליבת העם היהודי, אך לאור העובדה שזו היתה דעת מיעוט, הכנסת תתקן תפיסה זו. פסיקת בג"ץ היא פגיעה קשה בסטטוס-קוו הרוחני של עם ישראל".

גם יו"ר ועדת הכספים משה גפני (יהדות התורה) הבהיר כי הוא וסיעתו אינם משלימים עם הפסיקה. "מדובר במשפחות הכי חלשות מבחינה כלכלית בחברה הישראלית. מעולם לא היתה ולו פסיקה אחת בבג"ץ לטובת הציבור החרדי", אמר גפני, "אנו נבחן את הפסיקה ונראה כיצד להתמודד איתה לקראת שנת התקציב הבאה".

121 מיליון שקלים הוקצבו לאברכים

מוקדם יותר קבע בג"ץ בהרכב של שבעה שופטים שסעיף הבטחת ההכנסה פוגע באופן בלתי מידתי בעקרון השוויון. חוקי התקציב השנתיים כוללים מאז 1982 סעיף תקציבי שכותרתו "הבטחת הכנסת מינימום לאברכי כוללים". במקור היה הסעיף חלק מתקציב משרד הדתות, ועם פירוק המשרד ב-2004, הועבר הסעיף לתקציב משרד החינוך. בשנה שעברה עמד הסעיף על כ-121 מיליון שקל, וגמלות חולקו לכעשרת אלפים אברכים.

זאת, על אף שחוק הבטחת הכנסה קובע שסטודנטים ותלמידים בישיבות ובמוסדות דת אינם זכאים לתשלומי הבטחת הכנסה. פסק הדין ניתן בעתירה שהוגשה לפני עשור על ידי ארנן יקותיאלי ז"ל וגורמים נוספים, שטענו שהסדר תשלומי גמלת הבטחת הכנסה לאברכים הינו הסדר שמפלה בין אברכים לבין שאר האוכלוסייה שזכאית להבטחת הכנסה מכוח הסעיף התקציבי.

"הסעיף התקציבי אמנם אינו נושא כותרת 'כספים ייחודיים', אולם בחינה מדוקדקת של ההליכים לקבלתו ושל חלוקת התמיכות על פיו, אינה מותירה כל ספק שמדובר באותה הגברת בשינוי אדרת", כתבה נשיאת בית המשפט העליון דורית ביניש בדעת הרוב. "באמצעות הכנסת הסעיף התקציבי לחוק התקציב השנתי, נעקפו הוראות חוק הבטחת הכנסה באופן שמיטיב עם קבוצת אוכלוסיה מסוימת בלבד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully