וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריבלין: שלילת זכויות מזועבי - צעד מרחיק לכת

14.6.2010 / 19:37

ח"כים מהימין הגיבו בתרעומת על החלטת יו"ר הכנסת לדחות את הדיון בשלילת חלק מזכויות היתר של ח"כ חנין זועבי. ריבלין השיב להם כי "השלכותיו הבינלאומיות של המהלך על מעמד ישראל בעולם, הינן דרמטיות ומרחיקות לכת"

יושב ראש הכנסת, ראובן ריבלין, דוחה הערב (שני) את המתקפה של ח"כים מהימין, על דחיית הדיון בעניינה של ח"כ זועבי. במכתב ששלח ליו"ר ועדת הכנסת, ח"כ יריב לוין, הדף ריבלין את הטענות בדבר דחיית העלאת הנושא להכרעה במליאה: "הכרעתי לא נתקבלה על ידי באופן שרירותי ואף לא מתוך השקפה אישית בדבר נחיצותו של המהלך, אלא בעצה אחת עם גורמים בכירים בממשלה המופקדים על יחסי החוץ של ישראל ועל הגנת האינטרסים החיוניים לה".

לדברי ריבלין, "מהלך של שלילת זכויות מחבר כנסת, תוך ניצול כוחו של הרוב ובו בזמן שמתנהלת חקירה בנושא בידי היועץ המשפטי לממשלה, אינו יכול להיוותר עניינה הפרטי של הכנסת. השלכותיו הבינלאומיות על מעמדה של ישראל בעולם, הינן דרמטיות ומרחיקות לכת. המהלך יעמיד את מדינת ישראל במתקפה דיפלומטית עזה, ייצור מערכת לחצים כבדה מצד האו"ם וידידותיה של ישראל בעולם, וישחק לידי מדינות העוינות את ישראל ופועלות לפגוע בה בכל דרך אפשרית, דווקא בשעה שישראל נתונה בקרב בלימה הסברתי ודיפלומטי".

ריבלין הוסיף כי "על יו"ר הכנסת מוטלת החובה לגלות אחריות לאומית, ולשקול שיקולים נוספים בקביעת סדר יומה של הכנסת, כאשר יש בכך כדי להשפיע השפעה מכרעת על מצבה של ישראל בזירה הבינלאומית, ולשם הגנה על צרכיה האסטרטגיים".

"סבורני, כי בהקשר זה לא מרחף כל איום ממשי על הדמוקרטיה בישראל, וכי הדמוקרטיה הישראלית איתנה דיו, כדי לסבול את דחיית העלאת הנושא על סדר היום לעת עתה. אני מאמין, כי דווקא אם תגלה הכנסת אחריות ומתינות, בנוגע למהלך שהשלכותיו עלולות להיות קשות למדינת ישראל, הדבר לא יגרע מכבודה ומעמדה".

"קומבינה בין ביבי לרובי"

ח"כ מיכאל בן ארי (האיחוד הלאומי), מיוזמי הבקשה לפגיעה בזכויותיה של ח"כ חנין זועבי, התייחס היום להחלטת ריבלין לדחות את הדיון בנושא במליאה. לדבריו, "הקומבינה בין ביבי לרובי שלא להעלות להצבעה את הסרת חסינות של ח"כ זועבי מדיפה ריח רע. השניים פוגעים בריבונות הכנסת ובאושיות הדמוקרטיה. אם ריבלין לא יעלה את הצעתי למליאה - איאלץ לעתור לבג"ץ".

מוקדם יותר החליט יו"ר הכנסת לדחות את הדיון במליאת הכנסת בנושא שלילת חלק מזכויותיה של חברת הכנסת חנין זועבי, בשל השתתפותה במשט לעזה. בתגובה, שלח יו"ר ועדת הכנסת ח"כ יריב לוין (ליכוד) מכתב זועם לריבלין. "ייתכן ואינך רואה עין בעין את החלטת ועדת הכנסת (הגם שכל פעולותיי נעשו בתיאום מלא עימך)", כתב לוין. "עם זאת, כשם שהינך מקפיד הקפדה יתרה על שמירת זכויות המיעוט ויכולתו לבוא לידי ביטוי, כך ציפיתי שתקפיד גם על מתן ביטוי הולם לעמדת הרוב המוחלט".

לוין ציין עוד כי "עמדה זו מבטאת להבנתי גם התגוננות הכרחית של הדמוקרטיה מפני אלה הקמים עליה, כמו גם הקפדה ושמירה על כבוד הכנסת ועל מעמדה". לוין התייחס במכתבו גם להודעתם הפומבית של מספר חברי כנסת, ביניהם סגן יו"ר הכנסת ח"כ אחמד טיבי, כי יחרימו את הדיונים המתקיימים בוועדת הכנסת. "לטעמי, היה מקום להתערבותך התקיפה על מנת לגנות ולבלום תופעה חמורה זו", כתב לוין. "אולם במקום זאת, מוצאת את עצמה ועדת הכנסת במצב בו החלטתך מסייעת בידי המחרימים, במאבקם למנוע את השלמת ההליך שננקט כנגד ח"כ זועבי".

"זילות הכנסת בעיני הציבור"

גם יו"ר סיעת "ישראל ביתנו", ח"כ רוברט אילטוב, מתח ביקורת על ההחלטה. אילטוב כתב כי "אני ער לכך כי קביעת סדר היום נתונה בידי יו"ר הכנסת, אך בכל הכבוד אי העלאת החלטה כל כך חשובה להצבעה במליאה, למרות הזמן שחלף, גורמת לזילות הכנסת בעיני הציבור ולכעס הולך וגובר של העם הציוני בישראל כלפי נבחריו".

ועדת הכנסת החליטה לפני שבוע להמליץ לשלול מזועבי זכויות יתר המוקנות לה מכוח חסינותה, ביניהן הזכות לדרכון דיפלומטי והשתתפות של המדינה בהוצאות משפטיות. "הרוחות עדיין סוערות ברחוב היהודי והערבי, והנושא עדיין נבדק", הסביר ריבלין בישיבת נשיאות הכנסת.

לדבריו, "טרם הוחלט מתי תועלה החלטת ועדת הכנסת בעניין זועבי לאישור המליאה. הנושא עדיין מונח על שולחני, ובעצה אחת עם הממשלה הוא לא ישולב השבוע בדיוני הכנסת". נוכח מינוי ועדת הבדיקה לאירועי המשט, קבע ריבלין כי מוקדם מדי לדון בנושא.

ההחלטה על שלילת הזכויות התקבלה לפני שבוע בוועדת הכנסת ברוב של שבעה בעד ורק אחד - ח"כ אילן גלאון (מר"צ) – נגד. זכויותיה של זועבי הצפויות להישלל (במהלך ועד לסיום הכנסת ה-18) הן: זכות יתר ליציאה מן הארץ (למשל: חוסר אפשרות במקרים מסוימים לעכב חברי כנסת ביציאה מן הארץ) והזכות לדרכון דיפלומטי. בנוסף, על פי היוזמה תישלל השתתפות המדינה בהוצאותיה המשפטיות של זועבי, כאשר כיום החוק מאפשר לחברי כנסת לקבל השתתפות המדינה על הוצאות משפטיות בנוגע למעשה שעשה במילוי תפקידו.

עדכון ראשון: 14:30

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully