וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להציע חברות לסעודיה

רואי בר שדה

14.6.2010 / 10:28

בחצי האי ערב ממתינה לישראל בת ברית חזקה, גם אם לא אידיאלית. אבל בינתיים, הממשלה מעדיפה להתעסק בהישרדות פוליטית, מאשר בחיזוק הברית, שעשויה להביא לסיום האיום האירני

הדיווחים המגיעים בתקופה האחרונה מסעודיה על כוונתה של הממלכה לפתוח את שטחה האווירי למעבר מטוסי קרב ישראלים בדרך לתקיפת מתקניה הגרעיניים של אירן, אינם מהווים הפתעה. קיים חשש רב בקרב מקבלי ההחלטות הסעודיים מההתחזקות האירנית ומשאיפותיה הגרעיניות ועיסוק מתמיד ואינטנסיבי מצד כלי התקשורת הסעודיים בסוגיית הגרעין האירני.

כיום הממלכה הסעודית עומדת בראש המאבק הן כנגד המעורבות האירנית במדינות המזה"ת השונות והן כנגד פיתוח נשק גרעיני על ידי שלטון האייתולות. בשנים האחרונות צפינו בדוגמאות רבות להתנגשות האירנית-סעודית:

הממלכה הסעודית הייתה מהראשונות שגינו את ארגון החיזבאללה, בן בריתם המרכזי של האירנים, גינוי חריף, לאחר שגרר את לבנון למלחמה בשנת 2006. בנוסף, לאורך השנים, הסעודים תמכו ונתנו גיבוי מלא לבן בריתם המרכזי בלבנון, סעד אל חרירי, ראש ממשלת לבנון הנוכחי, ובנו של רפיק אל חרירי שנרצח בשנת 2005.

בתמורה לגיבוי שחרירי קיבל, ראינו לפני כמספר ימים שלבנון לא הצביעה נגד הטלת סנקציות נוספות על אירן במועצת הביטחון של האו"ם, אלא רק נמנעה, וזאת, למרות לחצים כבדים שהפעיל ארגון החיזבאללה החבר בקואליציה בלבנון על חרירי, להצביע ביחד עם ברזיל וטורקיה נגד הטלת הסנקציות. ניתן להניח שפגישתו של חרירי עם שליט סעודיה המלך עבדאללה בריאד, מספר ימים לפני ההצבעה באו"ם, היוותה גורם מכריע בהימנעות הלבנונית.

בשנה האחרונה ראינו שהסעודים גם אינם מפחדים להיכנס לעימות צבאי ישיר מול הגרורות האירניות בחצי האי ערב. המחשה מובהקת לכך נראתה השנה במלחמה העקובה מדם שניהל מספר שנים הצבא התימני בצפונה של המדינה, מול המורדים השיעיים החות'יים הממומנים על ידי אירן.

המלחמה הסתיימה בהפסקת אש שברירית, הודות להתערבות הצבאית הסעודית שראתה במורדים איום אסטרטגי ראשון במעלה, העלול לפגוע בביטחונה הלאומי, עקב סמיכות הקרבות לגבולה והקשר הישיר והמוכח בין המורדים לאירן. למרות שהתערבות צבאית זו של סעודיה עלתה לממלכה באובדנם ובפציעתם של עשרות מחייליה, היא מנעה הקמת שלוחה אירנית בסמוך לגבולה, ובנוסף עזרה לממשלה התימנית ולעומד בראשה עלי עבדאללה צלאח לשמור, עד כמה שניתן, על שלמותה הטריטוריאלית של תימן.

דוגמא נוספת לחששות הסעודים, הינם איומיה של אירן כלפי בחריין, ממלכה זעירה, בעלת רוב שיעי הנשלטת על ידי משפחת ח'ליפה הסונית. בשנת 2009 התבטא יועצו של מנהיגה הרוחני של אירן ויו"ר הפרלמנט לשעבר עלי אכבר נאטק-נורי, שההמלכה "הינה המחוז ה-14 של אירן" ובנוסף הביע תרעומת כלפי השאה של אירן, שהסכים בשנת 1971 לוותר באופן רשמי על בחריין לבריטניה. התבטאות זו גררה תגובות נזעמות ברחבי העולם הערבי ובנוסף - הגדישה את הסאה בין אירן למדינות המפרץ. למרות ניסיונות להרגעת השטח על ידי בכירים אירנים, מנעה בחריין במשך תקופה מסוימת מאוניות אירניות לעגון בנמליה.

עקב התרחשויות אלו, לא הופתע איש מהצהרתו של המלך עבדאללה, במהלך ביקורו בבחריין בחודש אפריל האחרון, שסעודיה ובחריין "יעמדו זו לצדה של זו בכל הנסיבות".

הדרך לעצירת הגרעין האירני עוברת בריאד

סעודיה הציבה את עצמה בשנים האחרונות בראש קבוצת מדינות ערב המתונות. המשטר הסעודי החל עוד בשנת 2002 בתהליך התמתנותו, כאשר שליטה של הממלכה כיום ויורש העצר דאז עבדאללה הצהיר על תוכניתו לסיום הסכסוך בין ישראל למדינות ערב. התוכנית כוללת נורמליזציה מלאה בתמורה לחזרה לקווי 67. בהצהרה זו, סעודיה ביצעה תפנית של 180 מעלות של מדיניותה השמרנית והאנטי ישראלית הנוגעת לסכסוך הישראלי-פלסטיני.

בעוד הסעודים עושים ככל יכולתם למנוע את ההתפשטות האירנית, ישראל נמצאת באחת משעותיה הקשות ביותר. מצבה בזירה הבינלאומית אינו מבשר טובות, המשטר האירני ממשיך בדרכו להשגת נשק גרעיני וגרורותיו כגון החמאס והחיזבאללה ממשיכות להוות איום מתמשך על ישראל.

בעודנו מתעסקים עם השלכות המשט לעזה, ובבנייה של עוד יחידת דיור מבודדת ביו"ש, אנו שוכחים את הסכנה האמיתית העורבת לישראל: אירן גרעינית.
בחצי האי ערב ממתינה לישראל בעלת ברית חזקה, המוכנה לשתף עמה פעולה לעצירת האיום האזורי המרחף כענן שחור מעל מדינות המזרח התיכון. המפתח לחיזוק הברית נמצא בידנו, אולם עד כה נראה שאין תגובה מצד ממשלתנו, העסוקה יותר בהישרדותה הפוליטית מאשר בטיפול מעמיק ויסודי בנושא.

למרות שסעודיה אינה בעלת הברית האידיאלית, והממסד הדתי- ווהאבי השולט בממלכה אינו משתייך לאוהבי ציון - בתקופה זו אין לנו בעלת ברית עדיפה עליה. אל לנו לשכוח: אחת הדרכים האפשריות לעצירת הגרעין האירני עוברת בריאד.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully