וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנפילה מהמסוק: כשל חמור בפעולת החילוץ של 669

11.6.2010 / 12:09

בני משפחתו של עלא אגברייה, שנפל אל מותו ממסוק בעת חילוץ כושל של יחידת 669, קיבלו לידיהם את ממצאי התחקיר הצבאי. מהתחקיר עולה, כי "פעולה לא מקצועית והבנה לקויה גרמו לתאונה". צעדים פיקודיים נגד האחראים

יח"צ - חד פעמי

צילום: קובי אליהו, עריכה: דורון שטיין

קצינים בכירים בחיל האוויר ובצה"ל קיימו הבוקר (שישי) פגישה עם הוריו של עלא אגברייה בבית חיל האוויר בהרצליה, בה הוצג סיכום התחקיר הצבאי לתאונה בה נהרג בנם. עלא נהרג בחודש מרץ 2009, במהלך ניסיון להציל את חייו ולחלצו באמצעות מסוק לאחר שנפצע קשה כתוצאה מעלייתו על מוקש בשדה מוקשים.

מבחינת המסקנות האישיות בדו"ח – אף קצין מיחידת החילוץ לא הודח. מפקד החוליה, בדרגת סמ"ר, הודח מהיחידה. כמו כן, הטייס, מפקד המסוק, קיבל הערה פיקודית על חלקו בכישלון החילוץ. מהחקירה עולה כי כשלים רבים ליוו את פעולת החילוץ הכושלת: אגבריה עצמו לא נקשר על ידי לוחם יחידת החילוץ, אלא מפקד החוליה קשר בטעות את לוחם ההנדסה שירד עמו ואילו אגברייה הועלה למסוק כשהוא אוחז בסנדלי החבלה של לוחם ההנדסה בלבד. הדו"ח קובע באופן ברור כי מלכתחילה אסור היה להעלות שלושה אנשים ביחד למסוק וכי פעולה כזו איננה מוגדרת כאופציה לביצוע.

עוד עולה מהדו"ח כי על אף שאגברייה נפל מידיהם, "בשל ההלם בו היו שרויים, לא דיווחו מפקד החוליה ולוחם ההנדסה על כך מיידית למפקד המסוק וכן מכיוון שהמכונאי המוסק לא וידא שכולם נמצאים במסוק, הוא סגר את דלת המסוק וזה החל להתרומם. רק כעבור שניות ארוכות חזר המסוק לעמדת החילוץ".

בנוסף מתברר כי בשל כשל טכני התבצע החילוץ המוסק ולא חילוץ קרקעי. מהחקירה עולה כי לאחר שהמסוק היה בדרכו למקום החילוץ, הוחלט כי בשל הסכנה הרבה שעלול פיצוץ מוקש לגרום למסוק, עדיף לאפשר ליחידת הנדסה של פיקוד הצפון לבצע את הפינוי באופן קרקעי. אולם, משפנו מהפיקוד למפקד המסוק, לא הצליחו ליצור עמו קשר בשל בעיות תקשורת והחילוץ המוסק החל. כותבי הדו"ח מציינים כי ביצוע חילוץ באופן מוסק, "היה שגוי ונכון היה לבצע את משימת החילוץ באופן קרקעי". בנוסף, מתברר כי לאחר הנפילה של אגברייה, ירד מפקד חוליית החילוץ לחלץ את אגברייה לבדו, ללא אמצעי חילוץ מתאימים – דבר שסיכן אותו ואת המסוק.

בתחקיר שהוגש לרמטכ"ל, מציין אשכנזי כי "באירוע זה נפרצו מעגלי בטיחות ובשילוב עם פעולה לא מקצועית התרחשה התוצאה הטרגית". במהלך פגישת משפחתו של אגברייה וראש מחלקת בטיחות ובקרת איכות בחיל האוויר שארכה כשעתיים, הוצג התחקיר בפני המשפחה שהביעו את הערכתם על יסודיות התחקיר, אך עם זאת הם מתכוונים לדרוש שיינקטו צעדים פיקודיים כנגד קצינים בכירים יותר. "מדובר בדו"ח חמור מאוד שמצביע על כשלים מערכתיים", אומר נציג המשפחה, עו"ד דוד מנע, "ועל כן יש להסיק מסקנות חמורות יותר מאלו שנקבעו. אנו נלמד את הדו"ח ובימים הקרובים נחליט כיצד לפעול".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully