וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתמן: שופט עליון בדימוס יבדוק אירועי המשט

11.6.2010 / 8:30

ישראל וארה"ב הגיעו להסכמות על אופי הוועדה שתבדוק את אירועי המשט לעזה. לפי מספר דיווחים, לשכת ראש הממשלה פנתה לשופט בדימוס יעקב טירקל כדי שיעמוד בראש הוועדה, שצפויה לכלול גם משקיפים בינלאומיים

ועדה ישראלית בראשות שופט בדימוס של בית המשפט העליון צפויה לבדוק את אירועי המשט לרצועת עזה. כך עולה מהסכמות שאליהן הגיעו ישראל וארצות הברית. הוועדה אמורה לכלול גם משקיפים בינלאומיים, ולפי מספר דיווחים שהתפרסמו הבוקר (שישי) לשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו פנתה לשופט בדימוס יעקב טירקל בבקשה שיעמוד בראש הוועדה.

השופט טירקל ביקש הבוקר בשיחה עם וואלה! חדשות שלא להתייחס לפרסומים. טירקל לא עמד בעבר בראש ועדת בדיקה או חקירה, אולם בין היתר, כיהן כיו"ר הוועדה לאישור מינויים בכירים של הממשלה, ואף היה מי שאישר את מינויים של הרמטכ"ל גבי אשכנזי ומפכ"ל המשטרה דודי כהן.

מההסכמות בין ישראל לבין ארה"ב עולה כי הוועדה שתוקם על ידי הממשלה תבחן ככל הנראה את חוקיות המצור על עזה, ההשתלטות על המשט מחוץ למים הטריטוריאליים של ישראל ואת מידת השימוש בכוח בהשתלטות הצבאית על המשט, במהלכה נהרגו תשעה מנוסעי הספינה "מרמרה".

הוועדה המתכוננת לא תהיה ועדה בדיקה ממשלתית, שתוקם על פי חוק יסוד הממשלה, וגם לא ועדת חקירה ממלכתית. מכאן שככל הנראה, לא תהיה לה סמכות לגבש המלצות אישיות כלפי הדרג המדיני. בנוסף, הוועדה תפעל לצד ועדה שכבר הוקמה בראשות האלוף במילואים גיורא איילנד, שאמורה לבחון את פעולות צה"ל.

ככל הנראה, שני משפטנים אמריקאים וכן אחד אירופי יהיו חלק מהוועדה כדי לעמוד בדרישה למשקיפים בינלאומיים בחקירה. כמו כן, ראש הממשלה בנימין נתניהו, חברי פורום ה"שביעייה" וכן הרמטכ"ל גבי אשכנזי ומפקד חיל הים האלוף אליעזר מרום צפויים להעיד בפני הוועדה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הביע השבוע באופן פומבי את נכונותו לעמוד בדרישת הקהילה הבינלאומית להקמת ועדת בדיקה לאירועי המשט. בוועידת שוק ההון של דה-מרקר השבוע בתל אביב אמר נתניהו: "אנחנו מתייעצים עם כמה גורמים בקהילה הבינלאומית לגבי הליך בדיקה ראוי שיביא לגילוי העובדות לאשורן על המשט לעזה. אנחנו יודעים את האמת, העם בישראל יודע את האמת".

ראש הממשלה גם הצהיר בפני באי הוועידה: "אני, שר הביטחון, השרים והרמטכ"ל נהיה מוכנים להופיע ולמסור את כל העובדות ללא כחל וסרק. אבל עמדתי על כך שהגוף היחיד שימשיך, כמו תמיד, לתחקר את הלוחמים שלנו, הוא צה"ל. כך בדיוק נהוג בצבאות של ידידינו בעולם, וכך ננהג גם אנחנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully