וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם צפת מוכנה לרעידת אדמה?

אריאל נוי

10.6.2010 / 17:07

בעקבות תרגיל גדול של בית החולים זיו בצפת, המדמה רעידת אדמה עוצמתית בצפון, עולה כי רק 26% מהדירות והמבנים בצפת עומדים בתקן. עם זאת, הבשורה הטובה היא שבית החולים נמצא ערוך לכל מצב

רק 26% מהדירות והמבנים בצפת עומדים בתקן שנקבע לעמידות ברעידות אדמה, כך עולה מסקר שפרסם היום (חמישי) משרד השיכון בעקבות תרגיל מיוחד שנערך אתמול במרכז הרפואי זיו בצפת המדמה רעידת אדמה עוצמתית בצפון הארץ.

על פי הסקר של משרד השיכון והתרחישים שתורגלו, אמורים להינזק מבנים רבים באזור, ובמידה ותתקיים רעידת אדמה שתורגש בכל מדינת ישראל התרחיש הוא, כי יינזקו כ- 130 אלף מבנים ומתוכם 10,000 ייהרסו כליל. ישראל יכולה לטפל כיום מיידית לכל היותר באלף אתרים שיינזקו. על פי אותו תרחיש יוותרו מעל 390 אלף מחוסרי בית ומאות אלפי פצועים, כאשר אין למדינה יכולת לקלוט או לאכלס אנשים כה רבים במצב חירום.

כאמור, אתמול בשעות הערב הסתיים תרגיל רב מערכתי הבוחן את המוכנות לרעידת אדמה. "תרגיל רעידת האדמה בעוצמה גבוהה התקיים על פי תגובה מקצועית לתרחישי פיקוד העורף ומשרד הבריאות. הנהלים והתוצאות מלמדים כי המרכז הרפואי ערוך לכל מקרה של אירוע רב-נפגעים, כולל רעידת אדמה", אומר ד"ר קלין שפירא, סגן מנהל המרכז הרפואי זיו והאחראי על תחום שעת החירום במרכז הרפואי.

על פי התרחיש, ברעידת אדמה יהיו כ- 16 אלף הרוגים שלא ניתן יהיה לקבור. בנוסף יכולת זיהוי הקורבנות מגיעה לכל היותר ל- 250 קורבנות ליום. וזאת על פי בדיקה לאחר התמוטטות בנייני התאומים במנהטן, שם נוצרה בעיית התמודדות עם זיהוי הקרבנות שעמד על 1,058 בני אדם בלבד.

הסתברות גבוהה לרעידת אדמה עוצמתית

התרגיל התנהל בעקבות ממצאים מדאיגים שהציג החודש המכון הגיאופיזי לישראל, המלמדים על התגברות הלחצים התת-קרקעיים בשנה האחרונה. הוועדה הבין-משרדית להיערכות לקראת רעידת אדמה הודיעה על הסתברות גבוהה לרעידת אדמה בעוצמה של 6 בסולם ריכטר בדרום לבנון, שעלולה להשפיע על צפון מדינת ישראל עד לאזור חיפה.

במסגרת התרגיל נדרש צוות המרכז הרפואי זיו לתפקד בתנאים חריגים ולטפל בחולים המאושפזים ובכ-150 נפגעי רעידת האדמה, הן מתוך מבנה בית החולים והן מאתרי הרס באזור. בנוסף, בשל החשש לקריסת המבנה, תורגלה פריסת מחלקות מחוץ לבית החולים, לאחר שנפגעה כביכול מחלקה פנימית א', מחלקת ילדים, ומבנה בי"ס לאחיות.

מתוצאות התרגיל עלה כי במרכז הרפואי זיו יש עדיין צורך לחזק תשתיות על פי תוכניות שהוכנו, וכי על הממשלה להורות על תחילת העבודות. לדברי ד"ר שפירא "אין ספק שרעידות אדמה חזקות יפגעו בעתיד בצפת והשאלה הגדולה היא: מתי התרחיש עלול להתקיים - היום או בעוד עשר שנים - ועלינו להיות מוכנים".

"בימים אלה נמצאת בהליכי אישור מתקדמים תמ"א 38, תוכנית מתאר ארצית לעמידות מבנים בפני רעידות אדמה והיא תיתן עיגון סטטוטורי לפעולות בנייה שונות, שנועדו לחזק בתים פרטיים ומבנים ציבוריים ואני מקווה כי חיזוק מבנה המרכז הרפואי זיו יהיה בעדיפות ראשונה בשל מיקומו באזור רגיש לרעידת האדמה צפויה, כפי שאירע מספר פעמים לאורך ההיסטוריה וכן בתוקף תפקידו, הצלת חיים וטיפול בפצועים שיפונו אליו", הוסף ד"ר שפירא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully