וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה טורקיה מונעת העברת ציוד לתושבי עזה?

יהושע בריינר

10.6.2010 / 10:12

11 יום לאחר המשט לרצועה, הציוד ההומניטרי שנפרק מהספינות נמצא עדיין בשטח ישראל. הסיבה: טורקיה וארגון ה-IHH מסרבים להיענות לדרישה הישראלית להעביר מלט שנכלל בציוד רק למיזמי בנייה של אונר"א. המזון והתרופות "שוכבים" בינתיים בכרם שלום ובצריפין

המשט לעזה אמנם הסתיים, אבל הציוד ההומניטרי טרם הגיע לתושבי הרצועה, בשל מחלוקת בין ישראל לטורקיה. מבדיקת וואלה! חדשות עולה כי כל הציוד ההומניטרי שנפרק מספינות המשט נמצא, מאז הגיע לישראל, במעבר כרם שלום ובצריפין. הציוד טרם הועבר לתושבי הרצועה, משום שטורקיה וארגון ה-IHH מסרבים לאפשר לישראל לקבוע לידי מי הוא יימסר. גורמים בינלאומיים מנסים לתווך בין הצדדים.

בישראל פנו למתאם פעולות האו"ם במזרח התיכון על מנת לתאם את הכנסת כל הציוד, המוערך בכ-60 משאיות, הכוללות בין השאר ציוד הומניטרי, רפואי ומלט. אולם גורמים בטורקיה, ובראשם ארגון ה-IHH שארגן את המשט, מסרבים להיענות לדרישת ישראל כי היא זו שתחליט מי יקבל את הציוד. הפלסטינים ברצועה דורשים את הכנסת כל הסחורות ביחד, בלי הפרדה בין המלט לשאר הציוד. בישראל, כזכור, דורשים כי המלט שייכנס לרצועה יועבר רק למיזמי בנייה של אונר"א, אלא שלמעט הצהרות שיוחסו לישראל באמצעי התקשורת, בארגון הסיוע הפועל ברצועה לא שמעו על כך מגורם ישראלי רשמי.

"איש מהישראלים לא יצר איתנו קשר", אמר סגן מנהל אונר"א בעזה כריסטיאן נורדו לוואלה! חדשות. "ממה שאנחנו יודעים, רוב הציוד 'שוכב' בכרם שלום. כמובן שתושבי הרצועה זקוקים לכל סיוע אפשרי. המטען היחידי שנכנס עד היום לרצועה הוא מזון ותרופות, כאשר כל היתר נאסר, ולכן כל סיוע בוודאי יתקבל בברכה". לדברי נורדו, אף שבישראל לא יצרו עמם קשר, ידוע לו כי ישראל אכן שוחחה עם גורמי או"ם בינלאומיים להכנסת הסחורה.

לדברי גורם דיפלומטי בכיר המעורב בנושא, הן ישראל והן טורקיה מערימות קשיים על הכנסת הציוד. "אנחנו בודקים כעת את התנאים של שני הצדדים אבל בינתיים ללא תוצאות", אמר הגורם, "ברור הוא שה-IHH הוא זה שצריך להחליט מי יקבל את המטען, שכן הם הביאו את הסיוע והם לא רוצים שאחרים ברצועה ישתמשו בו ולכן הם רוצים להחליט מי יקבל אותו".

גורמי ביטחון דוחים את הטענות ואומרים כי דרישות הטורקים והפלסטינים הן אלה שמונעות את הכנסת הציוד. "יש כאן קרב הורדת ידיים בין האו"ם לטורקים בעניין הכנסת המלט, שמבחינתנו ייכנס רק לידי פרויקטים בינלאומיים. מבחינתנו יתר הציוד יכול להיכנס כבר עכשיו, אבל הפלסטינים לא רוצים מכיוון שהם דורשים לקבל את הכל ביחד, ולכך איננו מוכנים". מלשכת מתאם פעולות הממשלה בשטחים נמסר בתגובה כי "הציוד ההומניטרי שהיה על הספינות ממשיך להמתין להעברה לרצועת עזה, אולם הפלסטינים מסרבים לקבל אותו. באשר למלט, המתפ"ש נמצא בקשר עם גורמי הקהילה הבינלאומים והפלסטינים לקראת הכנסתו לטובת פרוייקטים הומניטארים יעודיים, כפי שנעשה בתקופה האחרונה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully