וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עלייה של 22% בתלונות על הטרדה מינית בצה"ל

8.6.2010 / 10:28

בדיון בכנסת אמרה יועצת הרמטכ"ל לענייני נשים, כי בצד העלייה החדה במספר החיילות המתלוננות, רק כמחצית מהחיילות המוטרדות בוחרות לפנות למצ"ח. ב-2009 נרשמו 445 תלונות על הטרדה מינית

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, ערוץ הכנסת. עריכה: גדי וינסטוק)

בשנת 2009 רק 47% מהחיילות שהוטרדו מינית בחרו להתלונן למצ"ח - כך אמרה הבוקר (שלישי) יועצת הרמטכ"ל לענייני נשים, תא"ל גילה כליפי-אמיר. היא הוסיפה, כי במהלך שנת 2009 טופלה בצה"ל תלונת שווא אחת בלבד על הטרדה מינית וכי חלה עלייה של כ-22 אחוזים בתלונות על הטרדה מינית. הדברים נאמרו במהלך דיון משותף לוועדת החוץ והביטחון והוועדה למעמד האישה בכנסת לרגל יום המודעות למניעת הטרדה מינית במקומות עבודה.

מהנתונים שנמסרו עולה, כי בשנת 2009 נרשמו 445 תלונות על הטרדה מינית, לעומת 363 תלונות בשנה שעברה. מדובר בעלייה של כ-22 אחוזים. מרבית הדיווחים היו בתוך הבסיסים. מרבית התלונות הן על הטרדה פיזית, 28 אחוז הן על הטרדה מילולית, 13 אחוז מהמתלוננות דיווחו על מקרי הצצה, 3 אחוז על אונס או ניסיון לאונס, ואחוז אחד על יחסים בהסכמה.

כמו כן, 12 אחוז מהחיילות מבקשות טיפול בתוך היחידה ואינן פונות למצ"ח. הנוהל הוא שהפרקליט המחוזי ממנה קצין בודק, שמנהל את תהליך החקירה. בנוסף ציינה כליפי-אמיר כי הדרגה של קצין בודק עלתה מרס"ן לסא"ל.

40% הוטרדו במקומות העבודה

שר הביטחון לשעבר, ח"כ עמיר פרץ, אמר בדיון: "אנו מצפים מצה"ל להפוך לאחד המודלים החשובים שממנו יקישו גם מקומות עבודה אחרים. אחת הנקודות המרכזיות בכל הקשור להטרדה מינית זו הנקודה בה אישה צריכה להחליט על הפניה. שם המשבר הגדול. החברה הישראלית עושה שיפוט למי שהגישה תלונה גם ביחס אליה. כשאותה חיילת צריכה לשוב לאותה קהילה בה היא חיה, החשש הזה מאוד גדול. צריך לנהוג בזהירות אבל לפתח יותר כלים שמאפשרים טיפול בנושא בלי שהאישה תצטרך להיות החזית במלחמה. גם אם החיילת בחרה ללכת למדרג טיפול נמוך יותר, אתם צריכים ללכת למדרג הגבוה יותר כדי למצות את הענישה. צריך לתת ביטחון לחיילות שלשום אדם בשום דרגה אין לו סמכות יתירה ועליו להיזהר בזה באופן קריטי".

יו"ר הוועדה לקידום מעמד האשה בכנסת ח"כ ציפי חוטובלי (ליכוד) אמרה בדיון, כי "אולי צריך לחדד את החושים של צה"ל. גם כשיש רצף של מתלוננות על קצין מסוים, לנסות לראות איך מתמודדים עם התופעה ואיך פוקחים עיניים. לצערי ההטרדות לא פסו מהעולם ויש גברים שמרשים לעצמם. אולי צריך לחשוב על אלטרנטיבה של מסלול יותר רך, איך אפשר לעקוף את החסמים הפסיכולוגים בפני מגישות תלונה".

ואילו יו"ר ועדת חוץ וביטחון, ח"כ צחי הנגבי (קדימה) אמר, כי "למדנו שלא פחות חשוב לשאול את צה"ל לא רק על מודיעין, יש עוד שאלות שצריך לשאול – פגיעה מינית, התאבדויות, שהם נושאים חברתיים. הם חלק מהוויית החיים של הארגון הזה שעליו אנחנו מחויבים לקיים פיקוח פרלמנטרי. אני מקווה שזה נושא שמצוי בתודעה גם של צה"ל, כארגון הגדול ביותר, לייצר יותר תחושת ביטחון והבנה שהמערכת תגן על אלו שיגישו תלונות".

מנתוני סקר הטרדות מיניות במקומות עבודה של משרד התמ"ת עולה, כי שיעור הנשים שהוטרדו מינית במקום העבודה במהלך שנות עבודתן עומד על 40% ויותר. כמו כן, 43% מתוך הנשים שהוטרדו בעבודתן הוטרדו במהלך השנה האחרונה. עוד עולה מהנתונים, כי 64% מהנשים דיווחו שההטרדה המינית התרחשה יותר מפעם אחת, וכי כ-41% מהנשים חשות שמקום עבודתן אינו בטוח מפני הטרדה מינית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully