וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נשפר יחסינו עם ישראל - תמורת חקירה בינ"ל"

ניר יהב וטליה שחר

7.6.2010 / 14:05

שר החוץ של טורקיה התייחס לאפשרות שארצו תנרמל מחדש את היחסים עם ישראל. המתכון לפי דאווט אולו: הסכמה מצד ירושלים להקמת ועדת חקירה בינ"ל לאירועי המשט, בתמורה לשיפור היחסים בין המדינות

רויטרס

(צילום:רויטרס, עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

טורקיה לא תשפר את יחסיה עם ישראל, אם ישראל תתנגד להקמת ועדת חקירה בינלאומית של אירועי המשט לעזה, כך אמר היום (שני) שר החוץ של טורקיה אחמט דאווט אולו.

"אם ישראל תיתן אור ירוק להקמת ועדת חקירה בינלאומית ותהיה מוכנה לענות לשאלות הוועדה, אז ברור שיחסי טורקיה-ישראל ימשיכו בכיוון שונה", אמר דאווט אולו לעיתונאים. "אבל אם היא תמשיך להתחמק, אז נורמליזציה אינה באה בחשבון". לפי העיתון הטורקי "הורייט", דאווט אולו הוסיף כי מתקיימים דיונים על המשך הסכם שיתוף הפעולה הצבאי בין שתי המדינות, שנחתם ב-1996.

דבריו של דאווט אולו נאמרו בשולי הוועידה ליחסי גומלין באסיה שנפתחה היום באיסטנבול. טורקיה צפויה לקרוא לעונש בינלאומי נגד ישראל בשל מותם של הפעילים, ולדחוף להסרת המצור על רצועת עזה.

מוקדם יותר נפגש יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן עם הנשיא עבדוללה גול ומסר לו את תנחומי העם הפלסטיני על מות הפעילים הטורקים במשט לרצועת עזה כתוצאה מהשתלטות צה"ל. סוכנות הידיעות הפלסטינית הרשמית "וופא" דיווחה כי השניים דנו במתקפה הישראלית "ובדרכים לפעול במישור הבינלאומי בנושא זה". במקביל, דאווט אולו ועמיתו הפלסטיני ריאד מאלכי חתמו על הסכם לשיתוף פעולה כלכלי, חקלאי, בריאותי ומדעי.

המנהיגים מגיעים מחר

נציגים מ-20 מדינות משתתפים בכינוס. נשיא אירן מחמוד אחמדינג'ד, נשיא סוריה בשאר אסד, נשיא אפגניסטן חמיד קרזאי, וראש ממשלת רוסיה ולדימיר פוטין צפויים להשתתף מחר.

את ישראל מייצג דיפלומט מהקונסוליה באיסטנבול לאחר השר לענייני מודיעין דן מרידור ביטל את נסיעתו ,בעקבות המלצת השב"כ לעשות כן. לפני מספר שבועות ביקש משרד החוץ הישראלי ממרידור לייצג את ישראל בוועידה.

מחר צפויים המשתתפים לדון בנושאי פירוק מנשק גרעיני, שימוש באנרגיה גרעינית למטרות שלום, ודרכים לחזק את המאצעים לבניית ביטחון באסיה.

ערב הכינוס אמר אתמול דאווט אולו בראיון ב-CNN כי אנקרה כבר לא יכולה לסבול את המדיניות של ישראל כלפי הפלסטינים. "טורקיה היתה אחת המדינות הראשונות שהכירה בישראל", אמר דאווט אולו. "אבל עכשיו אנו לא יכולים לסבול את מדיניות המתח, מדיניות המצור על עזה, מדיניות הענישה, ומדיניות התקיפה של אזרחים במים בינלאומיים. את זה אנו לא יכולים לסבול".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully