וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפקדי ספינות במילואים: ועדת בדיקה חיצונית

יהושע בריינר

6.6.2010 / 20:23

במכתב פומבי ששיגרו לראש הממשלה בנימין נתניהו ולרמטכ"ל גבי אשכנזי, כתבו קציני המילואים כי הם סבורים שמבצע ההשתלטות על מרמרה "הסתיים באסון צבאי ומדיני". הקצינים לשעבר קוראים למקבלי ההחלטות לשאת באחריות

דובר צה"ל

צילום: דו"צ | עריכה: גדי וינסטוק


קבוצת קציני מילואים, מפקדי ספינות דבור בחיל הים, פרסמו הערב (ראשון) מכתב פומבי ששלחו לראש הממשלה בנימין נתניהו ולרמטכ"ל גבי אשכנזי, בו הם מותחים ביקורת קשה על האופן בו נוהלה פעולת ההשתלטות על הספינה מרמרה וקוראים להקמת ועדת חקירה חיצונית ובלתי תלויה. על המכתב חתומים עשרה קצינים, בדרגות רס"ן וסרן.

"ניתן היה לפעול אחרת"

במכתב כתבו הקצינים כי הם "נדהמו מרמת הסיכון והחיכוך הגבוהה אשר בה הועמדו לוחמי שייטת 13. נאלמנו אל מול התוצאה העגומה של הרג ופציעה של אזרחים. אין לנו שום צל של ספק שלו היה נשלח כוח לוחמים פחות ממושמע ומיומן מספר הנפגעים היה גדול בהרבה ובכך ברצוננו להביע את הערכתנו לכוחות הלוחמים. לצד זה, אנחנו חושבים שנעשו טעויות טקטיות חמורות בהפעלת הכוח ובשיקול הדעת, בעיקר חוסר היכולת לאפיין את המשימה בצורה הולמת, תוך התייחסות לכך שמדובר באוניה אזרחית.

"בהסתמך על ניסיוננו כמפקדי ספינות וסיירות במשימות ביטחון שוטף ובפעילויות מבצעיות מגוונות, אנחנו חושבים כי ניתן היה לפעול בדרכים אחרות על מנת לעצור את האוניה. דרך הפעולה שהופעלה בשטח כללה רמת חיכוך גבוהה, אשר לדעתנו הייתה מיותרת – וזאת ללא קשר לאופי ההתנגדות שהתגלה עם הפשיטה על האוניה", כתבו הקצינים והוסיפו כי " אופי המבצע מנוגד לדרכי פעולה אחרות, אשר היה מקום להפעיל, וזאת מתוך ההבנה כי מדובר בכלי שייט אזרחי אשר מפליג תחת ריבונות טורקית במים בינלאומיים".

קציני המילואים ממשיכים וכותבים כי "אנחנו חושבים שהמבצע הסתיים באסון ברמה הצבאית והמדינית. אנחנו לא מסכימים עם הטענות הרווחות שמדובר בפער מודיעיני. נוסף על כך, אנחנו לא מקבלים את הטענה כי מדובר ב"כשל הסברתי" וחושבים שהמתווה שעליו הוחלט נדון מראש לכישלון. בעיקר ומעל הכל אנחנו מוחים על כך שהאחריות על האסון שאירע הועברה באופן מידי למארגני המשט. אנחנו רואים בכך זילות בערך האחריות, אשר צריך להיות מוטל, בחלקו העיקרי, על הדרגים הפוקדים ומאשרי המבצע. אנחנו רואים בכך ביטוי לזילות נוספת בערכי המקצועיות, טוהר הנשק וחיי אדם".

את מכתבם חותמים הקצינים באמירה: "עד היום שירתנו ונמשיך לשרת נאמנה כלוחמים קצינים ומפקדים בחיל הים. עם זאת, רצף האירועים אשר החל עם ההחלטה לעצור את המשט ונמשך עד היום, מערער את האמון שלנו בפיקוד החיל ומקבלי ההחלטות בממשלה. לדעתנו, לא ניתן אלא לקחת אחריות על האירועים ולזמן וועדת חקירה חיצונית ובלתי תלויה אשר תבדוק את הנושא באופן מעמיק ותיתן על כך דין וחשבון מפורט. אנחנו מאמינים כי זאת הדרך המיטבית על מנת לשקם את האמון בפיקוד החיל ומקבלי ההחלטות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully