וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יהודי דרום אפריקה חוששים מההסתה במדינה

עומר רבין

6.6.2010 / 18:59

חשש בקהילה היהודית ביוהנסבורג מהביקורת על ישראל בתקשורת המקומית. בסוף השבוע פורסמה קריקטורה פוגענית, והיום ישודר תחקיר על יחסי ישראל עם משטר האפרטהייד

יהודי דרום אפריקה הביעו הערב (ראשון) חשש כבד ליחס כלפיהם במדינה, ולעתיד היחסים עם ישראל. הרקע לחשש הגובר בקרב הקהילה היהודית הוא תחקיר מקיף שצפוי להתפרסם הערב בתכנית הטלוויזיה הפופולרית "קארטה בלאנש", המבטיח לחשוף ממצאים חדשים אודות יכולות הגרעין של ישראל וקשריה עם משטר האפרטהייד. התכנית מבטיחה "למוטט חומת שתיקה בצורה של שנים על הקשר בין סודות הממשל הישראלי לעברה של דרום אפריקה", והיא מקודמת באגרסיביות על ידי חברת הכבלים במדינה.

התחקיר מתפרסם על רקע החלטתה של דרום אפריקה להשיב את שגרירה מישראל, אשר עוררה דאגה וזעם בקרב הקהילה היהודית. בימים אלה מתארגנים גורמים בקהילה לקראת קיום הפגנת ענק ביום שלישי הקרוב מול משרד החוץ במדינה.

את המהומות בסוף השבוע סביב ישראל ליבתה קריקטורה של האמן הדרום אפריקאי זפירו, קריקטוריסט ממוצא יהודי. בעיתון סוף השבוע של "מייל אנד גארדייאן" הפופולרי הוצגה קריקטורה בה מתוארת ישראל כבואש גדול המטיל את ריחו על העולם כולו כשברקע ספינת סיוע טובעת. מעל הקריקטורה נכתב Skunk of the world (כפל לשון שמשמעותו "בואש העולם" או "חלאת העולם").

תכנית הטלוויזיה האמורה, קארטה בלאנש, ידועה בגישתה הביקורתית כלפי ישראל: לפני כשנה חשפה התכנית, כי מאבטחי אל-על פועלים בשטח נמל התעופה של יוהנסבורג כשהם חמושים ללא אישור הרשויות ומתשאלים נוסעים בשדה כשהם מציגים עצמם כנציגים מטעם שדה התעופה. התחקיר הוביל למשבר קשה בין משרד החוץ האפריקאי לשגרירות ישראל, אשר אף איים להפסיק טיסות אל-על לדרום אפריקה וממנה, רגע לפני שיא התיירות במדינה לרגל משחקי גביע העולם.

"לינץ' תקשורתי"

בקהילה היהודית הביעו היום בשיחות עם וואלה! חדשות דאגה לגורל היחסים ולהשפעת הפרסום על הקהילה היהודית: "עושה רושם שהתקשורת פשוט אובססיבית לגבי ישראל, ויש כאן מידה לא מבוטלת של צדקנות, כאשר במקרים מסוימים את הבכורה בביקורת על ישראל אפילו תופסים אנשים בעלי רקע יהודי או כאלה שחונכו במערכת החינוך היהודית".

אותם גורמים הוסיפו ואמרו כי "יש בדרום אפריקה זהות מאוד גדולה בין היהודים לבין הזיקה לישראל, בעיקר בגלל היותה של הקהילה מאוד ציונית. יש התארגנות ברורה של מוסלמים בקייפטאון לנצל את משחקי גביע העולם כדי לקיים הפגנות מול מוסדות הקהילה ולמשוך תשומת לב תקשורתית למאבק שלהם כנגד הציונות. יש פחד אמיתי בקרב מנהיגים בקהילה שהאווירה האנטי-ישראלית תסכן באופן ממשי את תחושת הביטחון שלנו כאן".

כמו כן, בקהילה התרעמו על פרסום התחקיר האמור בתכנית הטלוויזיה הערב וטענו: "מדובר על קשרים שלכאורה התקיימו בשנת 1975. קשה לראות את הרלוונטיות שלהם למציאות שלנו היום, מלבד הרצון הברור להעמיד את ישראל במרכזו של לינץ' תקשורתי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully