וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המגעים עם הרייצ'ל קורי - שלב אחר שלב

יהושע בריינר וניר יהב

5.6.2010 / 13:27

טרם השתלטות כוחות צה"ל על הרייצ'ל קורי שעשתה את דרכה לעזה, התקיימו בין הצדדים מגעים ממושכים. האזינו לצה"ל פונה אל הקברניט ברשת הקשר

דובר צה"ל

(חיל הים יוצר קשר עם הספינה "רייצ'ל קורי" לפני ההשתלטות עליה, באדיבות דו"צ)

טרם השתלטות צה"ל על הספינה רייצ'ל קורי התקיימו הבוקר והלילה (שבת) מגעים קדחתניים בניסיון לפתור את המשבר ללא עליית חיילים על הסיפון.

חיל יצר הים קשר עם הספינה ארבע פעמים וביקש ממנה לחדול ממסעה לכיוון רצועת עזה. כמו כן ביקש מהספינה להתלוות לכוחות לעבר נמל אשדוד. כל הקריאות נענו בשלילה על ידי קברניט האוניה.

"כאן חיל הים הישראלי", פנו החיילים לספינה. "אתם מתקרבים לאזור עימות שנמצא תחת מצור ימי. אזור החוף, הים והנמל של עזה סגורים לתנועה ימית. אתם מתבקשים לשנות את הנתיב ולהימנע מלהיכנס לאזור. אספקת ציוד הומניטרי לתושבי הרצועה אפשרית באמצעות המעברים היבשתיים, בכפוף לבדיקת הרשויות הישראליות".

לדברי צה"ל, הפעילים שעל הספינה הודיעו לחיל הים כי אין בכוונתם לענות לדרישות וכי הם ממשיכים לכיוון המים הטריטוריאליים של ישראל בכוונה להיכנס לנמל בעזה. בשלב זה, כאמור, השתלט צה"ל על הספינה.

קברניט הספינה אמר הבוקר בראיון לרשת הטלוויזיה ה-BBC, כי הורה לצוותו להימנע מכל סוג של עימות. "הורתי לצוות שאינו עוסק בהשטת הספינה לשבת על הרצפה ולפשוט ידיהם כך שיהיה ברור שאין ברשותם נשק", אמר הקברניט והוסיף כי, "איננו רוצים עימות כמו שהיה במשט הקודם לרצועה".

בהודעה לתקשורת לפני המפגש בין צה"ל לפעילים העביר מנכ"ל משרד החוץ הישראלי יוסי גל מסר לפיו לישראל אין רצון בעימות ואין רצון לעלות על הספינה. "ישראל מוכנה לקבל את הספינה ולפרוק את מטענה לאחר בידוק שיבטיח כי אין עליה נשק ואמצעי לחימה, אנו מוכנים להוביל את הטובין לעזה. נציגים מהספינה וארגונים רלוונטיים מוזמנים ללוות את הטובין למעבר הגבול. נעבוד עם האו"ם ועם ארגונים בינלאומיים כדי להבטיח שכל הטובין ישמשו לתועלתם של תושבי עזה", אמר גל.

לדברי גל מסר דומה הועבר גם לנוסעים שעל סיפון הספינה, אך אלו מצידם דיווחו כי "התקשורת עם העולם החיצון בעייתית ושמועות רבות מופצות על ידי הרשויות הישראליות, אולם אין בכוונתנו להגיע לנמל אשדוד, חד משמעית, אנחנו בדרכנו לעזה".

בדיון מיוחד שנערך בין שרי השביעייה לקראת הגעת הספינה אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי יש לפעול בנחישות למניעת כניסת הספינה לעזה. "נשמור על יכולתה של ישראל למנוע הכנסת נשק וחומרים תומכי לחימה לחמאס. ישראל הציעה ב- 48 שעות האחרונות כמה פעמים לספינה להגיע לאשדוד, ולאחר בדיקה ביטחונית להעביר את מטענה לעזה. כל ההצעות סורבו", אמר ראש הממשלה. עם זאת, הורה נתניהו לפעול בזהירות ובאדיבות מירבית כדי למנוע פגיעה בנוסעי "רייצ'ל קורי".

לאחר שכשלו כל המגעים, הוחלט בצה"ל להשתלט על הספינה. אנשי השייטת שוחחו עם הפעילים ועלו על הסיפון תוך שימוש בסולמות, ללא התנגדות . האירוע הסתיים ללא נפגעים והספינה עושה כעת את דרכה לנמל אשדוד.

  • עוד באותו נושא:
  • משט לעזה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully