וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה מי מת?

נדבר גל

5.6.2010 / 12:15

החיות הקדומות שכבר לא איתנו היו יכולות להיות די מתאימות לנוף שלנו היום. האמת? יש סיכוי לא רע שממותה חוזרת לסיבוב נוסף

תארו לכם כמה כיף היה יכול להיות אם היה אפשר, כמנהגו של פרד מהפלינסטונס, לצעוק "יאבא דאבה דו!" ולגלוש על זנב של דינוזאור הישר אל הסובארו. תסריט זה איננו אפשרי משתי סיבות: א'- אין לנו סובארו. ב'- הדינוזאורים נכחדו לפני 65 מליון שנים. הם לא היחידים כמובן- מהטיגריס הבאלי ועד הקרפדה הזהובה, רבבות זנים של חיות נכחדו מהעולם במשך השנים. זהו תחילתו של מסע אחר החיות הנכחדות המעניינות ביותר. קשה להגיד שהן נמצאו. כתבה ראשונה בסדרה.

הדינוזאורים

פעם, לפני הרבה מאד שנים, הרבה לפני שכולנו היינו כאן, שמעון פרס נבחר לכנסת. קחו עוד כמה מיליוני שנים אחורה ותגיעו לעולם פראי וקדום, בו שלטו הדינוזאורים. השם דינוזאור מורכב למעשה משני מונחים יווניים- "דינוס" ו"סאורוס"- לטאה ענקית. ואכן, היו הדינוזאורים דומים, לפחות חיצונית, ללטאות ענקיות ומופלאות, אשר חלשו על העולם עם תחילת תור היורה, לפני כ200 מליון שנה. אמנם הדינוזאורים נכחדו לפני בערך 65 מליון שנה, אך עד היום הם נחשבים לחיות הנכחדות המפורסמות והמסקרנות ביותר. אין סוף לסדרות ולסרטים אשר נעשו על אותן לטאות מופלאות. דנבר הדינוזאור האחרון היה נצר לשושלת דינוזאורים ארוכה, שבנוסף להיותו פריט ארכיאולוגי מרתק ידע גם לנגן בגיטרה ולעשות דאווינים בסקטבורד. שפילברג בכבודו ובעצמו עשה על הדינוזאורים את טרילוגיית פארק היורה, וגם בישראל עשו לדינוזאורים כבוד באלבום הילדים של ארקדי דוכין ומיכה שטרית "אחלהזאורים" העוסק כולו ביצורי הפרא ההיסטוריים.

הדינוזאורים חיו על פני כוכב הלכת כמעט 135 מליון שנים והיוו קבוצה מצטיינת מבחינה אבולוציונית. זו הסיבה שהיכחדותם נותרה בגדר תעלומה. עדיין, יש מספר סברות להיעלמותם המסתורית:

1. רוב העוסקים בדבר מאמינים כי מטאור עצום נחת על פני כדור הארץ וגרם לענן אבק. טוענים כי ענן זה חסם את השמש במשך מספר חודשים- מה שגרם להידלדלות דרסטית בכמות הצמחייה ובמזון הדינוזאורים, אשר גרמה בסופו של דבר להכחדתם.

2. טענה פופולארית אחרת היא שבתקופת הדינוזאורים לא היה חורף, ושרר כל השנה אקלים חם וקייצי (קצת כמו ישראל 2010, כשחושבים על זה). באיזשהו שלב האקלים הזה התחלף בעונות השנה ואילו הדינוזאורים לא עמדו בקור והפכו לארטיק ארכיאולוגי.

3. יש הסוברים כי הדינוזאורים מתו מהרעלה. הטענה היא שסוג חדש של צמח היה רעיל וכל דינוזאור שאכל ממנו מת. גם הדינוזאורים אוכל הבשר הורעלו לאחר שאכלו את הדינוזאורים המורעלים. בטענה קיים דופי מהבחינה שצמחים רעילים אכלסו את העולם כ10 מליון שנים לפני הכחדת הדינוזאורים ואין מדובר באירועים חופפים.

כפי שאתם רואים, אף אחד לא באמת יודע מדוע נכחדו הדינוזאורים. חידה זו העסיקה אותנו ועוד תעסיק אותנו למשך שנים רבות. מה שבטוח, קצת חבל שהם נכחדו. אילו הדינוזאורים היו חיים בקרבנו זה היה נהדר- היינו יכולים לבחור אם לגדל כלב, חתול או גיגאנוטוזאור קרוליני. היינו גם מסוגלים לטפס על ברונטזאור ענק ולהשקיף על העולם מלמעלה. כמו כן, הודות לדינוזאורים קטלניים והרסניים כמו הטירנוזאורוס רקס, יש לשער שהיו ברמת גן קצת פחות בניינים.

הממותה

הרבה אחרי הדינוזאורים, בעידן הקרח, התהלכה בכבדות על פני האדמה ישות גדולה ומסורבלת אשר התנשאה לגובה של עד כחמישה מטרים. לא מדובר באבא שלי לאחר ארוחת החג כי אם בממותה, אשר נראתה כמו פיל עצום ושעיר והייתה בעלת שנהבים ארוכים ומעוגלים אשר שימשו לחפירה ומציאת צמחיה. אחד מאויבי הממותה, יחד עם הטיגריס השנחרבי (ע"ע), היה למעשה האדם הקדמון, הלא הוא סבא רבא שלנו. כשאני חושב על זה, סבא חיים באמת לא מחבב במיוחד ממותות.

לאחרונה סוברים מדענים כי ניתן יהיה להחזיר לחיים את גזע הממותות שנכחד באמצעות גופות של ממותות שנמצאו מתחת לשכבת קרח מסיביר. זה יהיה מגניב אם הם יצליחו- נוכל לאכלס את הממותות בחופי הים: במקום להסתרבל עם שמשיה נוכל פשוט לשבת בצל של ממותה אקראית ובמקום תשתית של מקלחות נוכל להתקלח עם חדק של ממותה. חוץ מזה, מדובר ביונק הגדול ביותר שנע אי פעם על פני היבשה- סביר להניח שכולנו נראה לידו קצת יותר רזים. וזה רבותי, הדבר החשוב באמת.

הטיגריס השנחרבי

אחד מאויבה המרים של הממותה היה הטיגריס השנחרבי. כמו לממותה גם לו היו שיניים ארוכות ובולטות (מה שכנראה היה באפנה אז. לכו תבינו) והוא היה כפול בגודלו מאריה ממוצע.
הטיגריס השנחרבי והאימתני ניזן מטרף כמו תאואים, ביזונים וממותות (וכנראה פלט אחר כך בשיעול כדורי צמר של ממותה כמו כל חתול טוב). משום גודלו ומבנה גופו, הטיגריס השנחרבי אינו היה בנוי לריצות והיה צד מהמארב. לכן, כשכדור הארץ החל להתחמם, ופחתו המקומות להסתתר בהם, החל הטיגריס השנחרבי להיכחד.

אולי לכם הוא נשמע קשוח וקטלני, אבל אפשר לשער שהוא היה חתול ביתי פרא- הסטורי. כי אחרי הכל מה זה הלוקסוס הזה? להיכחד בגלל קצת שמש? נראה לי שהוא סתם מנסה לשחק אותה קרבי, ושהדבר הכי מרגש שהוא אי פעם עשה היה להיחנק מעצם של באפלו. סלחו לי, אך אינני רוכש הרבה כבוד לחיה שסיבת היכחדותה היא שלא היה מזגן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully