וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקבלת הפיטורים לחץ like

סיגל ארביטמן

4.6.2010 / 6:00

הודעה על פיטורים דרך פייסבוק - החידוש המכוער האחרון ביחסי העבודה בישראל • הקידמה הטכנולוגית הופכת את חיי המפוטר לתלויים בחסדי הפקס, המסרון והמייל • מלצר שפוטר דרך פייסבוק: "איפה הכבוד המינימלי?" • החוק, אגב, עומד לצד הקורבן

לא כיף לגלות שפוטרתם. לא כיף להבין שלא מרוצים מכם ושמעדיפים שתפנו את מקומכם לעובד שיעשה את העבודה טוב יותר. קיצוצים, משבר כלכלי, מיתון - בשורה התחתונה תמיד תעלה השאלה "מה עשיתי לא בסדר?". עכשיו תדמיינו שמודיעים לכם על פיטוריכם בפקס שמצרצר פתאום במשרדכם. או דרך האי?מייל שלכם במחשב. או בצפצוף מסרון. או - וזאת ה"הברקה" הטכנולוגית האחרונה - באמצעות צ'אט בפייסבוק.

רועי אברהם, 24, לא האמין למראה עיניו כשהבין שמעסיקו מפטר אותו דרך הצ'אט. אברהם, סטודנט לקרימינולוגיה מהיישוב שהם, עבד בשלושת החודשים האחרונים כמלצר בבית קפה, מימן את לימודיו באוניברסיטה והיה מרוצה. עד שלפני שבועיים גילה ששירותיו כעובד לא נחוצים עוד, באמצעות הודעה ששלח אליו מנהל העבודה שלו בצ'אט של הרשת החברתית הפופולרית. הפייסבוק היה צורת תקשורת לגיטימית בין הנהלת אותו בית קפה לבין עובדיה, אבל אברהם לא חלם שכך גם יקבל את ההודעה על סיום עבודתו.

"רציתי לדעת אם רשימת המשמרות שלי התקבלה במועד. שבוע קודם איחרתי ביום אחד בהגשת המשמרות, וכעונש לא שובצתי לעבודה במשך כל אותו שבוע. כששלחתי את המשמרות לשבוע החדש היה חשוב לי לוודא שהבוס קיבל אותן. כתבתי לו בצ'אט של הפייסבוק, ולהפתעתי הוא ענה לי שהוא לא משבץ אותי בכלל. כששאלתי אותו מה זאת אומרת, הוא ענה לי 'מה שאתה מבין מזה'".

ומה הבנת באמת?
"התחלתי להבין שהוא מפטר אותי, ושהוא מודיע לי את זה דרך הפייסבוק. הייתי בהלם. מהפיטורים עצמם, כמובן, אבל גם מהאופן שבו זה נעשה. אין לי בעיה עם זה שפיטרו אותי, זו זכותם, אבל יש דרך. למה ככה ולא פנים אל פנים? מה עם כבוד מינימלי? בוס צריך לעמוד מול העובד שלו ולהגיד לו את הדברים. הרגשתי מושפל. רק אחרי שאיימתי שצעד כזה לא יעבור בשתיקה מבחינתי הזמינו אותי לקבל מכתב סיום עבודה, וגם זה רק אחרי תלאות רבות. שימוע, שהוא גם זכותי, לא ניתן לי בכלל. עד היום".
אברהם הוא, מן הסתם, לא העובד האחרון בישראל שיפוטר דרך פייסבוק. התפתחות התקשורת המהירה
בשנים האחרונות מספקת עוד ועוד דרכים יצירתיות למעבידים להיפטר מעובדיהם בהינף מקלדת.

בעקבות שיטת פיטוריו יצר אברהם קשר עם חברת הכנסת שלי יחימוביץ' (עבודה). לדברי יחימוביץ', כששמעה את הדברים היא "קפצה מהכיסא": "מעבר לחוקי העבודה שנרמסים כאן ברגל גסה, חשוב לדבר על ההיבט הנפשי שגורם למעסיק לחשוב שמותר לו לעשות דבר כזה, ולא משנה מה הסיבה לפיטורים. זה נורא שעובדים נתפשים היום כמוצר שאפשר להשתמש בו ולזרוק. אני נתקלת במקרים רבים שבהם מעסיקים מתעמרים בעובדים שלהם, מתייחסים אליהם לא כבני אדם אלא כיחידת עבודה שיש להוציא ממנה את המקסימום, רק כי הם יכולים. המינימום שמגיע לאדם הוא שהמעסיק שלו יסתכל לו בעיניים".

יחימוביץ' מתייחסת, מן הסתם, גם למקרה שהתרחש בחברת דפי זהב לפני כחמש שנים. מנכ"ל החברה דאז שלח אי?מייל פיטורים למנהל מחלקת האינטרנט של החברה, פיטורים פומביים, אונליין, בתפוצה רחבה לכל העובדים ולכל מכותבי המנכ"ל. העילה לפיטורים היתה התמרמרותו הצינית של מנהל מחלקת האינטרנט על מתנת חג הפסח הצנועה, לשיטתו, שקיבלו העובדים בחברה.

ח"כ יחימוביץ', נראה לך שמעסיקים מנצלים את ההתפתחות הטכנולוגית כדי לפטר אנשים? היום יותר קל לעשות את זה במסרון או בצ'אט.
"הגורם הוא לא התקשורת. גם לפני 20 שנה היה אפשר לפטר עובד בלי לעמוד מולו, בטלפון או במברק. זה קשור לזילות כבוד האדם כעובד, ולכך שרק שליש מהעובדים בארץ מאוגדים. יש פגיעה מאוד קשה בזכות העובדים להתאגד, אף שהמודעות לנושא עלתה לאחרונה, ראי מקרה עובדי עיתון 'הארץ' שהתאגדו, הקלדניות בבתי המשפט או העוזרים הפרלמנטריים. אבל עדיין יש לא מעט עובדים שנשארו חלשים ובלי יכולת להתאגד, כמו עובדי חברות קבלן. ועד חזק במקום העבודה עוזר להתמודד עם שרירות לב מצד המעסיק".

מסרון לפני כניסת שבת

המקרה של רועי אברהם ופיטוריו בפייסבוק אינו המקרה היחיד של שימוש בטכנולוגיה עדכנית במטרה להיפטר מעובדים שאין צורך בהם. במארס האחרון עלו לכותרות פיטוריהם של כ?80 עובדים בחברת קוסמטיקה גדולה שנמכרה. סדרניות החברה קיבלו מסרונים לטלפונים הניידים שלהן, חלקן לפני כניסת השבת, שזימנו אותן להגיע למשרדי ההנהלה ביום ראשון ולא לעבודה כרגיל. בפגישה התכוונה ההנהלה לערוך לסדרניות שימוע, כמתבקש בחוק, ואז לפטרן. "לא תיארתי לעצמי שככה זה ייגמר", מספרת צביה פלדרמן, ממקבלות מסרון הפיטורים, "התחושה כל כך משפילה ומבזה, שבאמת אין מה להוסיף. הכל מתגמד לעומת ההרגשה שהודעת פיטורים כזו יוצרת".

מה הרגשת באמת כשפתחת את המסרון?
"אני זוכרת שחשבתי לעצמי, 'איך אעביר כך את סוף השבוע?'. זו תחושה כבדה ומאוד לא נעימה. כולנו כעסנו שזה נעשה כך. חלקנו קיבל את המסרונים ממש בבוקר יום שישי".

הלכת למשרדי ההנהלה לשימוע?
"ברור שהלכתי. נתנו לנו מכתב פיטורים. לא אמרו לנו כלום על המסרון, לא הסבירו, לא התנצלו. מנכ"ל החברה שרכשה אותנו בכלל לא דיבר איתנו. כשהגענו למשרדי ההנהלה הוא לא רצה לפגוש אותנו. חלק מאנשי הוועד שלנו נכנסו לדבר איתו בכל זאת, ואני מניחה שהיתה שם שיחה מאוד קשה. הוועד דרש תשובות והסברים לאופן הפיטורים המשפיל, אבל אני לא יודעת אם הוא קיבל תשובות".

היה לכם ועד. הייתם בקשר עם ההסתדרות?
"בוודאי. הבעיה היתה שפנינו להסתדרות בשלב די מאוחר, אחרי שדברים כבר נקבעו. במסגרת הזמן שהיה להם לעזור הם עשו את המקסימום. הם הצליחו להשיג לנו פיצויים גם על הפיטורים וגם על עוגמת הנפש".

שיטות הפיטורים החדשות מעלות שאלות: האם יצרנו בעצם מפלצת? האם הטכנולוגיה שנועדה להקל על חיינו תוקעת לנו סכין בגב כשהיא מנוצלת בדרך כזו?
"הבעיה היא תחושת ההשפלה שנוצרת אצל העובד", אומרת חנה סלע, מנהלת מכון הדס, שמכין מועמדים למבחני מיון ולראיונות עבודה, "מעבר לכך שהפיטורים עצמם הם עניין קשה, תארי לך מה זה להתמודד גם עם ההשפלה מכך שהפיטורים בוצעו בפקס, או במקרה הטוב בשיחת טלפון".

מה קורה לעובד שמפוטר בצורה כל כך פוגענית?
"ההשלכות מיידיות, ולצערי במהלך עבודתי אני נתקלת בדוגמאות כאלה לרוב. פיטורים הם משבר לכל דבר, כמו מוות של מישהו אהוב או גירושים, ולכן הפגיעה דרמטית. מגיעים אלינו אנשים שהדימוי העצמי שלהם נפגע והרצון שלהם להתאמץ למצוא עבודה חדשה מתערער. בגדול נוצרת תחושת אשמה מצד המפוטר, שלרוב היא לא מוצדקת בעליל".

ב"ה ממרכז הארץ, שפוטר מעבודתו באמצעות הודעה בפקס, מסכים. "לקח לי חצי שנה להשתחרר מהקטע הזה", הוא מודה. ב"ה עבד כסמנכ"ל שיווק בחברת תיירות בינונית בגודלה במשך כשלוש שנים. לפני כשנתיים פוטר בפקס שקיבל ביום בהיר למשרדו. "זה קרה בלי שום הודעה מוקדמת. אני מניח שבעקבות צמצומים מערכתיים או שינויים במבנה החברה החליטו לקצץ אותי ועוד כמה חבר'ה. באתי בבוקר למשרד וראיתי שהתקבל פקס. ניגשתי לקרוא אותו - ועיניי חשכו. הפקס מוען אלי ובישר לי בחביבות שעקב נסיבות שלא קשורות אלי, ההנהלה נאלצת להודיע לי על הפסקת עבודתי. הייתי בשוק. זה היה פקס מאוד נימוסי ולא פוגעני כביכול, אבל הדרך שבה זה נעשה פגעה בכל זאת. בשניות הראשונות כל מה שחשבתי היה שהם שלחו לי פקס! רק אחר כך התעשתי והתחלתי לדאוג לגבי הפיטורים עצמם".

מה עשית?
"הרמתי טלפון למי שהיה חתום על הפקס ושאלתי אותו על מה ולמה. הוא טען שזה הגיע מלמעלה ושבעצם הפקס נועד לבוא לקראתי ולקראת שאר העובדים שפוטרו כך באותו יום, כי בדרך הזאת החברה הצליחה לתת לנו התראה מספקת. הוא אמר שאין לו זמן לשבת עם כל אחד מאיתנו בנפרד".

קצת חוצפה לטעון שהכל לטובתך.
"תשמעי, גם אני מנהל וגם אני לצערי נאלצתי לפטר אנשים. זה הדבר הכי מעצבן שיכול להיות לך בלוח הזמנים. אבל אם מחליטים לעשות את זה - אתה צריך שיהיה לך אומץ להסתכל לאדם בעיניים. זו פחדנות לגלגל את האחריות על איזה גורם ערטילאי שיושב 'למעלה'".

ב"ה המשיך הלאה, עשה הסבה מקצועית ופנה לתחום אחר, אבל יש רבים שעבורם ההתאוששות מסיטואציה כזו ממש לא פשוטה. סלע: "במכון שלנו אנחנו תמיד מנחים את המפוטרים להסתכל קדימה, להתגבר על רגשות האשמה או העלבון ולהיערך לראיון הבא ולעבודה הבאה. אנחנו עוזרים להם להתמודד עם הטראומה. במקרים של פיטורים, הרבה פעמים האלמנט הראשון שמשפיע הוא ההפתעה: לא ציפיתי לזה, איך לא ראיתי את זה בא. העובד ממש בהלם. על אחת כמה וכמה כשזה נעשה בצורה מעליבה".

החוק מפצה על העלבון

במצבים מסוימים, פנייה לבית דין לענייני עבודה יכולה לסייע בשמירה על החוק, ויכולה לעזור למפוטר לחוש שהשליטה חוזרת לידיו. מדינת ישראל, שהחלה את דרכה כמדינה סוציאליסטית, שמה דגש רב על דיני עבודה, והיא אחת המדינות המעטות בעולם שמחזיקות בית דין לענייני עבודה.

על פי החוק, ההגנה על עובד היא הגנה על כבודו כאדם, מתוך ראייה שמקום העבודה הוא המקום שבו הוא מממש את עצמו כאדם. החוק מפרט מה הם פיטורים בלתי מוצדקים (למשל בשל הריון או היעדרות עקב מילואים) ומה הן זכויותיו של המפוטר (האופן שבו נמסרת הודעת הפיטורים, מכתב סיום עבודה וזכות מתן שימוע). כן יש פסיקות שקובעות כי הליך הפיטורים חייב להתבצע באופן שמכבד את העובד.
עו"ד בטי מצר?לוי, סמנכ"ל האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות העובדים הלאומית: "החוק מאוד מפורט בשאלות של פיטורים וזכויות העובדים. כל עובד, גם במגזר הפרטי וגם בציבורי, זכאי לשימוע, שכולל גם את הזכות לקבל הודעה מראש על הכוונה לפטרו וגם הסבר בדבר הסיבות להפסקת העבודה.

"זכות נוספת של העובד היא קבלת הודעת הפיטורים בכתב - לא בטלפון ולא במסרון. פיטורים שלא נעשים בכתב מעידים על דרך התנהלות פגומה. מעבר לכך, מעביד שלא נותן לעובד הזדמנות להיפגש עימו פנים אל פנים מפר את חובת ההגינות המוטלת עליו, ועל כן מתנהג שלא בתום לב, וגרוע מכך - פוגע בכבודו של העובד כאדם".

החוק מתייחס לפיטורים שנעשים באופן משפיל?
"החוק מתייחס לזכויות העובד ולחובות המעביד, אבל הפסיקה קובעת שהמפטר חייב לנהוג במפוטר בהגינות, ובכלל זה לא לפטר אותו דרך הצ'אט בפייסבוק. אמנם הפסיקה לא מתייחסת לפיטורים כאלה באופן ספציפי, אבל אפשר להבין שזו לא דרך הוגנת. הפסיקה קובעת שפיטורים שבוצעו בחוסר תום לב ובאופן שלא מכבד את העובד הם בלתי חוקיים - והעובד יכול לתבוע פיצוי כספי נוסף על עוגמת הנפש והעלבון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully