וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפני הגולים: אזהרת מלריה למבקרי המונדיאל

אריאל נוי

3.6.2010 / 10:37

משרד הבריאות ומומחים רפואיים ממליצים לחובבי הכדורגל המתכננים לבקר במשחקי גביע העולם להיערך כנגד המלריה. מדובר באחת המחלות הזיהומיות השכיחות בעולם

משרד הבריאות ממליץ: המבקרים בדרום אפריקה לקראת המונדיאל בדרום אפריקה צריכים להיזהר ממלריה. המלצת משרד הבריאות נוגעת לאוהדי הכדורגל ולמטיילים כאחד. מנהל היחידה למחלות זיהומיות ומרפאת המטיילים בבית חולים בני ציון בחיפה, פרופ' ישראל פוטסמן: "למעשה, כל אדם ששהה בארץ טרופית הנמצאת תחת סיכון, עלול לפתח מלריה בשבועות או בחודשים הראשונים לאחר חזרתו" .

"יש לזכור שהסימפטומים של מחלת המלריה (קדחת הביצות) אינם ייחודיים", מזהיר פרופ' פוסטמן. "בתחילה מופיעים כאבי ראש, עייפות, חולשה, אי נוחות בבטן וכאבי שרירים. בהמשך מופיע חום, בתחילה באופן שאינו עקבי. לאחר מספר ימים הוא מופיע בגלים סדירים בעלי מחזור של יומיים, מלווה בצמרמורות עזות, כאשר בין ההתקפים התחושה היא טובה יחסית. בכל מקרה של חשד למלריה רצוי להגיע לחדר מיון".

למלריה אין חיסון, והטיפול בתסמיניה הוא תרופתי. ממשרד הבריאות נמסר כי "לנוסעים לגביע העולם, בין אם הם משלבים טיול בדרום אפריקה ובין אם לאו, מומלץ לפנות למרפאה מוכרת המיועדת למטיילים, על מנת להתחסן על פי המלצות של משרד הבריאות". למתעניינים, משרד הבריאות פרסם את רשימת הוירוסים שנגדם יש להתחסן בטרם יציאה למשחקי גביע העולם: שפעת 1N1HA, דלקת כבד נגיפית A, פוליו, חצבת, אדמת, חזרת, דיפתריה-טטנוס ואחרון: חיסון נגד מחלה מנינגוקוקית. "לנוסעים המשלבים טיול בדרום אפריקה, מומלץ לשקול חיסונים נגד דלקת כבד B, טייפואיד, כלבת ותבחין טוברקולין".

פרופ' פוטסמן הוסיף כי "התרופות לטיפול מונע הנמצאות בארץ הן מלרון, מפלוקווין ודוקסילין, כאשר לכל אחת מהן רמת יעילות שונה. לתרופת המלרון יעילות של 98% ושיעור נמוך ביותר של תופעות לוואי. למטיילים מומלץ לרכוש את התרופות כבר בארץ. חשוב לדעת כי במדינות העולם השלישי קיים חשש כבד מזיופי תרופות, מחקרים שבוצעו במזרח הרחוק מצאו למשל, כי 15% מהתרופות הן מזויפות. לכן עדיף להצטייד בתרופות הללו בארץ".

כל שנה: 100 ישראלים חולים במלריה

אלה שרוצים לטייל גם באתרי הטבע הפראי בדרום אפריקה צריכים לדעת כי מחוץ לערים קיימים אזורי סיכון גבוהים למלריה. לפי נתוני משרד הבריאות, הסיכון למלריה אינו פוחת במשך כל השנה, ורמת הסיכון עולה בצפון-מזרח המדינה. המלריה בדרום אפריקה גם לא פסחה על שמורת הטבע המפורסמת פארק קרוגר, הנמצאת פחות מ-300 ק"מ מיוהנסבורג. איציק מזרחי, מנהל התוכן באתר "למטייל" הסביר שביקור בדרום אפריקה בלא סיור באתריה השונים הוא החמצה גדולה. "חבל לבקר באזור מבלי לערוך טיול של יומיים-שלושה בספארי, או לפחות בפארק קרוגר. לא פלא שמבקרים בו 700,000 איש בשנה".

מחלת המלריה הינה מחלה טפילית המועברת על ידי עקיצת נקבת יתוש האנופלס, אחת מהמחלות הזיהומיות השכיחות ביותר בעולם. על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי, 250 מיליון מקרי מלריה מדווחים בעולם מדי שנה. מתוכם, 212 מיליון באפריקה, 21 מיליון באסיה, 8.1 מיליון במזרח התיכון ו-2.7 באמריקה. באפריקה נמצאות כל חמש המדינות בהן מקרי המוות כתוצאה ממלריה הם השכיחים ביותר: ניגריה, קונגו, אוגנדה, אתיופיה וטנזניה. על פי ההערכות, בכל שנה חוזרים לישראל כ-100 מטיילים שחלו במלריה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully