וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גיבורי השייטת: די להלקאה העצמית

עודד טירה

3.6.2010 / 7:38

התקשורת בישראל יצאה בקול גדול בימים האחרונים וקבעה כי המבצע למניעת הגעת הספינות לעזה נכשל. עם כל הכבוד למומחים השונים שתרמו לקביעה הזו, איני בטוח שהם ירדו לעומק חקר העובדות.

היו בעיות בתכנון המבצע, אבל אם ארצה להיות רדוד, כמו רוב הפרשנים האחרים שהתבטאו בתקשורת, אוכל לומר כי מבחינה צבאית בפועל - המבצע עצמו, על רקע ההתפתחויות בשטח, דווקא היה מוצלח מאוד.

* * *

ראשית, אין כל ספק כי המשימה בוצעה. הספינות לא הגיעו לעזה ובכך נשמרה הריבונות הישראלית. המבצע היה חוקי, על פי החוק הבינלאומי, ולכן הכינוי שניתן לו על ידי טורקיה, "אירוע טרור של מדינה", אינו נכון.

המבצע הצליח

הכוח שפעל לביצוע המשימה, חיילי השייטת, היה כוח איכותי. לכוח היתה תוכנית שהתבססה על מידע ועל "הסכמים" בלתי כתובים (שלא כובדו). היתה לו גם תוכנית חלופית למקרה שתהיה אלימות, ולראיה - לכוח היה גם נשק חם.

אכן, תוך כדי ירידת הכוח לאונייה ולאחר שראשוני הלוחמים ירדו וספגו התקפה בנשק קר, ואולי גם בנשק חם, שינה הכוח את השיטה ועבר לשיטת לחימה כדי לבצע את המשימה בדרך הקשה, תוך כדי שימוש בנשק חם.

כאשר מנתחים את המבצע, חשוב לזכור שמדובר בפעולה ימית שהתבצעה כמעט ללא הפתעה. ומה עוד שלכוח התוקף ממילא יש מעט מאוד אופציות לעלייה לאונייה. לטוענים שהיה אפשר לפגוע בגניבה במנוע האונייה, אומר כי יש להגן על ריבונות ישראל באורח גלוי ומובהק, ללא השארת מקום לספק לגבי צדקת הפעולה גם בעיני המבצעים וגם בעיני העולם.

לפעולה היה גם ערך מרתיע. אני מניח שמספר האנשים שיבקשו לחזור ולהשתתף בפעולה כזו בעתיד יקטן עתה, בטח לנוכח התוצאות ולנוכח הפגנת הנחישות של הכוח הצה"לי, וכך גם לגבי הנחישות של הדרג המדיני, בראשות בנימין נתניהו ואהוד ברק (אם כי מי שעשויה לפגוע מעט בתחושה שאנחנו נחושים היא, כמובן, התקשורת).

* * *

יש להודות כי ייתכן מאוד שלפעולה תהיינה תוצאות מדיניות שליליות. עם זאת, חשוב לזכור כי ארדואן, ראש ממשלת טורקיה, מחפש סיבות להאשים את ישראל, והוא היה מסית נגדנו בכל מקרה.

מובן שלו קרה מקרה הפוך, כלומר אונייה ישראלית היתה מאיימת לפגוע בריבונות הימית של טורקיה – הוא היה פועל בצורה דומה, או מחמירה יותר, כדי להבטיח את הריבונות הטורקית.

* * *

בכל מקרה, הבעיה שלנו היא שלא מדובר בשאלה מי צודק אלא באיך מתמודדים עם מה שממשלת טורקיה רוצה לעשות ולהשיג.

ברור שהממשלה הטורקית היתה יכולה למנוע את המשט והיא אף התבקשה לעשות זאת - אך לא נענתה. לישראל לא היתה אופציה אחרת אם אנחנו רוצים לשמור על ריבונותנו, ומבחינה צבאית, חיילי השייטת פעלו למופת, בתעוזה ובקור רוח שרק מעטים מסוגלים להם. הפעולה אף יצרה הרתעה לא מבוטלת, והסיכוי שבמשט נוסף תהיה התנגדות דומה לזו שראינו הולך ופוחת.

בסיכומו של דבר יש לזכור כי במבצע הזה גם נאסף חומר תקשורתי רב וחשוב לטובת הקרב על דעת הקהל העולמית.

בצילומים שהוצגו נראה בבירור כי אנשי "משט השלום" כביכול לא היו אלא פורעים אלימים שניסו לבצע לינץ' בחיילים מרשימים ביותר, וכואב מאוד לראות את חיילי צה"ל מוכים, מונפים ומושלכים מהסיפון.

עתה יש חשיבות רבה לערוך את החומר ולהפיצו בעולם, אפילו אם נממן זאת בעצמנו, הרי איננו יכולים לסמוך על רצונם הטוב של עורכי העיתונים והתקשורת במדינות השונות.

הכותב הוא תא"ל במיל

  • עוד באותו נושא:
  • משט לעזה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully