וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נדחה הדיון על הקמת מפעל גז בצפון

אריאל נוי

2.6.2010 / 15:19

הדיון בוועדה לתכנון ובנייה על הקמת מפעל הגז, שיצחק תשובה ושותפיו מבקשים להקים בחוף הכרמל, נדחה למועד לא ידוע. יישובי האזור והחברה להגנת הטבע דורשים לבנותו בים

הדיון בוועדה הארצית לתכנון ובנייה בנוגע למיקום מפעל הגז שמבקשים להקים יצחק תשובה ושותפיו, חברת "נובל אנרג'י" ו"ישראמקו", בחוף הכרמל נדחה היום (רביעי) למועד לא ידוע. החלטת הוועדה לדחות את הדיון התקבלה על רקע מאבק שמנהלים תושבי חוף הכרמל והחברה להגנת הטבע בדרישה להקים את מפעל הגז על גבי אסדה בים.

הקמת המפעל הביאה למאבק משותף של החברה להגנת הטבע, שלוש רשויות ומטה המאבק מיוחד שהוקם. החברה להגנת הטבע והרשויות זיכרון יעקב, המועצה האזורית חוף הכרמל ופורדיס מתנגדות להקמת המפעל בחוף וחותרות לאופציית אסדת הים. בתחילת השבוע החליטה ועדת העורכים של הוועדה הארצית לתכנון ובניה לדחות את הדיון, והוא היה אמור להתקיים היום.

מפעל הגז מיועד לקלוט גז טבעי שישאב מאתרי הקידוח "דלית" ו- "תמר", הנמצאים מול חופי חיפה. סמוך לאמצע חודש מאי הגיש היזם תסקיר סביבתי שבחן מספר חלופות, בין החלופות: חדרה מצפון למכון טיהור השפכים, עין איילה במחצבה, קיסריה, אשדוד במתם תחנת קליטת הגז, דור צפון ודור דרום. על פי התסקיר, החלופה המועדפת היא דור.

"התנהלות לא תקינה"

בדיון הוצגו בפני חברי הוועדה עובדות המתארות התנהלות שאינה תקינה של כל תהליך בחירת מקום הקמת המפעלים. היזמים דרשו מהוועדה הארצית לקבל את ההחלטה הסופית בנוגע למיקום המפעלים וזאת בכדי שיחלו בהקדם עבודות ההקמה. לדבריהם, הם כבולים בבלוח זמנים קצר, מאחר שמשק האנרגיה של מדינת ישראל זקוק לגז מ"תמר" ו-"דלית" כבר החל משנת 2012.

מדינת ישראל אפשרה ליזם לקיים את הליך התכנון במלואו, לרבות תסקיר השפעה על הסביבה וסקר חלופות. כרמל סלע, ראש המועצה האזורית חוף הכרמל, טען כי "תוצאות התסקיר שהוגש ע"י היזם רק העצימו את המאבק הציבורי בקרב התושבים והיום אנחנו מאוחדים יותר מתמיד. היזם, המדינה ובעלי ההחלטות בדבר צריכים להבין כי החלופה הנכונה היא בים. השבוע הוחלט כי החלופה הימית תחזור לסדר היום הציבורי וזה הישג גדול עבורנו. נכון להיום אנחנו עורכים סדרת פגישות עם מומחים בנושא על מנת ליצור תסקיר סביבתי וסקר סיכונים שלנו".

בישיבת המליאה האחרונה של המועצה האזורית חוף הכרמל תבקשו חברי המליאה להצביע עבור תקציב נוסף בסך 150 אלף שקלים להמשך המאבק במתקן הגז, כל חברי המליאה החליטו פה אחד ובאופן גורף על אישור התקציב. בחברה להגנת הטבע נאבקים אף הם במפעל גז בחוף. לדברי נציגי החברה יש חשיבות רבה למפעל הגז בישראל. בתסקיר מיוחד שכתבו על השפעה על הסביבה ציינו: "לתוכנית להבאת הגז הטבעי חשיבות רבה מבחינה סביבתית - הפחתה משמעותיות של פליטות מזהמים, מהבחינה הכלכלית – הורדת עלויות הפקת אנרגיה ומבחינת העצמאות האנרגטית של מדינת ישראל – צמצום התלות במקורות אנרגיה ממדינות אחרות".

אך בחברה להגנת הטבע מודעים לסיכונים בריאותיים ובטיחותיים. "תחנת הקבלה של הגז היא מתקן תעשייתי בעל מופע בולט בשטח הכולל בין היתר מיכלי דלק וארובה לנישוף גז אופיו של המתקן, מיקום התחנה בדור, בקיסריה או באתרים סמוכים יגרום שינוי מהותי של אופי האזור, ויביא לפגיעה במשאבי טבע, נוף, שטחים פתוחים ולפגיעה באיכות חיי התושבים", נכתב בתסקיר. בחברה להגנת הטבע מציינים כי החלופה הטובה ביותר היא על גבי אסדה בים.

משותפות תמר נמסר בתגובה לוואלה! חדשות: " אנחנו סומכים על שיקול הדעת המקצועי של הוועדה הארצית לתכנון ובניה. כפי שהצהרנו בעבר, אנו נתמוך בכל חלופה שתקבע על ידי הוועדה, שהיא הגוף המוסמך לעניין קביעת החלופות, ואשר תאפשר את הספקת הגז הטבעי, כחול לבן, למשק הישראלי במועד אשר נקבע על ידי המדינה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully