וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח מטורקיה: מחכים לעצורי המשט

איתמר בטיטו, שליח וואלה! לטורקיה

2.6.2010 / 9:31

ברחובות אנקרה ואיסטנבול מחכים כעת לעצורי המשט לשבירת המצור מעל עזה, שצפויים להגיע היום. במסדרונות הדיפלומטים מנסים להרגיע את הרוחות בין ישראל וטורקיה

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק)

ברחובות טורקיה מחכים כעת לאזרחים שהשתתפו במשט לעזה. האזרחים הטורקיים שהיו על המשט יגיעו היום והם צפויים להתקבל כגיבורים של ממש. שלושה ימים אחרי ההשתלטות של כוחות צה"ל על שש הספינות, עוצמת ההפגנות ברחוב הטורקי אמנם פחתה, אך ברחובות אנקרה עדיין יש זעם עצור כלפי ישראל, זעם שעלול להתפרץ בכל רגע.

מפגינים יצאו גם אתמול לרחובות באנקרה ובאיסטנבול, אך לא באותה כמות ובאותה עוצמה של הפגנת הענק מול הקונסוליה באיסטנבול, יום לאחר התקרית מול חופי ישראל. בשגרירות הישראלית נרשמה התאוששות קלה לאחר ההלם מהמתקפה המילולית והתקשורתית שעות לאחר ההשתלטות על המשט, אך עדיין לא ממהרים לחזור לשגרה, זאת למרות שבמשרד החוץ נתנו הוראה למשפחות הדיפלומטים לחזור ארצה בשל המצב המתוח. הנציגים הרשמיים בכל מקרה יישארו בטורקיה, לפחות בשלב זה.

השידורים המיוחדים ברשתות המקומיות המשיכו גם אמש, בהמתנה מתוחה למוצא פיו של ראש הממשלה בפרלמנט הטורקי. וארדואן, כמנהגו בקודש, שוב לא אכזב. בסביבת השגרירות הישראלית נמתחה ביקורת על הטון בו נוקט הממשל הטורקי, וארדואן בראשו. עם זאת, קיימת הערכה יחסית למשרד החוץ הטורקי: "יש תחושה שלפחות במשרד החוץ הטורקי פועלים מהראש, בניגוד לארדואן, והם היחידים שעוד מנסים להרגיע את העניינים", סיפר לוואלה! חדשות גורם בשגרירות, "בהחלט קיימת מגמת שיפור".

גם בקונסוליה הישראלית באיסטנבול עדיין נשמר השקט התקשורתי, וחברי הנציגות ממלאים אחר הנחיות משרד החוץ ומסרבים להתראיין. גם אתמול הם נאלצו להתמודד עם משמרות מחאה, וניסו כמה שאפשר להתאים עצמם למציאות החדשה. "אנחנו עוקבים בדאגה אחר הדיווחים בתקשורת המקומית, ומנסים להרגיע את העניינים ככל יכולתנו", סיפרו לוואלה! חדשות גורמים בקונסוליה. גם כאן המתינו במתח למוצא פיו של ארדואן, וכמו חבריהם באנקרה, לא הופתעו מהטון התקיף. עוד מספרים הגורמים, כי נעשים מאמצים להסביר את העמדה הישראלית בתקשורת המקומית. עד כה, לא נרשמו פניות מיוחדות של ישראלים לקונסוליה, ולמרות התחושה הקשה, הביטחון האישי ברחבי העיר ובמדינה בכלל עדיין קיים.

כחלק מהמאמצים להרגעת הרוחות לאחר יומיים קשים של מתיחות בין שתי המדינות, שוחח אמש סגן השר לפיתוח אזורי איוב קרא עם המופתי של איסטנבול מוסטפא קרגיקי. סגן השר ביקש מהמופתי להפעיל את קשריו ולהטיף לאחווה בין העמים. "כולנו אחים וצריכים למצוא את הדרך לחיים בצוותא, כי במלחמות אין מנצחים ועדיפה דרך השלום וההידברות מייסורי המלחמות". המופתי הודה לקרא על היוזמה, והבטיח להעביר את המסר בכל מקום בו יוכל להשפיע. לדבריו, אין כל סיבה שיהיה עימות בין המדינות שעד לא מזמן היו ידידות, וכי קיימים אינטרסים משותפים בכל התחומים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully