וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השפלת השייטת היא נקמת הפלסטינים

ניר יהב, כתבנו לעניני ערבים

2.6.2010 / 8:09

רוח הקרב של פעילי השלום מעודדת את הפלסטינים בעזה ובגדה המערבית. האתוס הלאומי הפלסטיני הרוויח סיפור נוסף בתקווה למדינה עצמאית

ראש ממשלת חמאס איסמעיל הניה היה הראשון שקלט את המשמעות ההיסטורית של עימות הדמים, שהתרחש על סיפון הספינה הטורקית "מרמרה" ביום שני לפנות בוקר. בנאום שנשא בפני כלי תקשורת מכל העולם, דקות אחרי סיום התקרית, הפך הניה את התקרית בלב-ים למיתוס לאומי פלסטיני ומיצב אותה בזיכרון הקולקטיבי כמיתוס של מאבק למען זהות, חירות, שחרור ועצמאות. "ממשלתי החליטה להכריז על יום זה כ'יום החירות'", אמר הניה בפאתוס והוסיף: "החלטנו גם להעניק אותות כבוד לכל משתתפי המשט הגיבורים ולהכריז על ההרוגים במשט 'שהידים' של העם הפלסטיני".

בדבריו החדים הצליח הניה שוב לקבע בתודעה העולמית את מה שמצליחים הפלסטינים לעשות כה טוב, את התפיסה לפיה הם הקורבן ואילו ישראל היא התוקפן. "רוב הפלסטינים שצפו בפעילי המשט מכים נמרצות את חיילי השייטת, הרגישו גאווה", אמר לוואלה! חדשות העיתונאי נאסר לחאם, עורך סוכנות הידיעות הפלסטינית 'מען'. "לראות אזרחים לא חמושים מכים את הקומנדו המפורסם של ישראל היווה בשבילנו נקמה נפשית על מה שצה"ל עושה לנו בשטחים".

סירות הקומנדו בדרכן חזרה לנמל אשדוד. רויטרס
סירות הקומנדו בדרכן חזרה לנמל אשדוד/רויטרס

פתאום לא רק פלסטינים חוטפים מכות

לחאם מודה שהוא וחבריו הרגישו לא רק גאווה לנוכח המראות מלב-ים, אלא אף ספקו ידיים בהנאה: "היינו מרוצים מאד כשראינו את חיילי הקומנדו חוטפים מכות. זה הזכיר לנו את המכות שחיילי מג"ב נותנים לנו מדי יום ביומו בערי הגדה המערבית". את התמונות האלה, הוא מאמין, רבים יזכרו עוד זמן רב: "הרגשנו את הנקמה כשראינו את לוחמי השייטת, הנחשבים לעילית שבעילית, חוטפים מכות מאנשים כועסים בספינת 'מרמרה'". בכיר בארגון הפתח חולק על לחאם וטוען ש"הפלסטינים עברו כל כך הרבה אירועים קשים וחמורים, לכן אני בספק אם האירוע ייתפס כיוצא דופן במיוחד".

לדברי לחאם, הכישלון הצבאי של ההשתלטות הצבאית על המשט לעזה מצטרף לשורה של כישלונות מחפירים שרק מוסיפים מבוכה לישראל: "ראינו 600 אזרחים מכל העולם שבאים לעזה ומולם מאות חיילים ישראלים שלא מצליחים להשתלט עליהם במשך שעות ארוכות. לכך צריך להוסיף את הפאשלה של חיסול בכיר חמאס מחמוד אל-מבחוח בדובאי מלפני כמה חודשים. הרי ישראל שלחה עשרות סוכנים לחסל אדם אחד נטול-אבטחה, וגם בכך היא נכשלה לאחר שנחשפה".

מי דוד ומי גולית?

לחאם, עיתונאי פלסטיני ותיק, עוקב גם אחר ההיבט התקשורתי של סיקור המשט וקובע כי העולם לא 'קנה' את הסחורה הישראלית: "התקשורת הישראלית לא הצליחה לשכנע את העולם בעמדות הישראליות, רוב העולם האמין לסיפור הפלסטיני, לפיו הפלסטיני הוא הקורבן ולא הקומנדו הוא הקורבן. עובדה: התקשורת הערבית, הטורקית ועולמית 'מחטיפים' עכשיו לישראל". לחאם קובע עוד כי מסיבת העיתונאים שכינסו שר הביטחון ברק והרמטכ"ל אשכנזי הייתה מביכה: "בושה לישראל לראות את ברק ואשכנזי אומרים למצלמות 'הרביצו לנו, חטפנו מכות'. לא חלמתי שברק יגיד את זה".

מה שברור כעת הוא שמבחינה מדינית, נושא המצור על רצועת עזה חזר ביתר שאת לתודעה העולמית וחמאס יכול לרשום לעצמו ניצחון קטן נוסף. "הפעולה אתמול – כמו גם המצור על עזה - מסייעים לחמאס", פוסק הבכיר הפלסטיני. "חוץ מחמאס, אף אחד לא מרוויח מהפעולה הזו. כרגע נושא המצור חוזר למודעות של הקהילה הבינלאומית ואני צופה שהעולם ידרוש מישראל להסיר את המצור על עזה. אם ישראל רוצה לעשות צעד בכיוון הנכון, עליה להסיר את המצור. כך חמאס יהיה בבעיה קשה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

ישראל משחקת לידי החמאס

"כרגע חמאס מרוויח מאד מבחינה כלכלית ומדינית מהמצור הישראלי על עזה", מסביר הבכיר הפלסטיני. "ההברחות לתוך הרצועה מכניסות לו כסף רב, והוא גם דורש מס גבוה על כל הסחורות שנכנסות. אם ישראל תסיר את המצור, הסחורות ייכנסו דרך המעברים והרשות הפלסטינית ברמאללה תהיה זו שתקבל את כל המיסים מישראל וחמאס יהיה בבעיה קשה. כרגע ישראל מסייעת לחמאס מבחינה תעמולתית. אם היא תסיר את המצור, חמאס יישאר לבדו במצור".

לחאם סבור כי האירוע בלב-ים הכניס אנרגיות חדשות למאבק הפלסטיני בישראל: "יותר ויותר פלסטינים מאמינים כעת שבשנה הבאה ירושלים תהיה בידינו. אל תשאל אותי איך, אנחנו רק יודעים שהעולם כעת איתנו וישראל תיאלץ לוותר. כפי שהיא יצאה מסיני, לבנון ועזה – היא תצא מהשטחים. אנחנו מכינים את המסיבות בירושלים, ב-2011 נחגוג שם".

לפניות לניר יהב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully