וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מבצע ההשתלטות על המשט – כישלון מודיעיני"

1.6.2010 / 15:05

סגן מפקד יחידת שייטת 13 בעבר, סא"ל במיל' רון פרומר טען כי היה כשל מודיעיני במבצע ההשתלטות על המשט לעזה. "ההחלטה להשתלט על האונייה עם רובי פיינטבול הייתה שגויה"

דובר צה"ל

(צילום באדיבות דו"צ)

"במחשבה שמי שנמצא על האונייה 'מרמרה' היו פעילי שלום ולא מחבלים - ברור שהיה כשל מודיעיני", כך אמר היום (שלישי) סגן מפקד יחידת שייטת 13 בעבר, סא"ל במיל' רון פרומר. בהתייחסו להשתלטות השייטת על האונייה הטורקית שהובילה את המשט, אמר פרומר כי זאת הסיבה ש"הלוחמים ירדו מהמסוק עם רובי פיינטבול. לדעתי, ההחלטה להשתלט על האונייה בעזרת לוחמים הייתה שגויה".

עם זאת, פרומר, שפיקד בעברו על פעולות רבות של הקומנדו הימי, אמר כי פעולת הלוחמים הייתה גבורה של ממש. "מרגע שהוחלט להשתלט על האונייה בכוח, אינני מכיר דרך טובה יותר ממה שנקטו הלוחמים". ואולם פרומר מתח ביקורת על ההחלטה להשתלט בכח על האונייה. "היו יכולים לקחת את הכלים ולעצור את המשט בצורה אחרת. וההחלטה להשתלט על כלי השיט באמצעות העלאת הלוחמים לסיפון - שגויה. ישנן דרכים רבות בהם יכלו להדריך את האוניות אל נמל אשדוד. החוקים הבינלאומיים בנושא הם ברורים, וכל קברניט יודע אותם - אחרת הוא יסכן את נוסעיו.

פרומר הוסיף כי "ברמה המודיעינית, אפשר היה לצפות שיוחדר לפחות אדם אחד לתוך אותם מאות האנשים שהיו באונייה, שיעביר את תמונת המצב מבפנים וימנע מהלוחמים להיקלע למצב אליו נקלעו. אני לא הייתי רוצה להתחלף עם אף אחד מהלוחמים שהיו שם על גג הספינה". פרומר שיבח את הלוחמים שנקלעו למצב הקשה: הם לא פתחו באש עד שלא קיבלו הוראה לעשות כן, וזה מצריך קור רוח מדהים. בכל יחידה אחרת, האירוע היה נגמר בקטסטרופה הרבה יותר גדולה".

בוגר אחר של היחידה גם מתח ביקורת על תכנון הפעולה במהלך העימות. "מרגע שירדו על גג האונייה אין דרך אחרת לבצע את הדברים. אף אחד לא סופרמן ואף לוחם לא מסוגל להשתלט לבדו על ארבעה מחבלים, שקופצים עליו מכל כיוון. לא היה מודיעין טוב, זה ברור, אבל הלוחמים פעלו בצורה הטובה ביותר שאפשר לצפות מרגע שהבינו שמה שיש על הגג זה לא מה שציפו לו".

  • עוד באותו נושא:
  • משט לעזה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully