וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שה"ח הטורקי: המבצע גרם נזק לתהליך השלום

ניר יהב, איתמר בטיטו שליח וואלה! לטורקיה

1.6.2010 / 16:40

שר החוץ של טורקיה הודיע כי בעקבות מבצע צה"ל נגד המשט לעזה ארצו משהה את ניסונותיה לחדש את שיחות השלום בין סוריה לישראל. מוקדם יותר תקף ראש הממשלה הטורקי את המבצע וכינה אותו "טבח"

רויטרס

(צילום: רויטרס. עריכה: יאיר דניאל)


שר החוץ הטורקי הזהיר היום (שלישי) כי מבצע צה"ל נגד המשט לעזה יפגע בתהליך השלום. אחמט דאווט אולו, השוהה כעת בוושינגטון לאחר שהשתתף בדיון במועצת הביטחון באו"ם בניו יורק, אמר כי אנקרה השהתה את מאמציה לחדש את שיחות בין סוריה לישראל. "איך אנחנו יכולים לסמוך על כך שיש לנו שותף אמיתי שרוצה שלום, גם אם הוא לא מכבד את אזרחיה של מדינה ידידותית?" שאל דאווט אולו. "אם הם לא יפעלו, איך נוכל לשכנע את סוריה או מדינות אחרות באזור שהם רוצים שלום?"

דאווט אולו הוסיף כי במהלך פגישתו עם מזכירת המדינה האמריקאית הילרי קלינטון היום הוא יבקש ממנה לפרסם גינוי אמריקאי ברור של הפעולות הישראליות. לדבריו, טורקיה מאוכזבת מתגובת וושינגטון עד עתה.

ישראל לא רוצה את טורקיה כאוייב

מוקדם יותר תקף ראש ממשלת טורקיה רג'יפ טייפ ארדואן את ישראל ודחק בה להסיר בהקדם האפשרי את "המצור הבלתי אנושי" על עזה. במהלך דיון חירום בפרלמנט הטורקי, מתח ארדואן ביקורת על המבצע וקרא לקהילה הבינלאומית לחקור את האירוע, במהלכו נהרגו תשעה בני אדם.

ארדואן, שתיאר את המתקפה הישראלית על המשט לרצועת עזה כ"טבח", אמר עוד כי ההשתלטות הישראלית מהווה הפרה בוטה של כל החוקים הבינלאומיים ופוגעת ב"מצפון העולמי". לדבריו זה חסר אחריות להשוות אזרחים לא חמושים לטרוריסטים. ארדואן שלח מסר מאיים ואמר כי טורקיה היא אינה מדינה שישראל היתה רוצה אותה כאויב. "טורקיה לא תניח לזה. הטינה של טורקיה היא חזקה כמו ערך החברות שלנו".

ארדואן אמר כי השימוש של ממשלת ישראל בשקרים, בהונאה, בשפיכות דמים ובטבח של חפים מפשע, מזיק יותר מהכל לאזרחי ישראל. בהמשך טען ארדואן כי ישראל הפכה למדינה שיוצרת חוסר ביטחון באזור, וקרא להתערבות בינלאומית. "ישראל לא יכולה לנקות את הדם על ידיה באמצעות תירוצים", אמר ארדואן, והוסיף כי האירוע אינו כבר בעיה בין שתי מדינות, אלא בעיה של כל העולם.

זעם ברחוב הטורקי

ההתבטאויות הללו והזעם ברחוב הטורקי מיממה לאחר האירוע בלב ים, לא מראות סימנים של דעיכה. בשגרירות הישראלית עדיין מתקשים להתמודד עם האירועים האחרונים, וממתינים להוראות הפעלה ממשרד החוץ.

"איך היינו מרגישים אם הצבא הטורקי היה הורג אזרחים ישראלים? התחושה קשה ואנו משתדלים לשמור על פרופיל נמוך", מספר גורם בסביבת השגרירות הישראלית, "עכשיו זה הרבה יותר אישי, ביחס לתקריות הקודמות עם הממשל הטורקי. הפעם הצבא הישראלי היה מעורב ישירות. היה כאן הרג אזרחים והתחושה מסביב קשה".

"יש לנו ביטחון מלא כל השנה, ואיננו חוששים להסתובב פה", טוען קונסול ישראל באיסטנבול משה קמחי, שמשתדל לא להתייחס ישירות לסיטואציה החדשה ביחסים בין המדינות, ככל הנראה, בהוראת השגרירות הישראלית ומשרד החוץ.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

התקשורת המקומית מאוד צהובה, וכך גם נראה הסיקור ברשתות הטורקיות. השידורים מופקעים לטובת אירועי היממה האחרונה. המגמה ברורה: ישראל עברה הפעם את הגבול, ודמוניזציה של האויב הציוני פופולרית מאי פעם. בקונסוליה המקומית באיסטנבול נאלצו לסבול אמש את הגל הראשון, אך עדיין משתדלים לשדר עסקים כרגיל.

"אתה לא מפחד?", שואל אותי סוחר מקומי באחד מרחובות העיר, "למה?", אני משיב בתמימות. "רואים שאתה ישראלי, עדיף שתחזור למלון שלך. הממשלה שלכם רצחה אזרחים טורקים, וזה לא יעבור לכם בשתיקה". "ואיך זה קשור לתיירים ישראלים שתמיד היו רצויים כאן", אני שואל. הוא לוקח לעצמו מספר שניות לחשוב, ואז עונה: "אין לי בעיה איתך או כל תייר אחר מישראל, זאת הממשלה שלכם. אבל לא כולם יודעים לעשות את ההפרדה כמוני, בגלל זה אתם לא צריכים להיות פה".

המצב באיסטנבול יחסית שקט כרגע, ואין זכר להפגנת הזעם הספונטנית אתמול. אך כמו שהמצב נראה ונשמע ברחוב הטורקי, ובעיקר על גבי מסכי הטלוויזיה, הפרק הבא צפוי להגיע בקרוב.

(עדכון ראשון: 14:03)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully