וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל: לא היתה אפשרות לחבל בספינה "מרמרה"

1.6.2010 / 10:54

ועדת החוץ והביטחון התכנסה לקבל סקירה על פעולת צה"ל בהשתלטות על משט הספינות לעזה. ראש חטיבת מבצעים: "נערכים לבואן של 2 ספינות נוספות"

דובר צה"ל

(צילום: דובר צה"ל)

ועדת החוץ והביטחון של הכנסת התכנסה הבוקר (שלישי) כדי לקבל מצה"ל סקירה מפורטת על אירוע המשט. ראש חטיבת מבצעים במטכ"ל, אל"מ איציק תורג'מן, אמר לוועדה כי שתי ספינות נוספות עושות את דרכן לעזה, וכוחות הביטחון נערכים לקראתן. תורג'מן הסביר כי העובדה שרק שש ספינות הגיעו עם המשט נובעת מכך שהצבא נקט נגד חלקן "פעולות שונות".

על השאלה שהעלו חברי כנסת מדוע לא חיבלו בספינה הטורקית "מרמרה", השיב תורג'מן כי הסיבה לכך היא שהספינה כבדה, חזקה ומהירה מדי. תורג'מן הסביר כי גרירתה היתה עשויה להימשך מספר ימים, והדבר היה יוצר חשש למשבר הומניטרי בספינה. הוא הוסיף כי אילו היה מבצע את משימה הימית כוח פחות מיומן, היו יותר הרוגים. עוד הוא ציין כי על שני הרוגים מהמשט התגלו אקדחים שנחטפו מחיילי צה"ל.

בפתח הישיבה הודיע יו"ר הוועדה ח"כ צחי הנגבי (קדימה) כי האופוזיציה בישראל עומדת מאחורי החלטות הממשלה. "הממשלה הקודמת החליטה לאחר מבצע 'עופרת יצוקה' להטיל סגר ימי על עזה. כלומר, כל מטען שמגיע דרך נתיב ימי יעבור בידוק בנמל אשדוד, והאופוזיציה אז סמכה את ידה על ההחלטה. הממשלה הנוכחית אימצה אותה מדיניות וברוח זו הורתה לסכל את משט ההסתה האלים. גם כאן האופוזיציה התייצבה ונתנה תמיכה וגיבוי", הוסיף הנגבי.

"אנו לא מורגלים בדרך כלל לקונצנזוס על הרבה נושאים", הוסיף ח"כ הנגבי. "הפעם מדובר בתחושת עוול שאני חשים לאור הצביעות והציניות שמאפיינים את המתקפה על ישראל בעניין. יש היגיון בטחוני ומוסרי מובהק בדרישה שלא ייפתחו נתיבים חופשיים לרצועה. יצאנו מעזה לפני מספר שנים ומאז הותקפנו בירי טילים על דרך קבע. על כן יש לנו זכות מלאה לפעול בדרך שפעלנו".

"זכותה של ישראל להגן על עצמה"

עם זאת אמר הנגבי כי "יש הרבה שאלות בתחום המדיני והמבצעי. אנו נעמוד על כך שנקבל תשובות ונדרוש שייערכו תחקירים ויופקו הלקחים. אנו רוצים לשלוח ברכת יישר כוח לצבא, חיל הים, השייטת ולממשלה שעמדו על כך שהמדיניות תבוצע כשאין ברירה בכל הנחישות. אני שולח לשר הביטחון, הרמטכ"ל, מפקד חיל הים ומפקד השייטת את ההוקרה ואת ברכת הוועדה".

שר האוצר יובל שטייניץ התייחס הבוקר גם הוא להשתלטות על המשט ואמר כי הסרת המצור תביא להגברת הטרור נגד ישראל וכי "זכותה של ישראל להגן על עצמה". בכנס של אגף השכר באוצר בירושלים אמר השר שטייניץ כי "למדינת ישראל אין ברירה אלא להגן על עצמה. חייבים להכיר שקיימת משוואה ברורה בה שבירת המצור פירושה הגברת הטרור מעזה כלפי אזרחי ישראל והידרדרות נוספת במצב הביטחוני באזור הדרום. לא היה דבר בין המשט למהלך הומניטרי".

שר האוצר אמר עוד כי "מדינת ישראל הכניסה למעלה ממיליון טון של ציוד לרצועה, ואם היינו מקבלים את הציוד שהיה על הספינות - היינו מכניסים גם אותו". יחד עם זאת הוא קבע כי "חובתם של צה"ל ומדינת ישראל לבדוק ולשפר כל פעולה, אבל ההלקאה העצמית שלנו מוגזמת ובעיקר מזיקה. ההלקאה כלפי צה"ל ולוחמיו וגם כלפי עמיתי לממשלה שר הביטחון אהוד ברק מיותרת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully